boraras birgittea

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • burman
    • May 2005
    • 15

    boraras birgittea

    Har köpt de sista av Södermalms akvarieshops "boraras birgittea", 8 st. Hur söta som helst. Ska hämta dem i veckan. De skall bo i ett litet 35 liters. Ideer om inredning, kompisar (=andra fiskar) etc mottages med tacksamhet. Det finns begränsat om info på zoopet och google... Har någon här fått dom att leka?

    /Magnus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Namnet är "Boraras brigittae", sök på det så hittar du mer.
    Välplanterat och lugnt är väl min gissning om inredning.
    Jag har inte haft brigittae, men tippar de kan vara svåra att kombinera med annan fisk, utom andra mycket små och mycket snälla fiskar: Barbus jae, Puntius gelius, endler-guppy, dvärgkardinalfisk, normans lyktöga, neontetra... den typen av fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • burman
      • May 2005
      • 15

      #3
      Jo jag såg att jag stavat fel, men det hjälper inte så mycket, sidor är utgångna eller på tyska/japanska. Ville bara kolla om det fanns någon här som hållit dem och/eller ägnat dem lite intresse.

      Jag ska hämta mina Boraras ikväll, akvariet som som är ett litet sexkantigt 32-liters blev skitsnyggt men sten och växter. Hoppas att de kommer trivas, placering bredvid telefonfotöljen gör att de kommer få mycket uppmärksamhet!

      Funderar på att sätta dem tillsammans med 3 st Otocinclus cocama, var man nu kan hitta sådana.
      Någon som har hållt dessa?

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jodå, jag har Otocinclus cocama, fem stycken. Dom är dom allra bästa algätare jag någonsin haft. Till skillnad från ancistrus så äter dom inte upp växterna Dom är snygga, sociala och fullständigt orädda. Men väldigt svåra att hitta i butik, och dyyyyra om man lyckas hitta dom.
        Jag har bara sett dom en gång, och det var då jag som tur var köpte dom. Hade jag vetat att dom inte skulle komma in igen, och att dom skulle funka bra hos mig så hade jag köpt fler på en gång.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Fast O. cocama är som alla Otocinclus en rätt känslig fisk, och även om den säkert funkar bra med B. brigittae vet jag inte om ett 35-liters verkligen är rätt för dem.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • burman
            • May 2005
            • 15

            #6
            Enligt Jan i affären skulle det kunna funka med ett par otocinclus, men vi får se. Vi blev inte med 8 utan 14 st små b. brigittae! Efter bara ett par timmar är det nu full fart på dem. De åt 1 (en) grindalmask per fisk sen var de mätta!

            Synd att höra att O. cocama är svåra att hitta....

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag kanske var otydlig: ja, Otocinclus i allmänhet, inklusive cocama, går jättebra ihop med Boraras brigittae, det är bara det att de behöver god vattenkvalitet och gott om mat, vilket kan vara svårt att ge dem i ett så litet akvarium.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...