Regnbågshaj ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rakel
    • December 2002
    • 65

    Regnbågshaj ???

    Sonen köpte en fisk av en diffus fiskhandlare och när jag ringde och närjag ringde och frågade så fick jag till svar att det skulle vara en Regnbågshaj,,vart ställer man frågor om den i forumet?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ingen aning vad det är men det låter som du kan ställa frågor under "Övriga Fiskar".

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Hittade lite om "Epalzeorhynchus frenatus" Regnbågshajen är en karpfisk som blir 10-60cm. Den kommer från Sydostasien. Vatnnet ska va 22-28 grader och vill ha ganska tät vegetation. Tror att som de andra fiskar som säljs som hajar inte kommer att trivas i ett vanligt akvarium utan kräver stora utrymme.

      MSP
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Ett tips om man vill ställa en fråga om en fisk är att gå in på "Fiskar" högst upp på denna sida och sedan skiva in fiskens nman och sedan söka - Nu kom inte någon fisk med på "regnbågshaj", man försöker då med bara "regnbågs" (eller haj) och får då upp en lista på några arter - man klickar sedan på "Visa resultat som bilder" och kollar vilken som ligger närmast (antagligen Epalzeorhynchus frenatus som MSP nämner). Sedan klickar man på denna fisk och ser vad det är för art. Sedan kan man ovan fotot under "Info" utläsa vilken grupp denna art tillhör, dvs i detta fallet "Karpliknande fiskar".
        I detta fallet så skall alltså frågan ställas i avdelningen "Karpliknande fiskar". That´s it.
        Lite info om fisken finns i artbeskrivningarna - http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=273
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...