Slöjstjärtar - välkommen men ändå ovälkommen gåva. Råd!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hexx
    • March 2005
    • 11

    #16
    Tack alla för svar. Under mina snart 12 år med internet tror jag inte att jag fått så mycket respons och matnyttig info på så kort tid (förutom den gången när en kollega av misstag meddelade 800 förlorare i en webbtävling att de VUNNIT, och råkade sätta in allas mailadresser i CC-fältet i utskicket..."

    Det var inte min avsikt att dra igång en stor diskussion avseende Mammut Zoo's professionalism, jag tyckte att jag fick både lite si och lite så när jag var där, som någon sa, bra dagar, dåliga dagar hos personal, samt alla är nybörjare i början osv...ville egentligen bara veta om några akvarievana personligheter hade egen erfarehet av sammansättningen på deras paketlösningar...och svar har jag fått.

    Tack Tsaren för dina raka råd, "I can take that to the bank"...eller direkt till akvarieaffären snarare.

    Kramfors, dina råd är guld, men låt mig säga så här..jag är mycket mån om att ta hand om mina två slöstjärtar på bästa sätt, och gärna utöka flocken med några till, och jag avskyr att inte veta vad jag håller på med, därför frågar jag er som kan/vet, men på 60kvm i Sthlm City med två småbarn är det inte aktuellt med något större än 120L, och att börja avla på form och färg...(nå helt ärligt har jag haft en liten dröm att göra det med laxöring och kräftor, på landet vid nån ren bäck, men jag tror inte att det är realistiskt för mig, just nu, vad gäller guldfisk). Förlåt Kramfors ;-(..

    Så min raka fråga till er alla är: jag har två små slöjstjärtar, jag tänker skaffa ett 120L akvarium snarast, bör jag/kan jag lägga till några fler fiskar, isf hur många och gärna andra arter än Carassius Auratus (sådär ja, nu fick ni mig att börja snacka latin igen, efter att bara ha pluggat muskler och kropp på latin tidigare så ska man plötsligt köra fiskars kroppar också...). Om det bör vara bara denna art, så vill jag köpa ungefär samma storlek som de jag har.

    Det här med bökandet bland växternas rötter har jag förstått från andra trådar. Kramfors, den lista med växter som du gav som svar på Valas fråga i januari, är detta exempel på växter som är svårare att gräva upp, eller som fiskarna är mindre intresserade av att gräva efter? Rekommenderar du alltså att man börjar med att provköra dessa i ett separat växtakvarium?

    Ha det

    Henrik
    Senast redigerad av Hexx; 11 March 2005, 22:38.

    Kommentar

    • Hexx
      • March 2005
      • 11

      #17
      Ursprungligen postat av Triana
      slöjsjärt för att de blir ganska stora.. 25 cm långa och då är de ganska runda också... mina fiskar blir 25 cm.. och då räknar man 200 liter per fisk... fast.. mina är mer aggressiva...
      Ehh, förlåt, men mer agresssiva än vad? Mina är än så länge 3-5cm, lär ta ett tag innan de kräver 200liter/fisk....och blir...agressiva...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Jag menar det är inte lätt att sköta växter, men det finns de som är tåliga och snabbväxande, hur lätta växterna på "listan" är vet jag inte.
        Fiskarna kan låta bli växterna om de få isbergssallad att knapra på.
        Växterna sätter du fast på stenar eller rötter.
        Hur stora och hur fort dina fiskar växer beror på anlag, utrymme, temp, proteinhalt i fodret, vattenkvalite.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #19
          hexx... jag har en fisk som blir lika stor men är av en annan art.. bra mycket elakare än guldfiskar *de här ger sig på Mig*förlåt om det blev litet oklart.. jag är litet virrig som person..

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #20
            akvarieaffärer Stockholm

            Jag har blivit väldigt förtjust i Akvarieleasing i Sumpan. Bra priser, bra fiskar, bra personal.
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Hexx
              • March 2005
              • 11

              #21
              Ursprungligen postat av Triana
              hexx... jag har en fisk som blir lika stor men är av en annan art.. bra mycket elakare än guldfiskar *de här ger sig på Mig*förlåt om det blev litet oklart.. jag är litet virrig som person..
              Jag förstår... vem är inte virrig förresten...?

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #22
                mm.. här är en av mina små sötnosar:



                och här är en bild jag tagit på en vuxen:http://www.zoonen.com/res/user/35518...4a_orig_SE.jpg

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #23
                  Huh ! Vilka monster !

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #24
                    de är ju jättegulliga.. fast.. visst.. den stora har munnen öppen för att se hotfull ut.. lockade fram honom med löftet att få bita min hand..

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #25
                      Hej.-)
                      Jag undrar vad en del av inläggen har med slöjstjärt att göra.
                      Slöjstjärtar är en massa olika fiskar som inte ser likadana ut,inte alltid beter sig på samma sätt:-).
                      Men definitivt värda att ge så bra livsbetingelser som möjligt .
                      Det finns en del seriösa djur/akvarieaffärer i Stockholm.
                      Vill man kan man alltid fråga efter akvariegrossist.Går även att leta upp denna grossist på nätet.
                      MVH Marta
                      Senast redigerad av martal; 12 March 2005, 17:48.
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #26
                        tja.. guldfiskfrågan är typ löst och vi reder ut min virrighet...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...