Slöjstjärtar - hur många liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LaPerla
    • March 2005
    • 40

    #16
    Jag vet att man inte ska ha dom i en skål... hehe
    Men det var ju för längesen... det är nog många som har haft dom i en skål för dom inte visste bättre då. Nu skulle bara en djurplågare ha sådana vackra fiskar i en skål... för alla vet väl att det är fel idag...

    Men jag funderar på att skaffa ett stort och fint akvarium på minst 150L isf. :]

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #17
      om du har 250 kan du ha ner den vanliga guldfisken i skålen som jag själv tycker är den vackraste av dom även om den har sinna egenheter.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av LaPerla
        Jag vet att man inte ska ha dom i en skål... hehe
        Men det var ju för längesen... det är nog många som har haft dom i en skål för dom inte visste bättre då. Nu skulle bara en djurplågare ha sådana vackra fiskar i en skål... för alla vet väl att det är fel idag...

        Men jag funderar på att skaffa ett stort och fint akvarium på minst 150L isf. :]
        Man kan mycket väl ha dom i en skål - förutsatt att den är tillräckligt stor.
        Med andra ord är ett för litet akvarium precis lika fel som en för liten skål.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LaPerla
          • March 2005
          • 40

          #19
          Japp!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av LaPerla
            Hur många liter behöver slöjstjärtar egentligen? Kan man ha dom tillsammans med guppy eller platy?
            Du kan ju alltid hålla ett litet gäng indianplaty, de skall kunna klara sig bra även i en utomhusdamm på sommaren, så varför inte tillsamanas med slöjstjärt, OM bara utrymmet räcker till, skaffa minst ett akvarium på 100l till att börja med, och gärna större... fråga om pumpar i affären där du tänker köpa akvariet, så får du se vad de rekommenderar, och om du har nära till andra affärer så kan du ju fråga där också. Om man säger att du satsar på ett akvarium på c:a 150 liter så skulle jag vilja tipsa om FLUVAL nr 3, eller 4 (innerfilter!) som filter/pump till att börja med, så småningom kan du ju alltid komplettera med ett ytterfilter också, när ekonomin räcker till.....

            Lycka till! Thomas
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Orfeous
              • July 2005
              • 83

              #21
              jag skulle också vilja ha EN slöjstjärt i mitt 112L men folk säger ju att det minsta är 240..
              mitt ex hade en eller två slöjstjärtar i sitt 70L i nått år utan problem.
              jag tycker att den fisken är jätte fin! synd bara att jag knappt kan ha några andra fiskar i mitt 112L

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22

                Den max. storlek som anges ovan gäller för den "ursprungliga" guldfisken i utedammar. I akvarium blir de sällan mer än 30 cm. Slöjstjärten blir max. 25 cm.
                hur brett är akvariet ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Orfeous
                  • July 2005
                  • 83

                  #23
                  Mitt akvarium är 80cm brett

                  Kommentar

                  • mirya
                    • June 2005
                    • 8

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Ta fisken längd x 5 så får du vattenmängden, tex 10 cm Slöjstjärt x 5 = 50 liter den mängden vatten och ett rejält filter gör att fisken överlever några år.
                    Om du vill ha friska fiskar som lever lite länge så räkna x 10.
                    Detta låter som ett praktiskt sätt att räkna ut hur stort akvarium som behövs. Jag undrar bara hur man mäter längden på fisken: är det med eller utan stjärtfenan? För en slöjstjärt till exempel gör det ju ganska stor skillnad att mäta bara kroppen eller om stjärtfenan är medräknad. Och fungerar det här sättet att räkna för alla sorters fiskar eller bara guldfiskar?

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #25
                      Hej,

                      Många håller tumregeln med ca 50 liter per slöjstjärt. Enklare att räkna på.
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • mirya
                        • June 2005
                        • 8

                        #26
                        Ursprungligen postat av cri
                        Hej,

                        Många håller tumregeln med ca 50 liter per slöjstjärt. Enklare att räkna på.
                        Jo, det är ju enklare i och för sig, men då tar man ju inte hänsyn till att fiskarna växer och behöver mer utrymme allt eftersom. De förblir ju inte 10 cm långa hela livet - eller det kanske är just det de gör, om man ger dem 50 liter per slöjstjärt och sedan aldrig flyttar dem till större?

                        Och frågan kvarstår: om det till exempel står på Zoopets sida för guldfisk att slöjstjärtar blir upp till 25 cm i akvarium, är det kroppen som är 25 cm då, eller är det inräknat stjärtfenan?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Och frågan kvarstår: om det till exempel står på Zoopets sida för guldfisk att slöjstjärtar blir upp till 25 cm i akvarium, är det kroppen som är 25 cm då, eller är det inräknat stjärtfenan?
                          I artbeskrivningarna så är alltid hela fiskens längd inräknad - dvs även en normallång stjärtfena.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • mirya
                            • June 2005
                            • 8

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            I artbeskrivningarna så är alltid hela fiskens längd inräknad - dvs även en normallång stjärtfena.
                            Okej, tack för snabbt svar!

                            Är det standard att ta med stjärtfenan när man anger fiskens längd? Jag tänker på exempelvis hur mycket mat de ska ha, det brukar specificeras med fiskens längd, men borde väl rimligtvis vara beroende på hur stor kroppen (och därmed muskelmassan) är? Om stjärtfenan räknas in i längden måste ju en vanlig guldfisk ha mycket större kropp än en komet eller shubunki med samma längd, efter som kometen och shubunkin kan ha en stjärtfena som är nästan lika lång som kroppen. Eller tänker jag fel?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              I vetenskapliga sammanhang brukar man tala om SL (standardlängd) resp TL (totallängd) - SL är utan stjärtfena, TL är med.
                              Visst kan detta slå fel och mer rätt vore kanske att väga fiskarna vilket dock har en del praktiska problem vilket är anledningen till att cm anges.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • mirya
                                • June 2005
                                • 8

                                #30
                                Tack! Jag får nog kolla lite noggrannare när jag läser rekommendationer om matning etc, om det står SL- eller TL-längd. Har inte funderat särskilt på det förut, har bara förutsatt att man räknar fiskens längd=kroppens längd. Och mina fiskar är välnärda men inte övergödda, så det har inte orsakat några problem i alla fall.

                                Å andra sidan har mina shubunki i ett slag blivit 8-10 cm längre (medräknat stjärtfenan alltså), och det är ju alltid kul!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...