snälla hjälp mig och mina små!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snorkeln
    • March 2005
    • 4

    snälla hjälp mig och mina små!!!

    Snälla ta dig tid att läsa detta för jag och mina två små behöver all hjälp vi kan få!!

    Måste nog berätta från början...

    När jag träffade min pojkvän hade han två slöjstjärtar i en skål, efter otaliga gräl om detta gick han slutligen med på att skaffa ett riktigt akvarie. Jag läste varenda bok om akvarier på biblioteket och ytterligare ett par men det står ju bara att så länge man inte har guldisarna i skål så är allt bra, de klarar kranvatten och "rumstemp" och kräver egentligen bara fiskmat anpassad för guldfisk... detta var iallafall vad jag fick ut av min läsning så jag tänkte att jag kan nog få lite info i fiskaffären också.

    Där blev vi rekomenderade ett paket innehållande akvarie på 90 l (jag försökte få ett större men det var tvärstopp, å allt är väl bättre än den lilla skålen tänkte jag) lampa, pump, doppvärmare, grus, termometer och håv. köpte även lite växter. Frågade om hur akvariet ska skötas och fick veta att det bara var att åka hem och ställa iordning akvariet och släppa i fiskarna efter ett dygn. Doppvärmaren fick vi veta att vi inte behövde använda då slöjisarna skulle klara sig bra ändå.

    Fiskarna verkade trivas i sitt nya hem och fick efter ett tag sällskap av tre guldisar som också verkade trivas. Den ena slöjstjärten dog efter ett tag men den var minst sex år så vi trodde att det var åldern, den andra dog ca ett halvår senare. efter ett tag köpte vi två nya slöjstjärtar den ena växte så det knakade medans den andra nog inte ens växt en cm, den är nu max 4 cm, alla andra fiskar var väl typ 10 cm.

    Nu till problemet. Igår morse när jag skulle ge fiskarna mat var den stora slöjstjärten samt två guldisar döda. De överlevande hamnade i den gamla skålen medan vi gjorde rent akvariet, bla kokade vi all inredning. Fikarna är nu tillbaka i akvariet men den lilla slöjisen verkar slö, ligger bara på botten men har iallafall ätit lite. Guldisen verkar må bra, lite uttråkad men ok.

    Den senaste tiden har akvariet varit väldigt grönt, som en matta vilket har lett till att vi bytt vatten oftare och i större mängd. (vilket jag inser var helt fel efter att jag hittat denna sida) det har dock verkat lite bättre den senaste tiden.

    Hur ska jag gå vidare nu, kommer göra allt för att de små liven ska ha det bra och skulle väldigt gärna skaffa dem ett par nya kompisar då de verkar så tråkade. Ska det i så fall vara slöjisar, guldisar eller både och?

    Detta har jag fått ut av den här sidan, snälla hjälp mig avgöra om detta är rätt uppfattat och vad jag kan göra mer.

    * kommer bara att mata en gång om dagen, bara så mycket att de äter upp det på ett par min. ibland ärter och apelsin...

    * har ändrat så att lampan bara lyser 10 tim/dag mot tidigare 14

    * det är 22 grader i akvariet, låter det vara så

    * ska köpa/göra en slamsugare, vilket är bäst?

    * byta en tredjedel av vattnet en ggr / vecka

    * ska jag kolla ph å nitriter å sånt? hur gör jag det?

    * utblåset på pumpen sitter ca 2 cm under ytan, kan man säga om det är bra? vet inget om pumpen utom att den räcker till 200l och att hon i affären sa att den var deras bästa pump

    Vad mer ska jag tänka på? vill ju verkligen att de små liven skall ha det bra och mår så dåligt över det inträffade. Snälla hjälp mig!!
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Det du beskriver i slutet av inlägget låter väl vettigt. pH och nitrittest hittar du i zooaffären. Var pumpens utblås sitter spelar nog ingen större roll.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      för det första så är skålar förbjudna i nya djurskyddslagen vad jag hört.. om de inte är större än fyrtio liter...

      akvariet har varit ganska överbefolkat.. hur stora var de? en vuxen slöjstjärt ska ha 50 liter vatten.. men... jag tror inte ni hade några monster på 25 cm...

      Nitrit skulle jag kolla.. det låter som nån typ av förgiftning snarare än en sjukdom eftersom ett gäng dog så plötsligt... köp ett test i affären.. inte multistickor... de visar ofta fe och dropptest är mer ekonomiskt i längden.. de kan du köra ett hundratal test innan det är slut.. stickor brukar ligga 12 i en förpackning..

      slamsug är bra.. jag vet dock itne vad jag har för märkte själv.. den är gammal men funkar fint.. med hävertpump på.

