Hur mycket skiter era slöjstjärtar ner egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin79
    • July 2005
    • 15

    Hur mycket skiter era slöjstjärtar ner egentligen?

    Hej!

    Jag har tänkt att skaffa fler slöjstjärtar till mitt kar. Men efter att har läst lite i forumet att slöjstjärtar skiter ner mer än andra fiskar så blir jag lite tveksam till inköp av fler. Jag är rädd att min dammsugare ej hinner rensa upp all skit...

    Ni som har flera slöjisar. Tycker ni att de skiter ner mer än andra??
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    De skräpar ner otroligt mycket. Därför så behövde jag byta vatten hela tiden trots att jag hade ett stort kar. Men gör du det ofta skall det inte vara något problem.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      De förorenar inte mer än andra fiskar om de får 1 % av sin vikt foder fördelat på flera gånger per dag, äter de för mycket och på en gång tillgodogör sig de inte näringen i fodret och överskottet förorenar vattnet.
      Unga slöjstjärtar kan få 2 % av sin vikt per dag för tillväxten.
      Ger man dem för lite foder blir de sjuka och dör.
      Lämpligt protein innehåll är 30-35 % i fodret.
      Prova att ge dem tex isbergssallad den innehåller inte protein och förorenar inte vattnet så mycket.
      Isbergssallad innehåller mycket vitaminer och kolhydrater.
      Att de får vitaminer är viktigt för fiskars välmående så håll fodret mörkt och locket stängt, se till att inte fodret är gammalt, C vitamin försvinner snabbt.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Vår eminente Kramfors har som vanligt rätt, dock bör det också påpekas att det hela har mycket med storleken på själva akvariet att göra.

        Kort sagt, har man två små slöjstjärtar i ett 50L har man rätt skapligt med jobb framför sig. Lösningen, och med förlov sagt så är det något seriösa GF-hållare är bra på, är förstås att ha stora akvarium för slöjstjärt och vanlig guldfisk.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Varför ska man köpa Slöjstjärt till små akvarier, är det någon som köper 4 Jack Dempsey till ett 50 liter akvarium.
          När man ser akvariepaket på runt 100 liter är filtret åt helv... för små för annat än några Guppy.
          Ja, paketet blir billigare då.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            "dammsugare" syftar du på ancitrus då?
            dom äter inte skit... iallafall vad jag sätt efter att jag övergödde i mitt SA för att se om dom åt skit för många verkar övertygade om det
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Kramfors: Eheims ypperliga innerfilter 2010 fungerar perfekt i akvarier på 100-150L med måttlig belastning av guldfisk. Rent generellt håller jag dock med dig, tror knappast en Fluval 2+ (som har en betydligt mindre filtervolym) skulle kunna klara av ett akvarium med guldfisk.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Erbjudanden om billiga paket har inte Eheims.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Det stämmer säkerligen, bäste Kramfors, jag ville egentligen bara poängtera att det går mycket bra att driva mindre guldfiskkar (100-150L) med endast innerfilter förutsatt att dessa har en väl tilltagen filtervolym vilket ju exempelvis Eheim 2010 har.

                  Det är ett stort, fult och klumpigt innerfilter. Men ta mig tusan om det inte också fungerar betydligt bättre än Fluvals motsvarande modell !

                  Peace dude.

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Slöstjärtar!!:-) klarar mycket bra innerfilter.
                    Fluval 4+ !! Varför inte???
                    Slöjstjärtar "skitar ner" Sanning!.
                    Äter upp alla växter.
                    Kräver mycket mer än de flesta fiskar.
                    Rätt växter,rätt "vatten"
                    Tvärtemot vad alla tror "kräver" dom mer än andra fiskar.
                    :-) Marta
                    Senast redigerad av martal; 09 August 2005, 00:14.
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #11
                      :-):-)
                      Mvh Marta
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        är det någon som köper 4 Jack Dempsey till ett 50 liter akvarium
                        Ja det finns det men det blir inte en bråkdel av ståhej om detta på forumet om man jämför med alla åsikter om slöjstjärtar och guldfiskar!!! Å 4 Jack Demsey skitar ned kraftigt de med. Å tuggar sönder växter, å gräver i sanden.... Å bråkar!!

                        Se nu detta som en liten sen och trött kommentar som skall vara lite kul!
                        Gonattisar och
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #13

                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #14
                            Vann guldfisk på festival och...

                            Ett bra exempel vad som går att hålla i 300l. Växterna spelar STOR roll i detta akvariet. Det tar tid innan ett akvarie med denna mängden fisk fungerar och stora vattenbyten gäller.

                            se första akvarie bilden


                            300l

                            Växter 5 Crinum thaianum, några Egeria densa, 3 Vallisneria gigantea, 1 Anubias bateri bateri, 2 Anubias lanceota , 1 Anubias bateri nanas och en rot täkt med Microsorium pteropus.

                            Fisk: 5 st
                            En Carassius auratus (vanlig guldfisk) + 20cm och 3st ca 12cm (utan stjärtfena räknad) och en pléco på 25 cm.

                            Här är att träna franskan...
                            J’ai commencé l’aquariophilie il y a un peu plus de 4 ans (un samedi de juillet 1996), suite à un poisson rouge gagné dans une fête. Une précédente expérience peu convaincante avec un bocal m’a fait acheter, dès le lundi, un aquarium de près de 100 litres. Très vite, ce dernier se trouva surpeuplé et un aquarium de 300 litres nets vint remplacer ce premier bac. Les poissons rouges et les 2 Plecostomus punctatus (pléco) prospérèrent.

                            Le virus qui s’était emparé de moi devint, heureusement contagieux et contamina mon épouse. Un soir, rentrant à la maison, le petit bac de 100 litres étaient de nouveau aménagé, prêt à accueillir plantes et poissons. Très vite, il devint la grosse soupe populaire (ou plutôt une bouillabaisse tropicale) où 2 Trichogaster trichopteris côtoyaient un Pimodélus pimodéla, 2 Tropheus duboisi, 2 Papiliochromis ramirezi (qui ne survivèrent pas longtemps à un tel traitement), quatre Corydoras (dont un magnifique nanus), un Betta splendens (combattant) assez agressif et quelques Paracheidons innesi (néons). Il ne fallut pas plus de trois mois pour remplacer ce bac par un aquarium de taille plus adéquate.

                            J’ai rejoint le club d’aquariophilie d’Arlon, il y a près de 4 ans et j’en suis le secrétaire depuis près de 2 ans.

                            Actuellement, six aquariums fonctionnent à la maison.
                            Senast redigerad av cri; 10 August 2005, 17:25.
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...