Mina Zebrafiskaar är tjocka och...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Mina Zebrafiskaar är tjocka och...

    ska förmodligen ha bäbisar. HUr tar jag bäst hand om detta? De lägger rom har jag lyckats läsa mig till. Är risken stor att romen äts upp när de går med 4 pansarmalar, 3 svärdbärare och 5 sebrafiskar?

    Läste att man egentligen ska flytta över honan till ett BB redan efter lek men jag har legat på sjukhus och sambon har missat leken. Egentligen så är vi inte så himla inne på att avla på dem men finns det chans att någon överlever om de får gå kvar i karet? Har ju lite gömställen som är riktigt bra.
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej!

    jag tror inte dina yngel kommer klara sig. sebrafiskar är riktigt glupska fiskar och äter allt, inklusive sin egen avkomma!

    efter att rommen har kläckts så kommer du se små larver på rutorna, det är ynglena som suger sig fast. efter några dagar blir dessa larver frisimmande, och då måste du ha ett filter där de inte kan sugas in, exempelvis ett billifilter (www.pwss.nu).

    jag har för tillfället ca 40 sebrafiskyngel som går i ett 100l kar tillsammans med 2 ancistrusar och ca 40 ancistrusyngel. direkt då jag såg att det fanns larver på rutorna tog jag bort föräldrarna!

    om du vill föda upp sebrafiskyngel måste du ha ett separat akvarium där du låter fiskarna leka. (fast du skriver att du har "riktigt bra gömställen" så kanske nåt enstaka yngel slipper undan föräldrarna...) du måste ha bra vattenkvalite och bör byta kanske 30% varannan dag. de allra första dagarna äter de infusorier som naturligt (förhoppningsvis) finns i vattnet. man kan även köpa nåt som heter "liquifry" i zooaffärer som är en infusoriekultur om jag förstått det rätt.
    efter ytterligare några dagar kan du mata med artemia.. kan du det?

    jag matade mina med artemia tills de blev stora nog att äta annat såsom; torrfoder, frystorkade mygglarver, frystorka artemia samt frystorkade daphnier.
    nu är ynglena ca 2 cm och riktigt fina och glupska, de t.o.m äter ancistrusynglenas maltabletter!
    mvh

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    Arbetssätt...