Rasborastim, men vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    Rasborastim, men vilken sort?

    Jag vill att ett litet stim ska flytta in hos mina mosaikguramier och amanoräkor, och har funderat på 10-15 kilfläckar. Fast kanske finns det andra rasboror som är roliga/fina? Jag vill att de ska vara rättså små, inte över 5 cm. Tar tacksamt emot alla tips!
    Peccator est aquarifex
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Jag har själv kilfläckar och gillar dem väldigt mycket, men en grymt snygg rasbora är den här, microrasbora kubotai:

    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Åå, vad fin! Ljuvlig färg, knasig blick; kan man begära mer av en fisk? Tack för tipset. Fast jag hittar inte så mycket info om den. Någon som har erfarenheter? Såg i en tråd att de brukar ha den på Tyresö Zoo/Djur & sånt Tyresö. Är det samma affär som Djurmagazinet Tyresö, eller dräller Tyresö av zooaffärer?
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av Idanajad
        Åå, vad fin! Ljuvlig färg, knasig blick; kan man begära mer av en fisk? Tack för tipset. Fast jag hittar inte så mycket info om den. Någon som har erfarenheter?
        Ett tips är väl att söka på google. Fast det har du väl förstås redan gjort. Där finns en del info.

        Såg i en tråd att de brukar ha den på Tyresö Zoo/Djur & sånt Tyresö. Är det samma affär som Djurmagazinet Tyresö, eller dräller Tyresö av zooaffärer?
        Kolla i gula sidorna och ring runt till alla akvariebutiker du hittar och fråga om dom har m. kubotai inne.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Jo jag har googlat lite. Ska sätta tänderna i det mer ordentligt ikväll, men det vore ju så enkelt om någon här har dem och vet en massa.
          Tyresö undrar jag om eftersom jag sett en zooaffär där rekommenderas titt som tätt. Fast det är ju en bit att åka, och jag skulle gärna ha en adress när jag kommer fram (tex Bollmoravägen 24) ... om du förstår...
          (Förresten, är det verkligen ett Eco-citat? Haha, strålande!)
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av Idanajad
            Tyresö undrar jag om eftersom jag sett en zooaffär där rekommenderas titt som tätt. Fast det är ju en bit att åka, och jag skulle gärna ha en adress när jag kommer fram (tex Bollmoravägen 24) ... om du förstår...
            Enligt gulasidorna.se finns det bara en zoobutik i Tyresö och det är "Djurmagazinet Tyresö Djur & Sånt". Bollmoravägen 24 H. Tfn: 08-712 76 39 :-)

            (Förresten, är det verkligen ett Eco-citat? Haha, strålande!)
            Visst är det ett Eco-citat. Det kommer från Foucaults pendel. Minns inte exakt var jag läste det, men nånstans i mitten av boken, haha. Ett bra citat är det iaf. Och en bra bok. Lite samma tema som Da Vinci-koden, men skriven av en författare som faktiskt kan skriva och som har nåt bakom pannan. :-)
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Mmm, Foucaults pendel. Måste läsa om den i sommar. Tack för hjälpen med Tyresö (& rasbororna förstås)!
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Små rasboror!

