Svarta prickar på min slöjstjärt!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellabus
    • April 2005
    • 3

    Svarta prickar på min slöjstjärt!!!

    Hej! Min slöjstjärt har blivit sjuk! Ryggfenan hänger och hon ligger mest på botten, men äter när jag ger henne mat. Nu har de börjat komma svarta prickar på stjärtfenan och runt magen på henne. Vad är de för fel???? Vad kan detta vara?? Jag har inte haft fisk länge och vet inte mycke om dom.
    Hade en annan slöjstjärt som dog av luft i magen.... Vad kan man göra åt sådant om de skulle hända ingen?

    Tacksam för alla svar!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Som vanligt, hur stort är akvariet, antal fiskar, hur är vattnet, pump, filter, hur ofta byter du vatten.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Bellabus
      • April 2005
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Som vanligt, hur stort är akvariet, antal fiskar, hur är vattnet, pump, filter, hur ofta byter du vatten.

      Akvariet är på 112 liten, med 4 slöjstjärtar. Ny pump, nytt filter.. byter vatten var annan vecka. Dom äter guldfisk pellets, tempraturen ligger på mellan 20-22 grader. Vet inget om värderna i vattnet.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Gör ett 30 % vatten byte och se om det blir bättre.
        Slamsug också botten det blir mycket avföring från Slöjstjärtar.
        Fundera också på att köpa dig en dropptest för nitrit.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          Variera gärna kosten litet också, det har inget med dina svarta prickar att göra men ärtor (tinade och skalade), räkmix och litet annat smått och gott är en välkommen variation för dina guldisar och borgar för ett långt och lyckligt liv. Perfekt temperatur har du också.

          Högaktningsfullt
          Gud bevare Tsaren

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag fick hem en liten slöjis från djuraffären som var svartprickig precis som du beskriver, den var också lite hängig i några dagar (obs jag köpte den inte, tog bara hem den för att kurera den lite). Efter två veckor med bra utrymme och bra vattenvärden, så simmar den omkring som inget hänt, och fläckarna är borta. Akvariet jag satte den i var rejält belamrat med andmat, så han fick massor med grönfoder.

            Fisken var en retur från en kund förresten, så jag vet inte vad den hade haft för vattenvärden innan.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Bellabus
              • April 2005
              • 3

              #7
              Tack för alla svar!!! Ska prova ärtorna också!!

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Det finns faktiskt en sjukdom som heter svarta pricken med och den behandlas bland annat med salt. Kolla nästa tråd för däri finns en bra länk. http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=58707 Lite salt i vattnet brukar vara susen för sjuka guldfiskar. Min rekommendation är att inte medicinera utan att salta lite grann. Sedan skulle jag nog rekommendera att byta vatten varje vecka. Själv byter jag vatten varannan, var tredje dag, det mår mina guldfiskar bra av (och alla ancistrusynglena som bor i samma balja). De bajsar så infernaliskt mycket så jag står inte ut med att se alla bajspluttarna flyta/ligga i akvariet. Om jag inte byter så ofta blir det dessutom mycket alger (hög nitrathalt). Så gör jag å det funkar för mig och det bästa är att jag ser att fiskarna mår bra av det, de blir mycket piggare. Lycka till!

                För att uppdatera nyfikna läsare så vill jag bara meddela att Gullan fortfarande lever och är i god vigör...
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                Arbetssätt...