Tigerbarber, revirhävdande???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin79
    • July 2005
    • 15

    Tigerbarber, revirhävdande???

    Hej!

    Jag har nio tigerbarber i mitt akvarium. Sen förra veckan märkte jag att en av tigerbarberna står och trycker bakom filtret. De andra åtta simmar fritt som vanligt. Ibland när jag matar så vågar den inte komma ut och äta. Varför gömmer den sig?

    Jag brukar iaktta detta under en stund. Vid ett fåtal tillfälle när den simmar ut från baksidan av filtret så blir den ganska snabbt ivägkörd tillbaka till filtret igen av en annan tigerbarb.

    Kan tigerbarber vara revirhävdande också?

    Kommer det att vara så här i resten av den stackars tigerbarbens liv som tvingas leva bakom ett filter?

    Vad har ni för egna erfarenheter??

    Tacksamt för alla inlägg!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vet att tigerbarber kan vara rätt elaka mot andra fiskar men jag tror även att den lägsta i rang får sig sina kyssar med. Av någon andledning har jag märkt att om man har ett ojämt antal fiskar är det alltid en som är utfryst. Har själv 11 lykt tetror varav en är lite utanför. Likaså mina dollars, 3st, en är utanför.. osv

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      De är inte revirhävdande, men kan som nämnts ovan vara rätt stygga mot andra firrar och varandra. Den bakom pumpen torde vara minst, eller i dålig kondition. Trist nog får många firrar som är minst eller i dålig kondition ofta mer stryk. Vet inte om det kommer att fortsätta vara så eller inte, men det är min erfarenhet.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      Arbetssätt...