Igår dog Adde, hans livskamrat blev apatisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jest
    • March 2005
    • 30

    Igår dog Adde, hans livskamrat blev apatisk

    Jag la en tråd förut om min favoritfisk Adde som fick problem med simblåsan. Antagligen var det pga av mitt slarv med vattenbyte, men efter regelbundna vattenbyten och tester på ph, nitrit och nitrat blev han efter en några dagar bättre. För två-tre veckor sedan blev hans simning sämre igen och han "vaggade" besvärat fram. I förrigår gav han upp och låg och skrapade längs botten. Ögonen hade blivit irriterade av att ligga i grus och jag och min sambo ansåg att det var dags att ta det jobbiga beslutet.

    Den senaste veckorna och inte minst nu har emellertid hans livskamrat Maja blivit mer eller mindre apatisk. En av åtgärderna när jag tog tag i akvariet och gjorde rent var att ta bort mängder av grus och sten som tog upp ca 5 cm i höjd på botten. Detta gjorde att ett hålrum bildades under pumpen. Detta blev Majas favorithörn och där ligger hon och slöar den mesta tiden. När man närmar sig akvariet kommer hon dock ofta och simmar piggt och tittar nyfiket på en. Det verkar alltså inte vara några problem med hennes simblåsa.

    Kan det vara så att hon väljer att ligga under pumpen i brist på annat att göra? När Adde blev dålig försvann den "lek" de hade sinsemellan (han jagade henne och nosade henne i stjärten).

    På grund av min dåliga ekonomi har jag suttit som en hök på Blocket och väntat på ett bra pris på akvarium och idag så hittade jag ett 240 liters möbelakvarie för endast 1500 kr. Ska hämta det senare i veckan, men vågar kanske inte släppa i Maja om hon kanske bär på någon sjukdom.

    Har ni några råd och funderingar kring min slöa och apatiska guldfisk? Vågar jag starta ett nytt akvarium med först en ny guldfisk och Maja för att sedan succesivt släppa in nya, tills jag har ungefär 4-5 stycken?
  • Jest
    • March 2005
    • 30

    #2
    Jaha, detta är aningen komiskt. Precis när jag klickat på "skapa inlägg" så kommer tjejen hem med en ny guldfisk för hon tyckte så synd om Maja. En svart teleskopöga som ser ganska grotesk ut. Inget jag skulle valt själv men hon tyckte synd om han. Hon köpte den antagligen för jag tog Addes förlust så himla hårt (jag överdriver inte när jag påstår att jag aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv) och ger mig denna nu för att pigga upp mig. En jätterar gest, men jag det hade inte skadat om detta hade hänt om ca en vecka då mitt nya akvarium är up'n'running så att säga.
    Senast redigerad av Jest; 26 April 2005, 21:48.

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #3
      Jag vet inte men brukar folk gråta över sina fiskar? Jag brukar mest bli förbannad för att jag la ut pengar på en fisk som dog.
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • Jest
        • March 2005
        • 30

        #4
        Mmm, vanligtvis gör det inte så mycket när någon fisk "går vidare", men Adde var jäkligt speciell. Leksam, tyckte om uppmärksamhet och jag har kämpat jäkligt mycket med att få han frisk, så jag tog det rätt hårt faktiskt. Larvigt, men så är det.

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Inte ett dugg larvigt. Man kan få rätt starka känslor för det mesta levande, speciellt det som man lagt ned extra tid och arbete på. Folk kan gråta över att bilarna blir krockade (och det inte pga kostnaden) så nog kan man gråta över att en fisk, en levande varelse, dör. Om vår Robinson (blåciklid som jag haft sen han var 1 dygn gammal) skulle dö före sin tid så nog fan hade jag varit superledsen och dessutom alltid undra om jag hade kunnat göra nåt för att förhindra det.
          Gulligt av din tjej även om du själv kanske hade velat göra det annorlunda. Var rädd om henne!
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Jest
            • March 2005
            • 30

            #6
            "Gulligt av din tjej även om du själv kanske hade velat göra det annorlunda. Var rädd om henne!" - Fisken eller tjejen?

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Jag blev förbannad på mig själv när jag hade ihjäl mig stora Black Ghost, över 2 dm. Den hade lärt sig äta pellets från ytan, vilket var perfekt, med tanke på att påfåglarna tar all mat som är på väg till botten. Hur tog jag ihjäl den? Genom för stort vattenbyte.
              Na klar!

              Kommentar

              • Jest
                • March 2005
                • 30

                #8
                Kan uppdatera med att den nya fisken också har hittat sitt favoritställe... under pumpen!