                Det finns andra små rasboror också. T ex Boraras maculata, B.merah och B.briggitae. Janne som har Södemalms akvarieaffär har inte så himla mycket fisk än, men han har en del smått. Kubotai har han däremot inte.
                Jag har 10 st Boraras maculata som är så otroligt gulliga fiskar. Väldigt pigga och orädda. Fast då har jag bara dom i ett litet 25-liters kar med några snäckor.
                Allt för den seriöse akvaristen! Pelvicachromis pulcher Nigeria Pelvicachromis subocellatus Matadi Pelvicachromis taeniatus Nigeria red Killis Epiplatys infrafasciatus baroi Ebonji Poropanchax normani Fundulopanchax gardneri nigerianus Misaje Chromaphyosemion bitaeniatum Afanyangan Tetror Neolebias trilineatus Phenacogrammus interruptus Ciklider Apistogramma agassizi Apistogramma borellii Paraguay Apistogramma hongsloi Apistogramma piauiensis Apistogramma trifasciata Dicrossus filamentosus Mikrogeophagus ramirezi Pterophyllum scalare Thorichthys meeki Rio Candelaria Levandefödare Poecilia Endler Priapella intermedia Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla Killis Aphyolebias peruensis Santa Anna Malar Ancistrus dolichopterus Corydoras eques Corydoras paleatus Corydoras rabauti Otocinclus hoppei Parotocinclus Parotocinclus Tiger Tetror Carnegiella marthae Hasemania nana Hemigrammus erythrozonus Hemigrammus bleheri Hyphessobrycon amandae Hyphessobrycon rosaceus Hyphessobrycon megalopterus Hyphessobrycon pulchripinnis Hyphessobrycon roseus Hyphessobrycon sweglesi Inpaichthys kerri Moenkhausia pittieri Nannostomus marginatus Nematobrycon palmeri Paracheirodon axelrodi Barber Oreichthys ”Sail Fin” Puntius anchisporus Puntius titteya Labyrintfiskar Betta imbellis Betta rutilans Betta pugnax Colisa chuna Sphaerichthys osphromenoides Parosphromenus Pseudosphromenus dayi Trichogaster leerii Trichogaster trichopterus Trichopsis pumila Rasboror Boraras maculatus Boraras merah Danio choprae Danio kyathit Danio roseus Sawbwa resplendens Sundadanio axelrodi Tanichthys micagemmae Trigonostigma heteromorpha Blåögon Pseudomugil gertrudae Pseudomugil signifer Gobi Tateurndina ocellicauda Regnbågsfiskar Iriatherina werneri Melanotaenia papuae Melanotaenia parva Melanotaenia praecox
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Sonja; 08 June 2005, 12:30. Anledning: jag har lagt till en bild.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  #9
                  Det finns Drottningrasboror, mer glittrande i färgen än kilfläcksrasboran och små kvicka glada rackare.

                  Kommentar

                  • Idanajad
                    • May 2005
                    • 465

                    #10
                    Ja, maculata funderade jag på också. De har också såna roliga ögon, och är kanske lite lättare att få tag på än kubotai. Ett problem (eventuellt) med båda är att de kanske blir rädda för guramierna. Å andra sidan är de fantastiskt snälla, även om de är gigantiska i jämförelse.
                    Ang. drottningrasbororna så valde jag bort dem till förmån för kilfläckar någon gång när jag funderade på ett stim, men nu kan jag inte minnas varför. Jag får ta mig en titt på dem igen. Tack båda!
                    Peccator est aquarifex

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av Idanajad
                      Ja, maculata funderade jag på också. De har också såna roliga ögon, och är kanske lite lättare att få tag på än kubotai. Ett problem (eventuellt) med båda är att de kanske blir rädda för guramierna.
                      De heter Boraras maculatus (bara för de som letar efter mer info - inte för att jag är en besserwisser ). Är du interesad av småtingar så skall du bara åker till Tyresö. Det gjorde jag förra helgen. Fina burkar, trevlig och kunnig personal och stort och ovanlig utbud. De hade Boraras merah, maculatus och urophthalmoides inne. Jag tror att de även hade Microrasbora kubotai inne som Daniel tipsade om. Dock inte så många. De kallade de nånting med "Grön"... "Grönband..." "Grönrasbora" ... Kom inte ihåg. Fina var de...

                      Jag passade på och köpte 20 stycken maculatus. Dessutom hade de jättefina chokladguramis... men det är en annan historia.

                      hejhopp. Ralp
                      Senast redigerad av ralp; 21 June 2005, 05:02.
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • Idanajad
                        • May 2005
                        • 465

                        #12
                        Oj, vad roligt. Ska bege mig dit snarast möjligt. Tack snälla för tipset!
                        Peccator est aquarifex

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Jag måste ju bara berätta att jag hittat tre synliga halvstora yngel hos mina Boraras. Det är så roligt när det funkar för fiskarna att fortplanta sig naturligt. Det finns säkert fler yngel i växtdjungeln i det lilla karet.
                          B.urophtalmoides är en otroligt skygg fisk. Den ser man inte om man har några växter i karet. Dom kommer knappt fram och äter ens.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Idanajad
                            • May 2005
                            • 465

                            #14
                            Låter ganska onödigt då... med urophthalmoides alltså. Dålig valuta för pengarna liksom. Fast roligt med dina yngel (gissar att det är maculatus, eller?)!
                            Peccator est aquarifex

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Borarasyngel!

                              Här är ett av ynglen med en av de vuxna honorna. Gullig va? Som synes är det en otrolig djungel av växter, annars hade det nog inte blivit något. Ska bli kul att se hur många yngel som dykar upp.
                              Jag har 10 dvärgrasboror och några posthornssnäckor i ett 25-liters kar. Det funkar superbra
                              Bifogade filer
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...