Hur snabbt växer silverhajar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kelaren
    • March 2005
    • 18

    Hur snabbt växer silverhajar?

    Jag undrar hur snabbt silverhajar växer eftersom jag har ett 190liters akvarium med (bl a) tre silverhajar som nu är ca 5cm långa. Blir lite orolig när man läser om att de kan bli 20 cm långa, då får de inte mycket plats i akvariet. Har nämligen ett juwel trigon 190liter.

    Om det tar ett par år så kanske jag hinner köpa ett nytt STORT akvarium. Har mer skaffat ett litet för att prova på de hela och se om jag orkar med allt jobb. Än så länge så vill jag ha mer, mer, mer...
    Mina fiskar finns här
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tyvärr är nog svaret på den frågan att silverhajar växer mycket snabbt. Om man matar mycket kan dom bli upp emot 30 cm första året. Man kan ju mata mindre, men då riskerar man att få dvärgar i slutändan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • -mapa-
      • March 2005
      • 128

      #3
      min växer inte snabbt och jag matar han med pellerts varje dag!
      ska snart köpa 5 st till.

      vad gav du för dom?
      MVH MARCUS.... -MAPA-
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Jag har haft silverhajar som jag blev pålurad i affären innan jag förstod att vissa försäljare struntar helt i om det de säljer är lämpligt. De var c:a 5-6 cm när jag köpte dem, 3 månader senare var de 12-15 cm... De är enormt trevliga som småfisk, snälla mot varandra och mot andra fiskar, kurrar och är snabbt framme vid rutan när det vankas mat. När jag insåg misstaget kändes det tungt att lämna bort dem men valet var ändå självklart. De är mkt snabba och rörliga fiskar som behöver få sträcka ut ordentligt för att må bra.

        Lämna bort dem till någon med tillräckligt utrymme om du inte har planer på ett riktigt långt akvarium (visst är trigon ett hörnakvarium?).
        / Iris

        Kommentar

        • Kelaren
          • March 2005
          • 18

          #5
          Jupp Trigon är ett hörnakvarium.

          Nu återstår i och för sig bara en silverhaj, de andra två ville inte leva längre.

          Köpte dem på Herkules zoo i Göteborg, 3 st för 99kr.
          Mina fiskar finns här

          Kommentar

          • Multie
            • March 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Kelaren
            Jupp Trigon är ett hörnakvarium.

            Nu återstår i och för sig bara en silverhaj, de andra två ville inte leva längre.

            Köpte dem på Herkules zoo i Göteborg, 3 st för 99kr.
            säker på att de va silverhajjar? Jag får betala 70 spänn styck eller 3 för 170 tror jag det är... skiljer sig priser så mkt???

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              handlar själv på herkules och märkt att dom tar inte några hutlösa priser för sina fiskar.
              betalar nära på halva priset för amano räkor jämfört med vad vissa får betala i stockholm
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Kelaren
                • March 2005
                • 18

                #8
                Jag är ganska säker på att det är silverhajar eftersom jag tittat runt på de flesta zoo här i göteborg och silverhajarna ser likadana ut överallt. Priserna brukar vara 40-80kr/st. På herkules har de 3 storlekar de små kostar 49kr/st eller 3 för 99 de lite störrre runt 70kr/st eller 3 för 160 tror jag. De största (20-30 cm) har jag inte sett nåt pris på.
                Mina fiskar finns här

                Kommentar

                Arbetssätt...