Barber från Afrika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse.H
    • March 2005
    • 2

    Barber från Afrika

    Bara undrar om det finnes fler sorters barber i Afrika. Den ända som jag hittat är
    Barbus fasciolatus (Angolabarb).
    Isåfall vill jag vet vilka?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det finns ett stort antal barber i afrika. Många är alldeles för stora för att funka som akvariefisk men det finns också många mindre arter, men det är sällan de dyker upp. Förutom fasciolatus räknar Fishbase upp bl.a. Barbus jae, miolepis, hulstaerti, trimaculatus, haasianus och nåt dussin till som i alla fall ibland exporteras som akvariefisk.
    Men det finns massor. Finns bl.a. ett par jättesöta barber (eutaenia och radiatus) från Tanganyika och Malawi jag skulle vilja få tag i, men som jag aldrig sett.

    Barbus jae är den enda av dem jag faktiskt sett förekomma i handeln.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lasse.H
      • March 2005
      • 2

      #3
      Tack skall du ha. Jag får inte ha för stora förhoppningar om att hitta några barber i från Afrika då.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tyvärr inte, men det är som sagt i alla fall nåt dussin arter som exporteras sporadiskt. Du kan ju ha tur och ramla på nån av dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...