Jätte danio

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Jätte danio

    Är det någon som har denna fisk? Hur är den? Simmar den i övre delen av akvariet? Tål den ca 28grader? På info står det upp till 26 grader. Skulle den tåla att gå med siamesiska algätare, praktbotia och silverhaj? Vill veta allt!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Nej, jag har inga nu.
    2) Den är fredlig och livlig.
    3) Nja, den simmar överallt.
    4) Allt under 30 grader är helt OK. Temperaturen på Zoopet är ett slags "mitt i trivselområdet" temperatur, det är inte ett max & minimum värde.
    5) Ja, den skulle funka perfekt med siameser, praktbotia och silverhaj. Nästan idealiska kompisar åt den.

    Det är jättetrevliga fiskar. De har samma önskemål på vatten (rent & strax över neutralt) och cirkulation (mycket) som dina andra fiskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      otroligt fina fiskar, rätt stora.

      tänk på att ha 10-15 st av dem, beroende på akvariets storlek.
      hur stort är akvariet förresten?

      LenaMaria
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Måns
        • June 2002
        • 191

        #4
        Mina jättedanior håller sig mest på den nedre halvan av akvariet. De stimmar väldigt bra men behöver ett stort akvarium för att komma till sin rätt.
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          tyvärr är det bara 375l, mina silverhajar och praktbotior små ca 10cm, jag har 3 av varje. Jag ska ha fler av dessa ca 5-6st. Även min gibbi är liten ca 5cm. Mina siameser är störst. Jag ska ha ett större akvarium minst dubbelt så stort innom snar framtid (innom ett år). Jag försöker göra akvariumet till asienkar, även växterna.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hallå!

            hmm en 20 danios borde du väl ha plats med.. du ska jag ändå köpa större.
            det skulle bli riktigt snyggt tror jag! bilder efterlyses isf

            Lena Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har nu köpt 2 silverhajar och 2 praktbotia till. Jag får nog vänta med andra sorter. Men jag funderar fortfarande....Mina silverhajar stimmar bra med siamesiska algätarna även praktbotia är med ibland. Jag fundrade på att jätte danio var en "topp" fisk som gurami, kampfisk, platy mfl. Jag vill ju inte ha mer "gröt" i mitten...
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #8
                Det här är en gammal tråd. Men ämnet är aktuellt för mig.
                Så.. ngn som har tips på en asiatisk "ytfisk". Helst i 10-20 cm klassen.
                De ska gå tillsammans med Silverhajar, Siamensis, Denisonis barb och ev ngn mer.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Javatandkarp/risfisk (Oryzias sp.)? Ytfisk, och har den goda egenskapen att den äter ytbeläggning. Ett par risfiskar i karet och du får aldrig mer beläggning på ytan...
                  När dina silverhajar blir vuxna kan de få för sig att äta upp risfiskarna, eftersom de är rätt små, 3-4 cm.
                  Annars... Aplocheilus lineatus eller nån gäddhalvnäbb, kanske? Det är lite större fisk som mest håller till vid ytan.
                  Senast redigerad av Azur; 25 February 2007, 20:36.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #10
                    Tackar! Tandkarpen verkar intressant.
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    Arbetssätt...