Hur varmt tål de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flugan
    • April 2005
    • 44

    Hur varmt tål de?

    Hej!

    Jag vart just "glatt" överaskad av ett par vänner som köpt en svart slöjstjärt till mig! Deras mening är att jag skall stoppa den i mitt 160l, tillsammans med gurami, kilfläcksrasbora och siamensis.

    Problemet är att jag har 25-26 grader i karet, och jag är rädd att fisken kommer att svettas ihjäl. Vilka temperaturer klarar dessa firrar???

    // Christian
    "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    12-25 º C
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Flugan
      • April 2005
      • 44

      #3
      Tack, lite varmare än vad som står på artbeskrivningen här på zoopet, vilket i så fall vore bra!

      Vad blir det för fel på dem om det är för varmt? Vill veta vilka symtom jag ska leta efter.

      Jag har fått för mig, efter att ha surfat forumet lite, att de dessutom är rätt sällskapssjuka fiskar. Kommer fisken att bli uttråkad/ apatisk om den inte får en artsfrände att leka med?

      // Christian
      "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        De klarar rätt lätt upp till 30 grader och de känsligare slöjstjärtarna tål inte "kallt" vatten. Teleskop får tex lätt vita prick om det går under 18 grader och är mycket nöjd i 25-28 grader. Ordet kallvattesfisk är missvisande.
        Tinna
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Flugan
          • April 2005
          • 44

          #5
          Hur ser teleskop ut?

          Fisken spenderar den mesta tiden på botten, ligger på sidan och chippar efter andan, men verkar lite piggare då det är mat. Första gången den låg så trodde jag den va död, men när jag skulle plocka upp den simmade den iväg!

          Tror jag ska flytta den till kallare balja iallafall!

          // Christian
          "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Ursprungligen postat av Flugan
            Hur ser teleskop ut?
            Teleskop ögon - även kallad Demekin, Moor, Dragon Head, Dragon Eye, Peoney etc

            Se



            Ursprungligen postat av Flugan
            Tror jag ska flytta den till kallare balja iallafall!
            Resonerat fram till från teorin... ?

            Om den chippar efter andan har den möjligen lite syre i vattnet, vattenbyte, eller parasiter.

            Mvh cri
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Tinna: Vid långvarig temperatur på över 26 grader celsius riskerar guldfiskar att få permanenta nervskador. Jag skulle därför inte vilja kalla benämningen "kallvattensfisk" för missvisande. Det som normalt brukar rekommenderas för vanliga konventionella guldfiskar som hålls i akvarium är, så vitt jag vet, 18-23 grader celsius.

              Slöjstjärtar kan gärna gå i vatten som är några grader varmare och bör absolut inte utsättas för låga temperaturer som de känsligare avlingsformerna till skillnad från den vanliga guldfisken inte tål.

              Det här är ju en orsak till varför din slöjstjärt inte hör hemma bland dina tropiska fiskar, bäste Flugan.

              Kommentar

              • Flugan
                • April 2005
                • 44

                #8
                Hej!

                Tack för bilderna Cri, den jag har är en teleskop.

                Jag tror inte att det är syrebrist, sköter mina vattenbyten och de andra fiskarna mår fint. Har dock massa flytväxter som i och för sig kan minska syresättningen från luften(?)

                Förstod inte riktigt vad du vill ha sagt med andra meningen, men anledningen att jag flyttade den (vilket jag sen gjorde) var att den inte såg ut att må bra -> någonting var antingen fel -> nånting måste jag ju göra (kan inte bara låta firren dö!). Valde då att satsa på att tempen var fel, och flytta den till rumstempererat vatten.

                Fler symtom: När han väl rör på sig gör han det i spin, kanske kan va fel på simblåsan?

                Tack för alla svar // Christian
                "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  En fisk som simmar i cirklar har fel på simblåsan vilket sägs vara smärtsamt.
                  Ofta är orsaken en bakteriellinfektion.
                  Det går att bota genom att ha 0,3 % salt i vattnet 25 grader (för att optimera fiskens immunförsvar) men problemet brukar komma igen efter en tid.
                  Många fiskar har också medfödda defekter på simblåsan.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Hej Tsaren,
                    Kan du ge till referenserna till var du har hittat "Vid långvarig temperatur på över 26 grader celsius riskerar guldfiskar att få permanenta nervskador..." intressant och skulle vilja veta mer för de böcker och siter jag sökt på har inget om detta. Skilj gärna på GF och slöjstjärt.
                    Mvh,cri
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Hej Christian,
                      Undrade bara om tanken bakom flytten och därför att det finns en metod som kineserna har andvänt i århundraden som de i US har döpt till Tub to Tub metoden. Man byter då tank var 24h. Ingen medicin behövs och har gott resultat. Kan läsas om här: http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/home.html

                      Mvh, cri
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • cri
                        • September 2002
                        • 700

                        #12
                        Hej Kramfors,

                        Kommer du ihåg att jag skrev om att jag haft bra resultat med sjunkande foder istället för flingor? Jag hittade häromdagen nya rön som går i samma riktning :o)

                        Det är tydligen inte simblåsan som inflammeras men tarmarna!... Hur intressant som helst (för mig...) att läsa mer om.

