Olika botior som sällskap till varandra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dl_4711
    • June 2005
    • 82

    Olika botior som sällskap till varandra?

    Var på Akvarielagret och köpte lite mer fisk till mitt nystartade akvarium idag. Hade kollat upp lite i förväg och fastnat för Odessabarber och Bengalbotian. Barberna var ju inga problem (mycket trevlig fisk förresten), men han som hjälpte mig hade aldrig hört talas om Bengalbotia (Botia Dario). Så jag beskrev lite varför jag tyckte den lät passande för mitt akvarium (sällskaplig botia som gillar strömt vatten och låter bli andra fiskar) och då tyckte han att det lät som att Pakistanbotia borde passa lika bra. Kanske dumt, men jag löd rådet och köpte en (jaja, jag vet...).

    Nu när jag kommit hem och dels studerat firren och dels surfat en hel massa om Pakistan- respektive Bengalbotia (och botior i allmänhet). Har nu insett att de flesta botior, i synnerhet Pakistanbotian, mår mycket bättre av att umgås med andra botior. Har också insett att Pakistanbotian kan vara lite aggresiv, hoppas den låter småtetrorna vara ifred? Ikväll har den simmat som en galning, men mest busat med barberna (tidvis även stimmat ihop med dem). Nån gång har han försökt sig på min kampfisk, men skrämts bort omedelbart. Det sistnämnda förhållandet kanske ändras när Paki växer?

    Jag tycket dock fortfarande att det vore kul med Bengalbotia, från vad jag läst på Loaches Online och andra ställen verkar den vara en rolig fisk. Rätt vacker också. Jag funderar därför på om Pakistanbotian skulle uppskatta dess sällskap? Har sett på ett par ställen (bla beskrivningen här på zoopet) att Pakistanbotian kan tänka sig att umgås med andra botior än sin egen sort. Funkar det med Botia Dario, tro? De blir ju ungefär jämnstora och verkar ha hyfsat lika sinnelag. Någon som vet var man kan få tag på Botia Dario (helst i Stockholm)?

    En annan botiafråga: när jag surfat runt ikväll har jag några gånger stött på en botia som kallas rödfensbotia alternativt rödfenad Botia Lecontei. Den ser ut ungefär som en eldstjärt. Någon som vet mer om denna och om den går att få tag på?

    Ojoj, känns som jag snöat in helt på botior ikväll. Men de verkar väldigt roliga...
    ///
    Dan L
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #2
    Du kan lugnt blanda alla äkta Botia(pakistan, dario, histrionica, rostrata, striata m.fl.) och även praktbotior med varandra, dom kommer att gå tillsammans och är ganska oförargliga fiskar som sällan stör andra invånare i akvariet aven om de kan vara livliga. En ensam kan däremot bli ganska jobbig, eftersom den ju vill leva i en grupp och i brist på andra botior lär störa de andra fiskarna. Du bör skaffa fler om jag får råda, en fem-sex stycken brukar vara lagom, minst tre i alla fall. Med riktig otur kan möjligen extremt slöjfenade fiskar som kampfiskar och guppyhanar råka illa ut, de långa fenorna kan nog vara ganska frestande att nafsa i.

    Sen ska man ju alltid kolla upp maxstorlek och så, men det verkar du ju ha koll på...

    De botior som numer tillhör släktet Yasuhikotakia (lecontei, modesta, eos, morleti m.fl) kanske du däremot ska undvika, de är tämligen ofta rejält jobbiga och nafsar fenor på både små och stora fiskar. Passar bättre med lite tuffare ciklider och liknande än i ett vanligt sällskapsakvarium. Samma gäller tigerbotiorna (Syncrossus spp.)

    Så satsa på pakistanbotior, Botia dario, histrionica eller rostrata, de sistnämnda kommer dessutom från (ungefär) samma ställe som odessabarberna.

    /Ola

    Kommentar

    • dl_4711
      • June 2005
      • 82

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Åhlander
      Så satsa på pakistanbotior, Botia dario, histrionica eller rostrata, de sistnämnda kommer dessutom från (ungefär) samma ställe som odessabarberna.

      /Ola
      Tack för detta utförliga svar! Blir till att jaga vidare efter Darion. Tänkte försöka besöka er välrenommerade butik ute i Tyresö snart, där kanske jag har bättre tur.

      Ikväll har Pakistanen för övrigt varit mycket lugnare.
      ///
      Dan L

      Kommentar

      Arbetssätt...