Slöjstjärt i akvarium utan luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin79
    • July 2005
    • 15

    Slöjstjärt i akvarium utan luftpump?

    Hej!

    Har hört att guldfiskar är syrekrävande. Gäller detta även slöjstjärtar?

    Har tänkt mig att ha två slöjstjärtar i ett litet 28 liters akvarium utan luftpump och riktiga växter (kör med plastväxter). Är detta möjligt?

    Ni som har slöjstjärtar i små glaskupor. Klarar dom sig utan luftpump??

    Tacksamt för alla svar!
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Hej,
    Slöjstjärtar är lika syrekrävande som guldfiskar. I ett litet 28 liters akvarium utan luftpump kommer de inte leva länge även om du gör 50% vattenbyten dagligen och har växter. Räkna med 50liter per fisk som fullvuxen.
    Mvh, cri

    Kommentar

    • -Mattias14-
      Banned
      • January 2005
      • 17

      #3
      Helt Omöjligt att du ska ha det!
      Dina fiskar maste ha storre akvarium och syrekravande samt vaxter!

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Som alla skriver, de behöver minst 50 liter per fisk och vattenbyten gjorda med regelbundenhet. De äter mycket, och smutsar iomd ned mycket. De är dessutom växtätare, så du kommer att få problem med snabbväxande växter som producerar mycket syre. De blir helt enkelt mat till guldfiskarna/slöjstjärtarna (som är samma art).
        I för små vatten kan man inte hålla bra vattenvärden, därför behöver de så mycket vatten. Det är för övrigt förbjudet att sälja guldfiskar till sk guldfiskskålar. Det är djurplågeri.
        (det finns iofs skålar i storlek 50 liter eller mer, och då går det ju att hålla en guldfisk i den skålen).
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...