Konstig praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivan
    • September 2002
    • 135

    Konstig praktbotia

    Okej ja vet hundra det gången någon frågar angående konstiga praktbotier men ja har lästa alla trådar och ja finner fortfarande inte svaret.
    Det är så här ja köpte mina praktbotier för en si så där 4månader sen alla mådde fiin fint. Två månader efter åker ja på semester och min morbror tar han om fiskarna. När ja kommer tillbaka ser allt ut som vanligt men ena praktbotian beter sig jätte konstigt. Först trode ja att den var död men senar började den röra på sig. Den gömmer sig hela tiden o d e svårt att hitta den. När ja matar fiskarna kommer den försiktigt fram, dessutom är den riktigt smal och blek. Vad kan vara problemet?
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av ivan
    Okej ja vet hundra det gången någon frågar angående konstiga praktbotier men ja har lästa alla trådar och ja finner fortfarande inte svaret.
    Det är så här ja köpte mina praktbotier för en si så där 4månader sen alla mådde fiin fint. Två månader efter åker ja på semester och min morbror tar han om fiskarna. När ja kommer tillbaka ser allt ut som vanligt men ena praktbotian beter sig jätte konstigt. Först trode ja att den var död men senar började den röra på sig. Den gömmer sig hela tiden o d e svårt att hitta den. När ja matar fiskarna kommer den försiktigt fram, dessutom är den riktigt smal och blek. Vad kan vara problemet?
    Praktbotior gör så.. Kan det ha varit varmt i akvaeriet på semestern? Märker på mina att när något förändrats så blir de skygga väldigt länge... Någon månad ibland. Visar sig bara på natten.
    Så mitt tips är. Mata dem när det är mörkt i akvariet. Med algtabletter/squach/gurka. De kommer äta upp det under natten
    Praktbotior kan ligga kanonstill tex på sidan i flera timmar. Vilar tror jag. Inget konstigt det heller.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Solen
      • September 2003
      • 2997

      #3
      Jag hoppar in här och vill först säga att din botia mår nog fin fint. Vad beträffar avmagringen gör som föregående talare nämde mata till natten. Var även försiktig med för stor svängning i temperaturen vid vattenbyten. (mina har varit känsliga för det)
      Jag har tagit ur en botia vid ett tillfälle då den magrade av och ej åt. Den fick bo i egen balja ngr dagar och matades med endast med röda mygg. Den repad sig och fick flytta tillbaka och orkade då konkurera om maten med de andra och är nu riktigt tjock och välmående.

      Vill även höra med er andra om ni har sett nått samband mellan årstid och hur aktiva era botier är dagtid. Nu har mina botier 2år i rad hållt sig borta dagtid under vintern och under sommarhalvåret är det gasen i botten dagtid. De kommer ut och äter, fajtas och ligger på öppen bottenyta och slappar mm

      Mv.Sollan
      Pricken den Store !
      ~~~~

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #4
        Praktbotior ÄR bleka ibland, även smala och "spinkiga". Men min erfarenhet av skygga Praktbotior är att när dom är för få gömmer dom sig. Visst vill dom ha större akvarier, men dom växer sig inte "stora" så där snabbt..

        Hellre 5-7 små i 150 liter än 1-2 i 375!!

        Kommentar

        • ivan
          • September 2002
          • 135

          #5
          okej jag har planerat på att köpa in 4-5st till så att dom blir flera stycken kan beror på det som sagt, men grejen e att den andra mår fin fint.Den tror att min palettcicklid hane är en praktbotia, men som tur e så har han tålamod o e snäll mot honom annars har paletten ett dåligt humör o brukar inte tolerera andra fiskar i akvariumet(Men han e snäll mot Praktbotier o drakmalar).

          Kommentar

          • ivan
            • September 2002
            • 135

            #6
            Hmm har en till fråga. Det börjar bli lite ont om växter i akvariumet hur viktigt e det med växter för praktbotierna?

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Inte viktigt alls...

              Kommentar

              • ivan
                • September 2002
                • 135

                #8
                Jo det är så att under tiden som ja var borta har akvariumet inte renats (dvs 1.5månader), så nu e jag rädd om botierna kommer reagera på vattenbytet. Ja vill gäran rensa lite innan dom nya firrarna kommer ner i karet imorn.

                Kommentar

                Arbetssätt...