                Kan det vara så att det är inredningen i akvariet som är så bedrövlig att de väljer att lägga sig där? Har en växt som är spretig och ganska ful, en träbit (köpt i akvariebutik och kokad) och en liten sten som "vindskydd". Ca 2 cm grusbotten.

                Kommentar

                • mckvinnan
                  • December 2004
                  • 760

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jest
                  "Gulligt av din tjej även om du själv kanske hade velat göra det annorlunda. Var rädd om henne!" - Fisken eller tjejen?
                  Tja om jag vore som du skulle jag vara rädd om båda!
                  Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                  Kommentar

                  • Jest
                    • March 2005
                    • 30

                    #10
                    Lunchuppdatering - Maja verkar piggare än vanligt efter att jag varit och köpt lite nya växter. Simmar och utforskar vad som har hänt. Den nya fisken, teleskopögat, verkar dock vara illa ute. Huvudet står i botten med bakdelen uppåt (som Adde gjorde när han blev dålig) och på över två timmar har han inte gjort ett enda försök till att simma lite. Petade lite på han för en stund sedan för att se hans reaktion och han simmade då in i akvariets interiör flera gånger. Som om han vad blind. Maja har dock inga som helst problem att simma. Gjorde vattentester (JBL) imorse igen.

                    PH - 7-7,5
                    Nitrit - Svagt grönt, knappt första "steget" på mätmattan
                    Nitrat - Svårt att bedöma detta, men runt 40-60
                    kH - 4-6, också svårt att se.

                    Alger (grön/brun beläggning på glas och växter) finns, men har minskat tydligt de senaste veckorna. Med lite nya växter hoppas jag att de försvinner ännu mer.

                    Vattnet verkar vara helt OK alltså. När jag startar mitt nya akvarie kommer jag INTE att släppa ner dessa guldfiskar förrän jag vet att de inte bär på någon sjukdom. Eller vad tycker ni?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Hoppas det ordnar sig för dina fiskar. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Jest
                        • March 2005
                        • 30

                        #12
                        Tack Kramfors! Har säkert läst din sida en 100 ggr nu. Jag kan inte förstå vad jag gör för fel, igår blev teleskop-fisken vit och låg och dödsflämtade, då valde jag att ta bort den. Har läst lite mer nu om den smått groteska sorten (ärligt talat skulle jag aldrig valt den själv) och den ska visst vara mycket känslig för skillnader i vattentemperaturer samt att den ska ha runt en 26-28 grader för att trivas. Jag kommer dock aldrig ha så varmt i mitt akvarium så det blir inga fler såna sorter. Tycker mer om de lite mer naturliga slöjstjärtarna, speciellt fantail.

                        Apropå Maja så ser man en markant skillnad i hennes beteende. Lite mer växter och inredning ger henne nog en "trygghetskänsla" och hon vågar simma runt mycket mer i akvariet då det inte är helt tomt.

                        Har nästan blivit som en liten dagbok det här! Jag fortsätter er uppdaterade om hur det går med mitt nya akvarium som anländer imorgon!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Vad många missar är vilket pH butiken har, man byter själv vatten innan den nya fisken ska sättas i och då höjs pH och på så sätt kan pH vara över 1 grad mer än fisken är van vid.
                          Fiskar vill ha stabila vattenvärden.
                          En sak till som också är viktig det är att inte köpa fisk som kommit till butiken kanske samma dag för då tvingas fisken "ställa" om sig till nytt vatten ännu en gång.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Jest
                            • March 2005
                            • 30

                            #14
                            Ja, det kan ha varit pH-värdet som var galet i butiken! Vattnet såg en aning mjölkigt ut i deras akvarium - jag åkte dit igår för att kolla hur den nya affären verkade vara. Det såg dock rent och fräscht ut och de slöjisar de hade där var alerta och fina, utan några problem med simblåsan.

                            Nu är det enorma akvariumet på plats! Imorgon ska jag sätta igång och torka rent det väldigt noga, samt köpa sten (engelsk sjösten, 12-15 mm), växter, någon lite större sten och en sjunken träbit (ska koka den först, vill verkligen inte få en massa skit i akvariet igen). Förhoppningsvis kan jag starta det imorgon för att på måndag släppa i två nya guldfiskar.

                            Som rening tänkte jag ha ett Powerhead 802 (tror det hette så) samt en filtermatta. Det hela byggs efter den konstruktion som finns här på Zoopet. Det borde väl räcka åt fyra slöjstjärtar och en ancistrus-mal?

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              (engelsk sjösten, 12-15 mm), Ska du ha så stora det samlas lätt mycket s*it i en sån botten, kolla vad butiken rekomenderar jag skulle använda 3-5 och 6-7 då går inte föroreningar igenom så lätt och det är lättare att slamsuga.
                              Men bry dig inte om vad jag skulle göra, gör det som passar dig.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...