Sand till slöjstjärtar, funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Sand till slöjstjärtar, funkar det?

    Hejsan!

    Har en liten fråga angående bottensubstrat till mina slöjisar. Jag har alltid haft dem med engelsk sjösten, modell större. Nu har de dock växt på sig såpass att de får ner stenarna i halsen. Flera gånger har jag fått leka doktor när det fastnat stenar i halsen på de stackarna, dvs jag har fått trycka upp stenarna ur halsen när de stackars fiskarna legat och flämtat i akvariet.

    Nu till min fråga, om jag skulle köra med fin sand, typ biltemas blästersand, kan det göra nån skada på deras tarmsystem? Fastnar sanden där eller funkar det samma som hos andra fiskar att de silar den genom gälarna?

    Så jättetacksam för goda råd,
    Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vad har du för storlek på stenen.
    Det händer att Guldfisk/Slöjstjärt sväljer sten och dör, men inte vanligt.

    Med tanke på Slöjstjärten nedsmutsning är risken med sand nog att det kan bli grogrund för sjukdomsframkallande bakterier/parasiter när du inte kan slamsuga botten.
    Med salt i vattnet minskar den risken, men då har du problemet med att hålla saltmängden vid vattenbytena.
    Det finns saltmätare men de är relativt dyra.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag har haft slöjisar som tillfälliga inneboende i mina kar med sandbotten utan problem, faktum är att de rotar mindre i sanden än vad jag kommer ihåg att mina slöjisar som jag hade med engelsk sjösten gjorde.
      Jag har hört att blästersanden ska vara ganska vass... skulle nog föredra rådasanden då. Köp råda hos byggvaruhandeln där den heter fogsand i stället för akvariesand och då bara blir hälften så dyr av någon anledning...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Tusen tack för era svar! Jag har själv alltid rått mina medzoopetare till att ha engelsk sjösten, modell större, så det känns lite knepigt när jag inte kan följa mina egna råd.

        Jag kommer inte ihåg storleken ordentligt, tror det kan vara 0,8-1,2 (den största som fanns till buds) eller nåt sånt, varvat med en ordentlig massa stora stenar. Två av mina slöjisar har blivit ena riktiga fenor att svälja sten och jag känner att jag kollar till dem allt som oftast pga min oro. Jag är så jätteförvånad över att de ger sig på så stora stenar!! När jag opererar ut stenarna så får jag liksom hålla dem i handen och trycka upp längs halsen på dem. Känns inte så roligt. Har tittat lite på skiffersten också som är stora, runda och platta men då känner jag också lite oro för att den skall vara för vass. Bästa tipset blir alltså:
        1. Fortsätta med stenarna?
        2. Mjukare sandvariant?
        3. Skiffersten?
        4. ???
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        Arbetssätt...