Biotop med botior.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #16
    Jo dom är väldigt vackra, tyvärr tycker jag nog att dom blir lite väl stora. 10cm är ju iof inte såå stort, men jag har hellre ett större stim om du förstår vad jag menar.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #17
      Ursprungligen postat av svensdotter
      angående växterna,

      indisk hygrophila har du redan va? annars kan du få av mig. Jag har ju även cryptocoryne undulata och aponogeton orispus- som du kan få sticklingar av.
      cryptocoryne undulata har jag inte. Ja tack!
      Aponogeton orispus vet ajg inte vad det är men..ja tack!

      Ursprungligen postat av svensdotter
      sen vet jag ju inte hur noga du är med att det bara ska finnas i Indien isåfall. Finns ju en hel del asiatiska växter.. där inkluderas väl indien eller hur är det (geografin va det länge sen man lärde sig)
      Nja jag får nog nöja mig med att dom finns i asien..

      Ursprungligen postat av svensdotter
      vad är det sen för fiskar du vill ha då? Alla gurami passar väl lr? Garra pingi äter visst en del alger, glasmalarna är ju indier- rätt fräna firrar juh
      Guramis blir det nog inte. Garra pingi vet jag inte vad det är för fisk..
      Glasmalarna är rätt så krävande om jag inte minns fel. Fast dom är fräna, sant det! å så vill jag helst inte ha fler botten orienterade fiskar.. Algätande "Sugmalar" är helt ok.
      Senast redigerad av gladys; 25 September 2005, 13:20.
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #18
        Aponogeton Crispus: http://www.zpet.se/vaxter/vaxt.php?NR=59
        Garra Pingi: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=275
        Glasmal: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=347

        jag har haft crispus i snart 3 månader och den är enormt vacker med sinna krusiga blad .
        jag använder dom som pumptäckare vilket funkar utmärkt.
        tycker inte om vallisneria och minna praktbotior tycker att det är grymmt roligt att riva av dom på mitten (vallisneriorna).


        om du inte vill ha guramis så finns ju ca 20 sorters kampfiskar varav simplex blir 4-5 cm och macrostoma blir 10-12cm fast macrostoma (om den heter så) är en av dom dyraste kampfiskarna och kommer inte riktigt från samma område som dom flesta botior.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • gladys
          • March 2005
          • 1962

          #19
          Okej Crispus låter intressant!!

          Jag är lite rädd att Botiorna kommer tugga på Guramis och kampfiskar.
          Annars är dom ju jättefina! Tack för tipset, kanske i ett annat kar..
          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

          Kommentar

          • axolotl
            • June 2005
            • 54

            #20
            Jag har en botia rostrata och den är ytterst fredlig mot andra fiskar (och räkor). Jag har även haft den med Guramis och då var Guramisarna elakare än Rostratan. Om dina rostrator är det minsta lika min i beteendet så skullle jag inte vara det mista orolig för att slänga i ngn gurami.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Till slut så vill jag ha ngn algätare. Siamesisk flying fox låter ok,
              Siamesidk flying fox, hmmm det kan bara bli fel med det handelsnamnet även om det förekommer.
              Det finns Siamesisk algätare och det finns Flying fox, den förstnämnda (Crossocheilus siamensis, eller det nya namnet Crossocheilus oblongus) är att föredra när det gäller alg ätning. Flying fox (Epalzeorhynchos kalopterus) är inte lika bra på alger.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #22
                Ja det är Crossocheilus Oblongus jag vill ha.
                Fö är det mycket som går fel när man försöker skriva det vetenskapliga namnet.
                Dessutom är det fantastaskt svårt att komma ihåg det!! Handelsnamnen är mycket lättare att relatera till.
                Och dom flesta förstår ju faktiskt vad man menar när man skriver handelsnamnen.

                Men jag kan hålla med om att det blir lite förvirrande i detta fallet.

                Just nu har jag sk Kinesisk Algätare.. Och som du säkert förstår så kommer jag inte ihåg det krångliga namnet.
                Senast redigerad av gladys; 27 September 2005, 16:05.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                Arbetssätt...