Ett Koigäng på halsen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Ett Koigäng på halsen!

    Hej alla!
    Har fått ett litet problem på halsen, eller snarare många små problem...
    Min kära mor var på besök hos en bekant som ska göra en längre utlandsresa. Han hade flera akvarier med unga Koi som han skulle avliva pga resan. Han har även 5 utedammar som tydligen var fulla. Djurvän som hon är så kunde inte lilla mamma förlika sig med tanken på massdöd, utan kom att tänka på sin akvarietokiga dotter, dvs mig. Varpå ett stort antal Koibebisar transporteras hem i hinkar HIT!!!
    "Vadå, varför kan du inte inte ha en massa småKoi i ditt sällskapskar?" undrar mamma såklart... Ja, ni förstår ju själva...
    Jag tänkte då att jag kanske kan ta med dem till zooaffären och sälja dem dit, tror ni det är ok? Eller är det särskilda regler för dessa fiskar, typ att de bara köper från uppfödare och så? Vad är i så fall ett rimligt pris att ta betalt för dem? Är väl rätt dyra fiskar...
    Jag kan ju iaf inte ha kvar dem i hinkar i flera dagar, vad gör jag om zoo inte vill köpa dem?
    Hjälp!






  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Det känns som om din morsa får ta sitt ansvar och betala ett STORT extraakvarie

    Sök upp ett billigt på blocket och fråga om du skall köpa det eller låta firrana dö !!

    Haha, hon verkar ju blödig så det måste ju fungera !!!!
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det går inte att ange någon pris eftersom det varierar oerhört mycket i pris beroende på storlek och utseende.
      Dessutom är det nu alldeles för sent på säsongen - högsäsong är ju i maj och början av juni - vid denna tid på året oroar sig affärerna mest över hur de skall bli av med de exemplar de inte fått sålt under säsongen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • aqua J
        • March 2005
        • 275

        #4
        Ja det ante mig Kjell...
        Och oveb, funnes det bara plats för ett kar till så hade jag gladeligen skaffat det. Funderar på att göra om sonens rum till megatank, men han går bara med på det om vi har Pirayor däri...
        Nä men ärligt, vad gör jag? Kan ju inte släppa ut dem i Vänern direkt...??






        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Du skall definitivt inte släppa ut dem - det är absolut det sämsta du kan göra - dåligt för fisken, dåligt för miljön och dåligt för akvariehobbyn (pga alla tidningskriverier om miljösabotörerna som slääpper ut sina husdjur i naturen).

          Du får väl ringa till några affärer och kolla om de vill ha dom annars återstår inget annat än att avliva dom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • aqua J
            • March 2005
            • 275

            #6
            Skulle det ev gå att hålla 10-12 stycken i ett 300 liters till nästa vår om ingen vill köpa dem nu? Temp 25-26 grader, vattenbyte 50% 1 gång i veckan. Eller äter de växter kanske? Är de särskilt känsliga för någon sjukdom? Men man kan väl inte ha Koi i akvarie permanent? Om de ska må bra menar jag?
            Om det går kan jag ju härbärgera dem över vintern ihop med cikliderna och så sälja dem i april när de ätit upp sig lite.






            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Om det är små koi går det om du inte har många och tuffa ciklider. Växterna kan bli tuggade på om dom inte är kraftiga. Vattenbyten blir säkert mer än en gång i veckan. Har du ett STORT akvarium kan du ha koi där för jämnan.

              Erik
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • aqua J
                • March 2005
                • 275

                #8
                Ha, thank you oveb!!!
                Problemet är löst! Gick in på blocket och ramlar över ett 180 liters Juwel (växt)möbelakvarie, med CO2system, filter, växter 4 lysrör, firrar och hela kittet för 2000 spänn!! Ett år gammalt bara. Ska hämta det i morgon, flytta över Sydamerikanerna dit och låte ett litet Koigäng gå i 300litarn över vintern.
                Vad sägs om den lösningen??! (Överlycklig)
                Platsbrist var det.... Hmmm, har nog en ledig vägg i köket eller klädkammaren eller...
                /Julia, snart stolt ägare till en halv kubik vatten med glas runt






                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Häftigt

                  Låter som du skall en sväng till Örebro

                  Jag försökte köpa det akvariet av henne (hon är aktiv här på zoopet) men fick i telefon veta att det fanns spekulanter på plats som redan bestämt sig för att köpa...

                  Mysko när jag sedan såg att det fortfarande fanns till salu så hade jag redan handlat nytt !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av aqua J
                    Temp 25-26 grader,
                    allt annat än expert när det gäller koi men är inte det alldeles för varmt ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Då Koi i princip är växelvarma djur följer deras metabolism temperaturförändringarna. Som mest aktiva är de vid 27 - 28 grader C som är den temperatur man kan hålla för att maximera tillväxten hos yngel och unga inte könsmogna Koi.
                      Eftersom en koi inte har någon magsäck, är det viktigt att inte ge den för mycket foder på en gång för då kommer det mesta fodret att passera osmält och endast förorena vattnet.
                      Det ideala är alltså lite foder, men flera gånger.
                      Det förutsätter en god syresättning av vattnet och rejäla filter.

                      Om du ska försöka sälja dina Koi till våren till privatpersoner och få igen lite av vad det kostar att ha dem under vintern är min erfarenhet att de som ettåringar bör vara ca 20-25 + cm och som tvååringar 35 cm.
                      En butik vill ha små Koi pga. av att de har svårt att förvara större Koi någon längre tid och småkoi kostar ca 25-30:- i inköp.

                      Tänk på att de som inte har bra färger eller form knappast ens går att skänka bort.

                      Lycka till och be till vädergudarna att det blir en varm och tidig vår nästa år.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Angående placering av akvarium. Din mor borde ha plats för akvariumet, det är ju hennes fiskar
                        Sedan kan du låta det lilla gå till henne och behålla det stora. Samt naturligtvis behålla vinsten av fiskarna själv
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • aqua J
                          • March 2005
                          • 275

                          #13
                          Sant, sant! Men de var så tveksamma på zoo, men de tog emot dem iaf, fast nåt betalt fick jag inte...
                          Men det hela förde ju med sig att jag gjorde ett klipp på ett 180-liters med co2 anläggning, så jag gråter inte för det precis!






                          Kommentar

                          Arbetssätt...