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Hej:-)
        Driver du med mig??
        Hur vet du att slöjstjärten var 6 år??
        Har du ett 90 liters akvarium tycker jag att du ska ha högst 3 slöjstjärtar(när dom är små):-)
        Slöjstjärt är en kallvattenfisk som trivs med mycket filtrering-vad har du för filter??-
        :-) Marta
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • snorkeln
          • March 2005
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av marta
          Hej:-)
          Driver du med mig??
          Hur vet du att slöjstjärten var 6 år??
          Har du ett 90 liters akvarium tycker jag att du ska ha högst 3 slöjstjärtar(när dom är små):-)
          Slöjstjärt är en kallvattenfisk som trivs med mycket filtrering-vad har du för filter??-
          :-) Marta
          Kan inte slöjstjärtar vara sex år? eller vad? jag vet inte säkert om den var så gammal men enligt min pojkvän så hade han dem i över sex år, i en skål...
          Men som det är nu har jag ju en slöjstjärt och en vanlig "guldis", ska jag bara ha en fisk till altså? vilken sort i så fall? (slöjisen är 4 cm å guldisen 10 cm)

          Filter? det som sitter i pumpen? va????

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            6 år är ganska förtidig död.. 15-25 år är mer normalt.. rekordet är 43... så att säga att den dog av ålder är helt, totalt, jätteuteslutet..

            Att han kunde hålla dem i skål i sex år ger jag dock en honnör till.. i en skål brukar de dö efter ett av typ.. stress.

            Kommentar

            • snorkeln
              • March 2005
              • 4

              #7
              tack för alla svar!!! ska göra allt jag kan nu då för att de ska få det bra...
              självklart tar jag gärna emot fler tips men tack så länge!!

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Hej snorkeln:-)
                Det låter som en bra start att du bara har 2 slöjstjärt/guldfisk kvar.
                Byt vatten ofta minst 60 l/vecka fixa sjösten(om du inte har det)
                Mycket växter-vilka som helst-dom du vill ha-)
                MVH Marta
                Senast redigerad av martal; 14 March 2005, 21:29.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • snorkeln
                  • March 2005
                  • 4

                  #9
                  vad jag tjatar...

                  inga mer fiskar alltså? men de varker ju ha så tråkigt nu... iallafall guldisen... men vad vet en landkrabba som jag!!

                  och hela 60 l per vecka? varför inte bara en tredjedel som jag tycker att det har stått på de flesta ställen? Usch! tycker detta är så svårt, önskar liksom att man kunde stoppa ner huvudet å fråga vad firrarna själva tycker...

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Hej snorkeln:-)
                    Slöjstjärt kan du inte byta vatten tillräckligt ofta.Dom gillar rent vatten.
                    Däremot behöver du inte rengöra filtret varje gång.
                    Men om du vill ha slöjstjärt måste du byta vatten ofta.
                    Definitivt slamsuga(finns enkla pumpar på varje djur/akvarieaffär)
                    Dom är mycket matglada och "skräpar" ner.
                    Liten överkurs-du måste även göra rent mekaniskt-använda håv varje dag för att fånga upp restprodukter:-)
                    MVH Marta
                    Senast redigerad av martal; 14 March 2005, 22:17.
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • haggan
                      • October 2004
                      • 246

                      #11
                      Vad jag har lärt mig hittills är:
                      Utblåset på pumpen ska sitta så att vattenytan krusas. Det är där syret tas upp.
                      Det måste finnas en nyttig bakteriekultur i akvariet (filtret). Man ska inte plocka ur och rengöra allt, då förstör man och måste börja om från början. Det är risk att drabbas av en nitrittopp igen då.
                      När akvariet är nyetablerat är det mycket viktigt att hålla koll på vattenvärdena, speciellt nitriten. Det finns medel att hälla i vattnet, om testet skulle visa nitritförekomst.

                      Rätta mej om jag har fel på någon punkt!
                      Fortfarande en dum nybörjare
                      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av haggan
                        Vad jag har lärt mig hittills är:
                        Utblåset på pumpen ska sitta så att vattenytan krusas. Det är där syret tas upp.
                        så har jag fattat det med.

                        Det måste finnas en nyttig bakteriekultur i akvariet (filtret). Man ska inte plocka ur och rengöra allt, då förstör man och måste börja om från början. Det är risk att drabbas av en nitrittopp igen då.
                        rengör filtret i gammalt akvarievatten.
                        behöver inte rengöras 3ggr i månaden.
                        vissa filter kan mycket väl gå 6 månader mellan gångerna.
                        själv rengör jag mitt innerfilter när det börjar se skitet ut.

                        När akvariet är nyetablerat är det mycket viktigt att hålla koll på vattenvärdena, speciellt nitriten. Det finns medel att hälla i vattnet, om testet skulle visa nitritförekomst.
                        har man för mycket nitrit så byter man ut en del av vattnet.
                        gjorde de själv i fredags och i söndags.
                        kolla med nitrit test idag ingenting kvar.
                        sera nitrivec hjälper till att få igång nedbrytningen av nitriten.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...