Färg/fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zunken
    • April 2005
    • 13

    Färg/fjäll

    Undrar lite om guldfiskarnas färg.

    Mina föräldrar hade guldfiskar i en stor damm på sommaren o i ett akvarie på vintern. Efter några år tappade någon av fiskarna plötsligt färgen och blev till slut helt vita. En av dessa har jag nu tagit över, och den har säkert varit vit i minst 5 år.. Kompisarna som jag själv skaffat är röda, men en av dem har tappat 3-4 fjäll och har därför vita fläckar.

    Vad är detta? Helt normalt eller nåt fel? Kan det bero på maten? Köpte en annan sort för några månader sen.
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    #2
    Detta problemet har de på en förskola jag har jobbat på. De har ett akvarium med nån typ av guldfisk. Kommer inte ihåg om det är slöjstjärtar eller inte. Sen nu i sommar, när de kom till baka efter att ha haft semester och stängt i 4 veckor, var en av fiskarna hel vit. Ingen anning om vad som hänt.
    Det var min kompis som berättade detta, hon jobbar fortfarande kvar där, själv har jag bara varit vikarie lite då och då.
    Skulle också vilja veta mer om detta fenomen.
    Har själv slöjstjärtar och det har aldrig hänt några av mina fiskar...
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Varianten Comet är VIT och röd och där kan det röda gå bort vilket inte direkt är ovanligt.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Genetik

        Hej,

        det är inte något problem - helt normalt.

        Om du tittar på en kinesisk karp (ursprungs fisken som guldfisken avalts från) kan du se att den ofta är i en silver (vit) färg/ton. Vild karp har även skiftningar i guld, rött, svart etc. Dessa färgerna har favoriserats vid avlning. I bland är den nya framavlade färgen in te "stabil" och en skiftning utav färgen händer. Jag har haft en black moor som blev orange och vit med tiden och har en vit som nu börjar skifta i orange.

        Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish



        Se hur Orandan Fiona har ändrats från svart till vit /guld/svart.


        Fish change colors naturally. It is what is written in their genes that determines what colors they will become. Different foods can effect the degree of these colors, as can tank temperature and pH, but ultimately, what is genetically meant to be - is.

        Bunny ändrar färg...
        Mvh, cri

        Kommentar

        • nadiagb
          • November 2004
          • 137

          #5
          berätta för mig som om jag vore 3 år

          lägger mig i här. är lite trög så jag måste höra igen...
          det är alltså normalt med en guldfisk som får ett par vita fjäll? eller om det saknas fjäll istället kanske, svårt att se om det är vita fjäll eller om dom är borta faktiskt.

          Ursprungligen postat av cri
          Hej,

          det är inte något problem - helt normalt.

          Om du tittar på en kinesisk karp (ursprungs fisken som guldfisken avalts från) kan du se att den ofta är i en silver (vit) färg/ton. Vild karp har även skiftningar i guld, rött, svart etc. Dessa färgerna har favoriserats vid avlning. I bland är den nya framavlade färgen in te "stabil" och en skiftning utav färgen händer. Jag har haft en black moor som blev orange och vit med tiden och har en vit som nu börjar skifta i orange.

          Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish



          Se hur Orandan Fiona har ändrats från svart till vit /guld/svart.


          Fish change colors naturally. It is what is written in their genes that determines what colors they will become. Different foods can effect the degree of these colors, as can tank temperature and pH, but ultimately, what is genetically meant to be - is.

          Bunny ändrar färg...
          http://www.goldfishconnection.com/ar...21&parentId=10
          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är inte vanligt att den den "normala" orange Guldfisken blir vit, men om den tappar fjäll som inte återbildas då kan det bli vitt där fjället är borta.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • nadiagb
              • November 2004
              • 137

              #7
              tack för det! men är guldfisken sjuk om den tappar fjäll?

              Ursprungligen postat av Kramfors
              Det är inte vanligt att den den "normala" orange Guldfisken blir vit, men om den tappar fjäll som inte återbildas då kan det bli vitt där fjället är borta.
              Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Den kan tappa fjäll tex om den simmar mot inredningen.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • nadiagb
                  • November 2004
                  • 137

                  #9
                  tack för det!

                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Den kan tappa fjäll tex om den simmar mot inredningen.
                  Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...