praktbotia mer mat eller????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettersson206
    • January 2005
    • 134

    praktbotia mer mat eller????

    HEJ....jag köpte en praktbotia för ett tag sedan och den har vart i farten och så klart käkat upp alla sniglar men vad ska den äta nu då för den äter bara sniglar????
    <3Cornflakes<3
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    praktbotia äter mycket mer än bara sniglar.

    enligt zoopets artbeskrivning.

    Allätare. I akvarium äter den allt standardfoder.
    kan prova en bit squash zuchini eller gurka som du trär en sked genom så dom sjunker till botten och se om botiorna äter på det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Algtabletter gillar de skarp också. Tycker de äter lite av varje
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        dom är la rätt bra på att hålla rent botten också eller ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

          #5
          Mina ÄLSKAR räkmix, ärtor, röda mygglarver (har dom bara fått en gång tills jag bojkotta det). Idag fick dom smaka räkor, men verkade ha problem med att se var maten tog vägen när strömmarna tog det och fick simma runt många varv innan dom fick en litet tugga till, sen simma, leta leta...
          Proffsiga amatörer (...?)


          Paulas zoon

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            haha låter som nåt kul å titta på
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              Om du bara har en praktbotia tycker jag att du antingen skall köpa fler (om ditt akvarium är stort nog) eller så lämna tillbaks den till affären. En ensam praktbotia är en olycklig praktbotia... de blir roligare ju fler man har.
              Mitt gäng är galna i zuchini och algtabletter (samt att sno rom och små yngel - men det är inte matte lika nöjd med)
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag vill också säga att den är en fisk som äter ALLT! Med en glupsk aptit. De får häng mage efter måltid. De är helt galna! Men mycket roliga, t.ex. simmar på rygg och äter flingfoder.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Paula&Jimmy
                  • April 2005
                  • 397

                  #9
                  Jag hade först en praktbotia, trodde han trivdes då han hängde med mina paletter istället och pussades och var virrig. När jag sedan bestämde mig för att köpa en till och han till slut (efter en lång siesta fastkilad bakom filtret) fick syn på sin kompis stannade han upp.. såg sin spegelbild (?) fortfarande röra sig. När han upptäckte att det var en vän blev han totalt galen, totalt galen!!!!!! Det var så kul att se hur dom höll på i över en timme innan båda smög in bakom filtret och låg tätt intill och vilade.
                  Som Morellen säger så är en ensam praktbotia en olycklig firre. Det märktes inte innan, men det märks nu!!
                  Helt otroligt stor skillnad.
                  Idag slängde jag i en fryst räka till min kulfisk (som inte förstod vinken och simmade åt ett annat håll) och det var bara paletterna som lyckades riva loss bitar från den.
                  Ena praktbotian tänkte att "Vi är ju vänner, vi delar på allt!!" och åt av det som hängde ur palettens mun :P - mindre uppskattat
                  Proffsiga amatörer (...?)


                  Paulas zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...