Min Adde flyter, hjälp mig arbeta fram en kur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jest
    • March 2005
    • 30

    Min Adde flyter, hjälp mig arbeta fram en kur!

    Hej allihopa, vill börja med att tacka för helt fantastiskt forum (och arkiv-del!). Den har hjälpt mig mycket med mitt problem, men nu behöver jag mer råd. Det är så att min underbara vän och guldfisk Adde har börjat flyta upp-och-ner vid ytan. Tyvärr vet jag inte vad det är för sorts guldfisk han är, då jag inte själv köpte honom utan endast tog över honom från en idiot till vän som hade honom i en övergödd skål. Eftersom jag mådde så dåligt av att se fisken fara så illa så skulle vännen spola ner honom, men då sa jag att jag tar hand om honom. Då var han väl ca ett år gammal och är nu nästan två. Hitills har allt gått bra, men nu är jag som sagt orolig. Det bör kanske tilläggas att en cirka en vecka gammal mal dog samma natt som Adde började flyta upp och ner.

    Han kan dock med lätthet vända sig rätt och kommer utan problem ner till ytan för att suga sten osv. Jag är dock livrädd att hans simblåsa är skadad och djuraffären i Eskilstuna gav mig beskedet att det inte finns någon medicinering för detta.

    Jag kan medge att det har varit lite dåligt med vattenbyte och att jag slarvat på sistone (mycket på grund av brist på bättre vetande). Jag har dock suttit hela morgonen och läst in mig på skötsel och ser att jag brustit på ett par ställen. Idag har jag dock varit på zoo-affär och köpt nitrit, nitrat och ph-test. Följande värden gav dom

    Nitrat: 80
    Nitrit 0.025
    PH: ~ 7.1-7.5

    Som jag förstått är nitrat-nivån ALLDELES för hög, detta trots ett vattenbyte ganska stort vattenbyte imorse (ca 40 %). Nitrat-nivån ska ligga på en 20 mg/l, har jag förstått det rätt?

    Min fråga till er vad jag nu ska göra för att min Adde ska bli frisk. På flera forum har jag läst att man ska fasta fisken i tre dagar, för att sedan mata honom med halvkokta, skalade ärtor. Maten han - eller de, för de är två guldfiskar (5 cm långa) och en Musse Pigg-platy i ett 40 liters akvarium, - fått innan är flingor (skräpmat, jag vet) och en egengjord fryst mat bestående av ärtor, räkor och andra grönsaker inköpt från Eskilstunas akvarieförening. Paranoid som jag är har jag fått för mig att Addes dåliga tillstånd kan bero på att jag glömde maten framme en dag så den hann tina lite, men jag frös den sedan igen. Kan maten blivit dålig?

    Jag ska även ta bort en mängd grus i botten av akvariet som jag läste var helt onödigt och endast en stor bakteriehärd (har väl ca 4 cm bara grus nu). Lite ska jag dock spara eftersom Adde älskar att suga och spotta sten.

    Snälla, kom med tips och erfarenheter av detta problem. Vill verkligen inte att min vän ska dö. Jag kan direkt säga att jag är väldigt tveksam till att utsätta honom för ett saltbad, det låter helt hemskt samt att jag inte förstår hela grejen (tar jag honom i en balja på sidan, full med salt och vatten?)
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Läs här så ser du att problemet med simblåsan kan orsakas av virus, bakterier, med fött fel, foder.


    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Jest
      • March 2005
      • 30

      #3
      Tack för länkarna, jag tror att min Adde är dålig pga för mycket mat (och viss mån dålig mat) och taskigt vatten. Men hur ska jag få ner min nitrAt-nivå? Har tittat i mängder av trådar och sidor, men oftast tar de bara upp nitrIt- nivån (som i mitt fall var helt ok). Är det vattenbyte varje dag som gäller (ca 30%?). Hur mår de andra fiskarna av det då?

      Kommentar

      • Jest
        • March 2005
        • 30

        #4
        Bifogar även en länk till en bild på Adde! Detta var innan han blev sjuk.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nitrat blir inte till viss del akut farlig för fiskar förän nitrat värdet är över 120 mg litern.
          Du får bara ner den genom vattenbyten.

          Vad du kan göra är att optimera vattnet för att hjälpa fisken att själv klara sitt problem med simblåsan, mata inte på några dagar.
          Ha i 1 gram salt per liter vatten det gör att fisken inte behöver slösa en del energi för att upprätthålla saltbalansen.
          Smält salter i ljummet vatten.

          Läste du om foder.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Jest
            • March 2005
            • 30

            #6
            Ja, jag insåg att de där torra flingorna inte är så mycket att hurra för. Den egengjorda födan köpt hos min lokala akvarieförening (som innehåller ärtor och räkor) lär dock fungera bra, men jag ska låta den tina (alternativt låta den ligga i lite vatten innan jag släpper ner den). Jag har redan ringt flickvännen och bett henne köpa ärtor på hemvägen så får de käka det när fastan är över.

