Silverhajar som leker?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    Silverhajar som leker?!

    Jag har fyra fina Silverhajar i mitt akvarium och två av dem leker intensivt med varandra. Men ingenstans står att läsa om hur de ev får sina "barn"... Nu fattar jag ju att jag förmodligen skulle bli först i historien med egenuppfödda Silverhajar, men är det nån som har nån idé om hur de kan tänkas vilja ha sin "barnhörna"???
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Varfor tror du att de leker
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • mobe
      • September 2003
      • 71

      #3
      De

      simmar tätt, "gnider" sig mot varandra, hakar i stjärtarna nästan... Ser ut som en dans Man kan titta på dem hur länge som helst...
      Jag gissar så klart att det är lek, för säker kan jag ju inte vara.

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Nu kan jag inget om just silverhajar, men det kanske inte är lek du ser.

        Regnbågsfiskar till exempel simmar tätt intill varandra och spänner upp sig för att bestämma den inbördes rangordningen.
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • mobe
          • September 2003
          • 71

          #5
          Fast

          de har ju bott ihop i ett par år redan, så rangordningen borde väl vara avklarad?? Det är ett nytt beteende sen nån vecka tillbaka.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            jag minns att en liknande tråd vad aktuell för nån månad sen, tror t.o.m personen hade filmat sina silverhajar när de for runt och gned sig mot varandra! Pröva och söka i forumet så borde du hitta den tråden

            kan tillägga att mina siamensis (3-4 år) far runt efter varann ibland, runt i cirklar och blir helt likbleka. trodde också det var lekbetende men inte har jag sett några yngel dvs, de kanske bara busar?

            Lenis
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • mobe
              • September 2003
              • 71

              #7
              Provade söka

              men hittade bara om en sjuk silverhaj... Men kanske är det som du säjer, att de "busar" för de ser verkligen ut att ha det roligt. Det är inte "en som jagar den andre" utan båda busar likadant...
              Skulle det bli yngel får man kanske bara ta det som en bonus i akvariet OCh vara mallig som sjutton att man fick dem!!

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                Har haft silverhajar ratt lange och de har haft beteendet att gnida sig mot varandra lange. det ar med stor sannoliket inte ett lekbeteende. Det ar vad jag forstatt en ranguppgorelse. De kan precis som katter eller hundar behova mer an en strid till att avgora vem som ar bossen....
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • mobe
                  • September 2003
                  • 71

                  #9
                  Ok

                  då kanske det är ranguppgörelse trots allt. Kanske så att de börjar komma i den ålder då de börjar "hävda sig" lite mer....

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    två av mina silverhajar "bråkar" så ofta och alltid vid matdax. Jag tror att dessa två är hanar och är lika envisa om vem som ska bestämma. Jag har 5 totalt.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...