Tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orfeous
    • July 2005
    • 83

    Tigerbarb

    Hej, jag undrar vilka fiskar som passar bra med min stackars tigerbarb?
    jag vill ju inte ha aggresiva fiskar. Vet ju att denna tigerbarb är ganska aggresiv.

    Har ett nyköpt 112L akvarium
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2


    Den är en fenbitare och därför skall man inte hålla denna fisk ihop med gurami, skalarer och andra fiskar med långa fenor.
    112L är i minsta laget för tigerbarb men bör gå bra sålänge du inte har i för många fiskar.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Orfeous
      • July 2005
      • 83

      #3
      synd att det skall vara så svårt detta
      känns som att mitt 112L är alldeles för litet för alla sorts fiskar.
      Hade ju bara en liten skål förut med två tigerbarber.
      har funkat i över nåt år.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Vill du inte ha några fler tigerbarber? Jag skulle nog skaffa mig ett litet stim med tigerbarber och några mindre botior. Kanske kan zebradanios också funka bra till tigerbarben.

        Om du vill ha lugnare fiskar skulle du ju kunna skänka/sälja din tigerbarb och starta om med helt andra sorters fiskar.
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Tigerbarber är elaka små sv!n enligt min mening.

          Mitt tips är att byta ut tigerbarben mot t.ex. fembandsbarb: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842
          De flesta barber är mycket snällare än tigerbarb, och i många fall dessutom färggladare - det gäller t.ex. fembandsbarben fast man kanske inte tror det på zoopets bild.

          Marlin: att blanda tigerbarber & zebradanios leder ofta till blinda zebradanios (tigerbarberna biter ut deras ögon).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Orfeous
            • July 2005
            • 83

            #6
            Ursprungligen postat av Marlin
            Om du vill ha lugnare fiskar skulle du ju kunna skänka/sälja din tigerbarb och starta om med helt andra sorters fiskar.
            Hm, grejjen är bara den att jag inte vill sälja eller ge bort den efterom jag fick den av mitt ex. så för mig är den lite speciell!

            Jag tror jag vill ha tetror och ciklider. Jag tycker om fiskar som blänker, har många färger, starka färger och de som är lite små o runda och som har roliga former.

            Kommentar

            • Marlin
              • January 2005
              • 156

              #7
              Hoppsan. Vad otäckt. (Med utbitna ögon alltså.)
              Mvh,
              Malin

              Kommentar

              • Orfeous
                • July 2005
                • 83

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Tigerbarber är elaka små sv!n enligt min mening.

                Mitt tips är att byta ut tigerbarben mot t.ex. fembandsbarb: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842
                De flesta barber är mycket snällare än tigerbarb, och i många fall dessutom färggladare - det gäller t.ex. fembandsbarben fast man kanske inte tror det på zoopets bild.
                Kan inte se bilden eftersom du är guldmedlem.
                gillar färgglada fiskar! helt klart.
                tanken med mitt akvarium är att jag vill ha 1-2 av många olika sorter så att det inte blir så tråkigt. jag gillar då det är många olika sorter annars blir det så monotamt tycker jag.

                Kommentar

                • Orfeous
                  • July 2005
                  • 83

                  #9
                  blev kär i denna fisk!! så fin!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...