                        Säg till om någon vill ha hjälp med Engelska, gör så gott jag kan på svenska.... (leende)



                        "FLOATING PROBLEMS, SWIM BLADDER DISEASE
                        NEW THINKING ON FLOATING
                        Floating problems are complex. If it occurs only after feeding, see below.
                        ... The primary cause of floating is feeding food that floats and/or too much food at one time. Soak the food and squeeze the air out so the food sinks. Best is to get high quality sinking food. Or, feed foods that sink, like grapenuts, rice, veggies, oatmeal. If feeding is only done once a day, feed at night, and all they can eat for 5 minutes. If twice a day, all they can eat in 3 minutes.

                        The other parameter here is temperature. Increasing the temp of the water seems to ease the floating problem. The activity of their digestive tract increases with increased temperature. However, increased oxygenation of the water must be done at the same time.

                        For a fish that is already floating, check the belly (see the 3 point physical). IF the fish is fine according to the 3 point check, or if the fish is constipated: The minimalist approach is to not feed the fish for 3 days and if it stops floating, then resume feeding but soaked/sinking food with more veggies like peas.

                        The more aggressive approach is to feed a pea with a crystal of epsom salts (magnesium sulfate) in it to the fish. Epsom salts is a purgative.

                        Even more aggressive is to do a salt dip on the fish. This purges the fish out. Ammonia levels must be watched carefully.

                        If this doesn't work, there is a procedure called the "Chinese Water" method. The fish is put into a tub and only enough water is added to just cover the back fin. The fish is not fed for 4 days. If the fish is upright, each day a little more water is added (the fish must be moved to fresh, aged water each day to move it away from ammonia accumulation). After 4 days, if the fish is upright in deeper water, then a couple peas can be fed. After that, gradually add a little more food.

                        Another cause of damage is toxins in the water. One of the most common is hydrogen sulfide produced by anaerobic bacteria that live in areas with low oxygen, like the gravel in tanks. GF are bottom feeders and will turn gravel over looking for food. I have seen a GF turn over a piece of gravel
                        and go into distress. Thought the GF had got the gravel caught in the mouth but gravel could not be seen. The fish displayed balance problems for quite a while. Chronic low levels of toxins with hydrogen sulfide can lead to persistent and finally permanent floating problems. This typically
                        occurs when the gravel is cleaned by siphoning and the crud gets mixed in the water. The gas is released during siphoning. H2S toxicity should be suspected when a fish shows balance problems during or right after cleaning gravel. Increasing oxygenation of the tank helps the low oxygen problem
                        somewhat. "
                        Mvh, cri

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Att fisken "står på huvet" kan vara ett symptom på bakteriell infektion på simblåsan
                          Om fodret tvistar "de lärde".
                          "Tub to Tub" varför krångla till det.
                          Kinesiska och Japanska odlare bryrs sig inte, de bara säljer, huvudsaken fiskarna mår bra till de fått betalt.
                          För att hjälpa en sjuk fisk så tror jag att bästa medicinen är ett optimalt vatten som inte innehåller en massa fasta partiklar av avföring och andra avfallsprodukter,
                          det innehåller inte några mätbara halter av ammoniak,
                          det innehåller inte några mätbara halter av nitrit,
                          det håller en låg nitrathalt,
                          det har ett stabilt pH-värde,
                          det har ett lagom högt KH-värde,
                          det är väl syresatt,
                          det har en lämplig och stabil temperatur.
                          En salthalt som minskar sjukdomsframkallande bakterier, får ev. parasiter att vara mindre aktiva, som utjämnar osmos.

                          Med andra ord ett vatten som våra fiskar alltid ska ha.

                          Den som har en ammoniumtest testa värdet före matningen och sedan ca 2 timmar senar så ska ni se att ammoniak värdet har stigit för att dedan sjunka när nitrosomas jobbat en stund.
                          Växtätare tar det längre tid.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Gud bevare Tsaren
                            • April 2004
                            • 276

                            #14
                            Bäste cri: Gott så. Det står i en av mina guldfiskböcker. Ge mig en stund bara så återkommer jag med titel och författare.

                            Högaktningsfullt
                            Gud bevare Tsaren

                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #15
                              Hej Kramfors,

                              Det jag skrev om var upp och ned flyt problem, inte upp och ned huvudstående. Det är en "ny" teori som diskuteras att tarmana inflammeras och orsakar gas som vänder fisken.

                              Hittade innan en bild som jämförde eventuell simblåsa/tarm inflammation som var intressant men den är nu som bortblåst.

                              "Tub to tub" var den enda metoden Buddist munkarna i Kina under Tang dynastin (år 618-907) hade att använda sig utav när de i började avla guldfisk. Guld fisken avlades inte i kommerciellt syfte men däremot till glädje för ögonen i deras dammar under tiden de inte mediterade...

                              Med Tub to tub är vattnet optimalt rent eftersom fisken inte stannar mer än 24h i det.


                              Jag har skrivit mycket om salt och "salt dip" så i all ära men det kan, om det används fel, "bränna" gälarna. Bara vatten i baljor är ju enkelt och billigt.
                              Senast redigerad av cri; 13 May 2005, 17:50. Anledning: webb sida inlägg
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...