            Vilket salt går bra? Läste på en sida att allt salt förutom "ionized" går bra. Betyder det att Jozo Salt med jod för hushållsbruk fungerar?

            Kramfors, jag kan inte tacka dig tillräckligt för din hjälp! Känns mycket bättre nu, var så himla orolig när jag tände akvariet i morse och såg hans vita mage ligga över ytan.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Saltet ska vara jodfritt då det är jodberikat för människor.

              Om fisken börjar simma i cirklar åt samma håll då ska du ta bort den.
              Problem med simblåsan sägs vara smärtsamt för fiskar.
              Senast redigerad av Kramfors; 22 March 2005, 13:10.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Salt

                Ektozonsalt från zooaffär eller Grovsalt, inte vanligt hushållssalt!
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                • Jest
                  • March 2005
                  • 30

                  #9
                  Haggan - Grovsalt blir det! Har redan lagt ut över 500 kronor på utrustning för vattentester så jag kör på det billigare nu. 30g salt som jag löser i lite vatten, för att sedan ha ner det i akvariet.

                  Kramfors - Hitills tenderar han bara att flyta med magen uppåt. Han kan fortfarande simma runt i akvariet (både i höjd- och sidled utan problem), men det ser lite mer ansträngt ut än tidigare. Jag väntar i minst en vecka. Om problemet kvarstår då eller försämras måste jag nog fatta ett tufft beslut...

                  Kommentar

                  • Gud bevare Tsaren
                    • April 2004
                    • 276

                    #10
                    Håller med Kramfors som vanligt. I det här fallet är det nog bäst att helt lägga av med matningen. Hackade, skalade och tinade (men inte nödvändigtvis kokta) ärtor har en välgörande laxerande funktion men mest i preventivt syfte. Har fisken väl fått exempelvis förstoppning är det klokast att helt och hållet lägga av med matningen, först när den har återhämtat sig kan ärtor komma på tal. Ta gärna och höj temperaturen ett par grader också för att om möjligt öka ämnesomsättningen.

                    Lycka till, bäste jest och låt oss veta hur det går !

                    Högaktningsfullt
                    Gud bevare Tsaren

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #11
                      Hej:-)
                      Ingen som tänkt på att det är ett litet akvarium!!
                      Tror inte fasta i tre dagar hjälper.En frisk slöjstjärt äter alltid.
                      Balanssvårigheter och simblåseproblem går inte att göra någonting åt.
                      Håller med Jest att avvakta och se vad som händer:-(
                      MVH Marta
                      Senast redigerad av martal; 22 March 2005, 21:49.
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • Gud bevare Tsaren
                        • April 2004
                        • 276

                        #12
                        Bästa marta !

                        Vet inte riktigt hur du menar att akvariets volym skulle vara relevant. Och Adde kan väl inte gärna äta om det inte finns någonting att äta, såvida inte algtillväxten är riklig i jests kar.

                        Däremot håller jag med om att det är svårt att komma till rätta med balansproblem. Skulle det vara fel på simblåsan, vilket det oftast är under sådana här omständigheter, så är det så gott som omöjligt.

                        Högaktningsfullt
                        Gud bevare Tsaren

                        Kommentar

                        • Jest
                          • March 2005
                          • 30

                          #13
                          Hej allihopa!
                          Tack för alla goda råd och jag tycker mig se en klar förbättring hos Adde redan. Igår låg han och flöt med magen över ytan, men idag verkar han vara klart piggare. Undrar om han fått för mycket mat/svalt luft eftersom balansen redan verkar vara så mycket bättre. Fasta får han dock göra, vill vara på den säkra sidan. Är just nu så himla glad att han verkar må bättre redan. Är för övrigt på jakt efter ett större akvarium eftersom vårat är för litet för två guldfiskar, samt att det verkar vara lättare att hålla ordning på nitrit/nitrat/ph-värden i ett lite större akvarium. Vad tror ni är lagom storlek på ett akvarium för en guldfisk (fantail tror jag att Adde är), en slöjstjärt som antagligen har aningen dåliga gener (växer inte, men det kan ju bero på litet akvarium också) och en liten Musse Pigg-platy på 2 cm?

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Jag skulle föreslå 250 liter och 4 Slöjstjärtar så adde får sälskap då trivs han bättre och lever längre, blir mer tam, när "han" får sälskap, ingen annan fisk.
                            Ett filter för ett akvarium över 500 liter.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Gud bevare Tsaren
                              • April 2004
                              • 276

                              #15
                              Jajemän, ju större desto bättre. Vad Kramfors menar med dubbel filterkapacitet är att guldfiskar belastar filtersystemet mer än andra fiskar och därför behövs en viss överkapacitet hos filtret för att en god biologisk balans ska kunna säkerställas.

                              Högaktningsfullt
                              Gud bevare Tsaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...