Slöjstjärtar - hur många liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #31
    Rekomendationer är just rekomendationer. Mer vatten är bättre för fiskarna och mindre vatten är sämmre. Det är nämligen så att större vattenmängd är lättare att hålla bra vattenvärden på.
    Normalt brukar vattenvolymen beräknas på som MEST 1 cm (som fullvuxen) fisk per liter vatten. Men till några fiskar som smutsar ner mer (exempelvis guldfiskar) så fungerar inte den tummregen bra. Därav MINST50 liter per fisk.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • slöjstjärt-sundsvall
      • December 2008
      • 6

      #32
      Ursprungligen postat av LaPerla
      hmm... jag hade slöjstärtar när jag var liten, och man visste inte så mycket bättre då - vi hade 2 st i en stor skål. Och dom blev aldrig 25 cm!? Dom levde länge.. kanske 7 år. Jag vet att det betyder inte att dom trivdes... men dom blev som sagt inte några monsterfiskar på 25 cm... Är dom helt enkelt större nu än dom brukade vara innan eller växer dom sig inte stora i små akvarium?



      Och ja, jag gillar sånna färdiga akvarium paket med pump/filter och allting... då jag vet att det kommer fungera som det ska... som tjej är man inte sådär jätteteknisk med att köpa olika pumpar och filter och montering osv... =/

      Håller med!!

      Kommentar

      • slöjstjärt-sundsvall
        • December 2008
        • 6

        #33
        Hur gör man när man har köpt ett akvarium och ska förbreda de för fisken? (asså typ ska man skölja av gruset/stenarna innan man sätter i det och ska men he i vatten före grus/stenar och inredning? jag ska köpa slöjstjärtar hur många kan jag köpa i taget? hade tänkt mig tre st samanlagt, kan jag köpa alla på en gång? ska man ta vanligt kranvatten till akvariet och ska det vara kallt eller varmt vatten?(asså som man tar från kranen?)

        tacksam för svar!

        Kommentar

        • slöjstjärt-sundsvall
          • December 2008
          • 6

          #34
          Hur gör man när man har köpt ett akvarium och ska förbreda de för fisken? (asså typ ska man skölja av gruset/stenarna innan man sätter i det och ska men he i vatten före grus/stenar och inredning? jag ska köpa slöjstjärtar hur många kan jag köpa i taget? hade tänkt mig tre st samanlagt, kan jag köpa alla på en gång? ska man ta vanligt kranvatten till akvariet och ska det vara kallt eller varmt vatten?(asså som man tar från kranen?)

          tacksam för svar!

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #35
            Ursprungligen postat av tummen
            Du kan ju alltid hålla ett litet gäng indianplaty, de skall kunna klara sig bra även i en utomhusdamm på sommaren, så varför inte tillsamanas med slöjstjärt, OM bara utrymmet räcker till, skaffa minst ett akvarium på 100l till att börja med, och gärna större... fråga om pumpar i affären där du tänker köpa akvariet, så får du se vad de rekommenderar, och om du har nära till andra affärer så kan du ju fråga där också. Om man säger att du satsar på ett akvarium på c:a 150 liter så skulle jag vilja tipsa om FLUVAL nr 3, eller 4 (innerfilter!) som filter/pump till att börja med, så småningom kan du ju alltid komplettera med ett ytterfilter också, när ekonomin räcker till.....

            Lycka till! Thomas
            Men att få upp platys ur en stor damm är nog inte det lättaste.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #36
              Ursprungligen postat av jackson
              Rekomendationer är just rekomendationer. Mer vatten är bättre för fiskarna och mindre vatten är sämmre. Det är nämligen så att större vattenmängd är lättare att hålla bra vattenvärden på.
              Normalt brukar vattenvolymen beräknas på som MEST 1 cm (som fullvuxen) fisk per liter vatten. Men till några fiskar som smutsar ner mer (exempelvis guldfiskar) så fungerar inte den tummregen bra. Därav MINST50 liter per fisk.
              Det funkar ändå inte riktigt, om man inte tycker det är okej att ha 10 cm fisk i 10 liter, eller en paroonhaj på 1 meter i 100 liters akvarium-
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #37
                Jag köpte ett 100 L för att skaffa slöjstjärtar, men jag kan meddela att det åkte ut ungefär lika fort som det kom in... Alldeles för litet!
                Slöjstjärtarna växer och blir riktigt majestätiska, har dem i 240L och satt ikväll och funderade på att öka, helt till det dubbla... De gör sig helt klart bäst i stora kar, och de är fantastiskt vackra varelser. Däremot så tar de mer plats än övriga fiskar, så just nu funderar jag på att bara ha dem med malar och snäckor. De simmar rakt igenom sorgmanteltetrornas stim hela tiden och separerar dem. Fick 2 indiska glasmalar av en kollega och de är livrädda för dem, de har gömt sig sedan jag fick dem för några dagar sen, och då är de 8 cm stora själva...

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #38
                  Ursprungligen postat av slöjstjärt-sundsvall
                  Hur gör man när man har köpt ett akvarium och ska förbreda de för fisken? (asså typ ska man skölja av gruset/stenarna innan man sätter i det och ska men he i vatten före grus/stenar och inredning? jag ska köpa slöjstjärtar hur många kan jag köpa i taget? hade tänkt mig tre st samanlagt, kan jag köpa alla på en gång? ska man ta vanligt kranvatten till akvariet och ska det vara kallt eller varmt vatten?(asså som man tar från kranen?)

                  tacksam för svar!
                  Det här inlägget ligger i fel tråd, hör hemma i "mitt första akvarium", gå in där så hittar du alla svar du vill ha.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...