Slöjstjärt (svart) vs Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Slöjstjärt (svart) vs Guppy

    Har en svart slöjstjärt som e en liten kelgris väldigt go och fin fisk. Men så finns det ju även andra fiskar såsom guppyhonor. Nu till problemet är det så att dessa guppyhonor är på min slöjstjärt och naggar den på sidorna så att slöjstjärten tappar fjällen, ser ut som sår.
    Vaför går dom på just den, det är inga andra fiskar som gör det och dom går inte på några andra?

    Finns det några som har något tips!

    Johan
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag kan bara bistå med svaret att jag inte tycker Slöjstjärtar och "tropiska" fiskar inte ska vara i samma akvarium.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Kan du förklara vad du menar med detta?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        tropiska fiskar vill ha varmare vatten medans slöjstjärtar vill ha kallare.

        men slöjstjärt och guppy går nåtsånär.

        slöjstjärt ska inte ha över 23grader och guppy inte under 22grader enligt zoopets artbeskrivningar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #5
          Då kan det gå bra då, men nu till det lustiga att vi har 2st guppyhonor som är på slöjstjärten och biter av den fjällen, vad kan detta bero på? Slöjis mår inte bra av detta.

          Något tipps?

          Sigge

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            En Guldfisk och tropiska fiskar har inget gemensamt genom historien, de kommer från skilda förhållanden, de ska ofta inte ha samma foder, har inte liknande bakteriflora.
            Om du inte hade Guppy med Slöjstjärten skulle du inte ha ditt problem.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Håller helt och hållet med Kramfors. Att blanda fiskar av olika ursprung, fiskar som ställer olika krav på foder och temperatur, är ingen bra idè.

              Guldfiskar ska hållas tillsammans med andra guldfiskar, punkt och slut.

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                jo.. mycket möjligt att den tappar fjäll av för hög temp.. dessutom är det förvånande.. guldfiskar brukar tycka att guppys är goda av "misstag" det kan gå ner en och annan guppy.

                Det är inte fiskar som ska blandas i varje fall... det är som när jag var liten och hade spigg tillsammans med guldbarber... fast.. blev ju inga större problem.. spigge¨n klarade sig faktiskt.

                Kommentar

                • Mickefisk57
                  • April 2005
                  • 13

                  #9
                  Hej!



                  jag har haft Guppys med slöjstjärtar utan pråblem.
                  Slöjstjärten kan vara sjuk kanke eller jillar inte
                  dina Guppys slöjstjärten.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...