Hur varmt tål de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #16
    Hej Tsaren,

    Stort tack, ser framåt. Man kan aldrig lära för mycket
    Mvh, cri

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #17
      Tsaren,

      Hittade:


      "Your goldifsh's temperature should never rise above 73° Fahrenheit, and ideally should remain between 65° and 68,° so you will need a thermometer. Keeping a goldfish above 72° for long periods of time will result in Oxygen deprivation, which can cause nerve damage, heart damage, and can seriously hamper the immune system, making them more susceptible to many diseases, from easily treatable Ick to nearly untreatable swim bladder infections."

      Men - som det är skrivet här är det är inte temperaturen som ger skadan eller mindre immförsvar, däremot syre bristen som uppkomer i ett vatten med högre temperatur.

      Inte så väl skrivet på denna siten och jag förstår att man kan missfårstå denna författaren. Slöjstjärtar rekommenderas en temperatur på omkring 23-27c. Har man 21c eller 28c och de trivs så fortsätt.
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Fiskar behöver salt i vattnet för att utjämna osmos.
        Jag har öppnat olika fiskar som haft problem med simblåsan, och den brukar ofta vara defekt troligen från födseln, men även sett fiskar där magen varit inflamerad.
        Vissa fiskar har även haft tumörer.
        Vanligt fel på Slöjstjärten är när den inte kan simma till botten utan flyter upp.
        När jag odlade Slöjstjärt/Guldfisk så avlivade jag dem som inte simmade normalt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Flugan
          • April 2005
          • 44

          #19
          Min fisk flyter inte till ytan utan ligger på botten. Den har börjat röra på sig lite mer nu, dock fortfarande väldigt lite. Han verkar liksom övertung åt ena hållet!

          Tycker ni jag bör avliva den?

          // Christian
          "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #20
            Hej!:-)
            Om den inte simmat(varit pigg) på hela tiden du haft den tycker jag att du ska avliva den.
            Ett alternativ vore att låta den vara i ett annat akvarium där den kan vara "ifred" och vänta och se någon/några dagar till
            MVH Marta
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #21
              Bäste cri: Ah, du har förmodligen rätt där, kompis. Jag har troligen missuppfattat just den delen men för säkerhetsskull ska jag ändå konsultera mina böcker litet närmare.

              Flugan: Det är också möjligt att det är en bakteriell infektion, eller en inflammation som svar på infektionen, som är boven i dramat. Det drabbade en av mina fiskar förra året som just hade en tendens att vara övertung åt höger utan att helt kunna kompensera det. Det löste sig i mitt fall efter ett par dagars intensiv behandling med Sera Bactopur Direct.

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren och världens alla Guldfiskar !

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Fel på simblåsan flyter upp eller ligger på botten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Jest
                  • March 2005
                  • 30

                  #23
                  Jag råkade ut för precis samma "problem". Flickvännen kom hem med en teleskop-guldis och efter ett dygn eller två blev han framtung och låg för det mesta på botten. Hade dock perfekta värden i karet (nitrit, nitrat, ph och kh) samt salt tillsatt efter Kramfors tips, så jag misstänker att fisken antingen hade ett medfött problem eller helt enkelt blev skadad eller för stressad av flytten. Valde att avliva den efter två dygn av lidande. Teleskop-guldisar verkar helt enkelt vara väldigt svåra och kräsna guldfiskar att ha hand om.

                  Kommentar

                  • Gud bevare Tsaren
                    • April 2004
                    • 276

                    #24
                    Alla typer av mer eller mindre groteska avlingsformer är svårare än den vanliga guldfisken. Själv har jag numera enbart den vanliga guldfisken i olika färger i mina kar och har inte haft något problem alls med någon av dem det senaste året.

                    Högaktningsfullt
                    Gud bevare Tsaren

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #25
                      Hej:-)
                      No comments;-)
                      Men avarter kan överleva!!!
                      SLÖJSTJÄRT ÄR HÅRT AVLAD.
                      VAR UPPMÄRKSAM SAMT OBSERVANT.
                      MVH Marta
                      :-) :-):-)
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • cri
                        • September 2002
                        • 700

                        #26
                        Hej Tsaren,

                        Skriv till om du hittar något nytt. Jag är alltid villig att lära något nytt. Det farligaste är när man går in i en box och säger "så är det!". Nya rön dyker upp hela tiden. Du verkar öppen för detta!

                        Jag skrev som en galning hela tiden om salt och det är rätt att den jämnar ut osmosen som Kramfors skriver. Men om man citerar de siterna jag hittade informationen om saltet och osmosen som jag skrev om här på zoopet så är det lite mer komplicerat och saltet behövs inte hela tiden. För stor mängd salt kan "bränna" gälarna.

                        De nya rönen om att det inte är simblåsan men tarmar som orsakar vissa besvär bör tittas in på, speciellt när der verkar finnas möjlighet till att läka fisken. När min red cap oranda (fast hon är helt vit) som är nästan 20cm lång börjar flyta upp och ned efter maten är något fel. Ger jag henne tungt sjunkande foder flyter hon inte upp och ned... Det får i alla fall mig att tänka till.

                        Se GF som ligger stilla på botten kan ha många orsaker. Simblåsan är en, infektion eller parasit attack är en annan.

                        Parasiter som inte ses med blotta ögat kan man ibland "trolla fram". Fyll en genomskinlig bunke med vatten spolandes stakt från duschen. Man ska se bubblor i bunken. Lägg i den "sjuka slöa" fisken. Satte sig bubblor på osynilga trådar runt kroppen... Då har den parasit... = salt bad...

                        DISEASES AND TREATMENT OF GOLDFISH AND KOI*


                        SALT
                        MECHANISM OF ACTION:
                        Senast redigerad av cri; 17 May 2005, 09:39.
                        Mvh, cri

                        Kommentar

                        • Sunny_67
                          • January 2003
                          • 146

                          #27
                          hur tusan gör man med....

                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          En fisk som simmar i cirklar har fel på simblåsan vilket sägs vara smärtsamt.
                          Ofta är orsaken en bakteriellinfektion.
                          Det går att bota genom att ha 0,3 % salt i vattnet 25 grader (för att optimera fiskens immunförsvar) men problemet brukar komma igen efter en tid.
                          Många fiskar har också medfödda defekter på simblåsan.
                          corydoras som har samma symtom dom tål ju inte salt????
                          http://www.babbel.biz

                          Kommentar

                          Arbetssätt...