Rasborastim, men vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #16
    Wouw - Grattis - Sonja - till tillökningen

    Vad har du för PH i karet? Vad matar du dina maculatus med?

    Hejhopp. Ralp



    OFFTOPIC: Blir dina urophthalmoides verkligen så stora som Fishbase skriver? Typ 4 cm?
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Dvärgrasborayngel!

      Tack, tack. pH ligger på ca 7. Jag har dropptest men nyanserna är inte helt lätta att se ändå
      Jag vet att skulle jag göra om karet och ha torvbotten och surare vatten så skulle det bli lättare att få yngel. Jag hade inte trott att det skulle funka så här. Men karet har varit igång rätt länge och som synens är det kopiöst med växter nu. Jag tror att posthornssnäckorna är en bidragande orsak till att det blivit en liten balans i karet trots att det är så litet. Jag byter med vanligt kranvatten, Mälarvatten, som jag ibland låter stå och lufta över natten och ibland tar direkt ur slangen. Det blir ca 30 %/vecka.
      Men de vuxna leker precis hela tiden.
      Jag matar dom med enbart levandefoder, nykläckt artemia och grindalsmask. När jag hittade väldigt små svarta mygglarver fick dom det också. Dom vuxna är rätt tjocka så jag försöker banta dom lite
      Fast en bidragande orsak att ynglen klarat sig i början kan vara att, bortsett från risken att bli uppätna, matar jag mina posthornssnäckor med SERA micron då och då, det är något de vuxna inte är intresserade av att äta. Inte vad jag sett i alla fall.
      Det är så otroligt trevliga fiskar. Pigga och nyfikna, alltid framme vid framrutan och kollar läget när jag sätter mig och tittar på dom. Men så har dom inga andra större fiskar som stör eller jagar dom heller.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #18
        Hoppsan missade det nedersta... jag har inte urophtalmoides själv, men en vän har. Jag skulle väl uppskatta att dom är 30 mm i totallängd, högst. Men kanske dom kan bli större om dom kom fram och åt lite mer Det är inte bara hennes uropar som jag vet är skygga, utan jag har hört det från flera andra som har/har haft såna. Dom är ganska vackra, men ser man dom aldrig så är det väl inte lönt att ha dom. Iofs skulle dom kanske känna sig tryggare ihop med någon annan liten oskygg Boraras.
        Jag funderar på att skaffa B.merah också. Tycker dom är väldigt vackra också.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #19
          Ursprungligen postat av Sonja
          Jag funderar på att skaffa B.merah också. Tycker dom är väldigt vackra också.
          Tack Sonja, för dina kommentarer. Jag har tyvärr nog ännu sämre PH. Uppåt till 8 ibland. Jag skall göra något åt saken eftersom det skulle även gynna mina räkor. Kanske något med torv eller alkottar. Jag har bara inte hunnit än. Jag tycker också att Boraras merah är i egentligen ännu snyggare men tyvärr är dom också dyrare och om man skall ha ett stort stim...

          Hursomhelst funderar jag på att köpa några stycken merah och låter de gå i stim med maculatus. Korsningsrisk är väl obefintlig med tanke på PHet. Eller är det en dum ide?

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            När jag testat med alkottar så får jag bara väldigt liten pH-sänkning och den är kortvarig. Kokt torv på botten är nog bättre. Men jag tror inte dom är så väldigt känsliga. Däremot om man ska ha yngel så ska det helst vara surare vatten.
            Jag skulle inte blanda dom själv. Dom är rätt lika varandra till utseendet och jag tycker att det blir snyggare med en sort. Men det är nog mest estetiskt för mig
            Däremot kanske man kan blanda urophtalmoides med någon av de andra för att få bort lite av skyggheten. Då har man två fiskar som ser väldigt olika ut i teckning/färg.
            Men det här är bara mina egna funderingar om hur jag skulle ha det i mina kar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Litet tillägg, om jag skaffar B.merah så får dom ett eget litet kar, precis som dvärgrasbororna.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Fawkes
                • February 2004
                • 246

                #22
                Kanske är lite sent men jag skulle vilja rekomendera den gröna kubota rasboran. Bild finns på www.aleds.se.

                Mvh/Anna Karlsson, Braås
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                Kommentar

                • Idanajad
                  • May 2005
                  • 465

                  #23
                  Inte alls för sent! Men jag misstänker att det är samma fisk som Dinajel rekommenderade; microrasbora kubotai, eller? Åleds sida fungerar knappt alls hos mig, tyvärr (Macförbannelsen). Har du erfarenheter av dem? Jag har bara hittat väldigt knapphändig info, och är väldigt intresserad av hur de vill ha det: temperatur etc., samt om de är skygga i sällskap med större fiskar. Lär mig!!!
                  Peccator est aquarifex

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Flera personer som har (haft) kubotai säger att dom är väldigt känsliga och tynar bort. Men jag har inte testat själv. Hade jag sett såna någonstans till salu hade jag köpt, dom är väldigt fina.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Fawkes
                      • February 2004
                      • 246

                      #25
                      Det är vad jag har försökt förklara för mina medielärare, mac suger ;-)

                      Jodå jag har lite erfarenhet. Har ett stim på 10 fiskar i ett 70l med kampfiskar. Har inte gjort något med kranvattnet & om jag minns rätt är det ganska högt ph typ 8 & sedan ganska mjukt. Matar med frysfoder & flingfoder. Vet inte om det är samma som Dinajel rekommenderade men dessa är iaf helt lysande gröna, & då menar jag lysande! Riktigt fina! Gör sig nog bäst i ett lite mörkare akvarium. Har inte haft några problem med bort tynande fiskar, trots att jag köpte dessa när de endast var 0,8cm.

                      mvh /anna karlsson, braås
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                      Kommentar

                      • Idanajad
                        • May 2005
                        • 465

                        #26
                        Ah, vad roligt att det finns en möjlighet att få dem att trivas. Stimmar de? Är de rädda för kampfiskarna? Vad har du för temp. i akvariet? Är de roliga också eller lever de på sitt utseende?
                        (F.ö. gillar jag mac men hatar att så få hemsidesbyggare bryr sig om ngt annat än pc.)
                        Peccator est aquarifex

                        Kommentar

                        • Fawkes
                          • February 2004
                          • 246

                          #27
                          jo det är väll som alla andra stimfiskar, stimmar ganska bra men så är ju kampisarna inget direkt hot iof. Tänkte skaffa ett stim till mitt diskuskar men risken är att det inte kommer att fungera när diskusarna blir störe...men då stimmer de u iaf :-)
                          Jag har 27 grader i karet, ganska dämpad belysning & mörk sand & bakgrund 6 de gör sig verkligen jättebra. Hmmm om de endast lever på sitt utseende...är inte alla stimmfiskar ung likadana, I vilket fall så är det defenitivt utseendet som sålde dem till mig :-)
                          Mvh /Anna Karlsson, braås
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                          Kommentar

                          • Idanajad
                            • May 2005
                            • 465

                            #28
                            Det låter som att du har ungefär samma miljö som jag (fast mina har mosaikgurami att bli skrämda av). Jag var lite orolig för att de ville ha kallare i vattnet, men nu törs jag nog göra ett försök med kubotai, fast efter semestern, förutsatt att jag hittar några villsäga. Tack för hjälpen!
                            Peccator est aquarifex

                            Kommentar

                            Arbetssätt...