Slöjstjärtar - välkommen men ändå ovälkommen gåva. Råd!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hexx
    • March 2005
    • 11

    Slöjstjärtar - välkommen men ändå ovälkommen gåva. Råd!!

    Hej.

    För ca 1 vecka sedan fick min dotter två vackra slöjstjärtar i födelsedagspresent. Roligt med tanke på att vi diskuterat akvarieköp tidigare p gr av allergi i familjen.
    Mindre kul då de kom i en 7-liters guldfiskskål, komplett med grus, svart sten, 2 växter samt pump...
    Försöker nu snarast skaffa ett riktigt akvarium, och under tiden gör jag vad jag kan, byter en tredejedel av vattnet ett par ggr/v, matar sparsamt, slamsuger bottnen, och försöker skapa en så ostressig miljö för fiskarna som möjligt med tanke på omständigheterna. Tack och lov verkar fiskarna än så länge må väldigt bra, pigga, nyfikna och rörliga, simmar fint, äter med stor aptit när de får mat osv.
    Har läst diverse insiktfulla inlägg på forumet vad gäller alla delar av akvarieskötsel och har med anledning av detta några frågor.

    Först akvariestorleken: en diskussionstråd diskuterar "vattenmängd per centimeter slöjstjärt" och Triana påpekar att man kanske skulle "ha avrundat till 50 liter per slöjstjärt för att folk ska fatta hur mycket vatten de behöver".
    Om jag skaffar ett 120 liters akvarium som jag antar mer än väl räcker för våra två exemplar(4cm och 5cm), skulle då den rörelseýta och volym som blir resultatet räcka till för 4-8 slöjstjärtar? Jag menar det är ju inte rimligt att bar för att två stycken kanske trivs bäst med 100 liter, sex stycken måste ha 300 liter...?

    Bottenmaterial. Kramfors gav en mycket detaljerad beskrivning av en bra blandning av grus/sand för ett 540 liters akvarium. Skulle samma råd gälla för ett 120 liters?

    Akvariepaket. Är det någon som har erfarenhet/kännedom om kvalitén på de akvariepaket som säljes av Mammut Zoo i Stockholm? Bland annat säljer de 112 liters med "alla tillbehör" för 1395:-. Hur är kvalitén/kapacitet på pump/filter i förhållande till pris/storlek på tank? Någon som vet?

    Växter. Såg ännu ett uttömmande svar från Kramfors på frågan om växter passande för slöjstjärtar. Skulle vara tacksam för en lista på 3-4 växter för ett mindre akvarium där hänsyn tas även till den estetiska aspekten. Vilka 4 växter skulle vara snyggast ihop med fiskarna, den rekommenderade sand/gruskombinationen?

    Sten. Förslag på sten som skulle gå bra ihop med ovanstående, och som fiskarna trivs med.

    Kompisar. Finns det andra fiskar som går bra ihop med slöjstjärtar "känslomässigt" och estetiskt? gärna små stimfiskar. Jag har föstått att temperaturen har betydelse här, den här novisen vill gärna veta så mycket som möjligt.

    Annat viktigt om dessa fiskar. Har ni andra bra tips och råd(som inte redan täcks in av forumet), så får ni gärna komma med dem. Exempelvis, vill slöjstjärtar ha nånstans att dra sig undan/gömma sig på?

    Tack på förhand

    Henrik
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av Hexx
    Akvariepaket. Är det någon som har erfarenhet/kännedom om kvalitén på de akvariepaket som säljes av Mammut Zoo i Stockholm? Bland annat säljer de 112 liters med "alla tillbehör" för 1395:-. Hur är kvalitén/kapacitet på pump/filter i förhållande till pris/storlek på tank? Någon som vet?
    Slöjstjärtar har jag ingen koll på, men jag har köpt två akvariepaket (88 liter och 43 liter) hos Mammut Zoo (jag antar att du menar det mellan Brunkebergstorg och Drottninggatan) och jag har inget att klaga på alls. Filtret som brukar följa med är Fluval (fick ett Fluval 3+ till det ena och ett 1+ till det lilla) och dom är helt okej. Snygga akvarium är det dessutom (snyggt limmade med svart silikon).

    Som jämförelse kostar ett 110-liters hos Akvarielagret 2.050 spänn, men då ingår allt (plus att AL är rätt dyra). Jag vet inte om exempelvis grus ingår i Mammuts paket. Det finns säkert billigare paket att få tag på, men jag tycker det känns som ett okej nypris iallafall.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • Hexx
      • March 2005
      • 11

      #3
      Tack för svar. Jo, grus ingår, men inte av valfri typ, såvitt jag förstår, så man får väl deala lite för att få vad man vill ha. Det är en färdig önskelista/kravlista jag skulle vilja ha med mig till affären nästa gång, med hjälp av svaren häifrån. Får se var det landar i slutänden. Oväntad kostnad man fick ta av treåringens födelsedagspresent...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Beroende på vilken variant du har så kan en del få väldigt långa/stora fenor som kan fastna i växter och skadas tex av lavastenar och krossat grus.
        De vill gärna ha en plats i akvariet det är "lä" inte strömt där de kan vila och tillbringa natten.
        Slöjstjärtar brukar ofta tillbringa vilan tillsamman.
        De är till viss del stimfiskar så har man 4-5 st är det lättare att de ska bli tama.

        De får ofta problem med simblåsan varför det är viktigt att de inte får en bakteriell infektion i simblåsan, så akvariet ska ha både en mekanisk rening och en stor biologisk.
        De filter som följer med akvarie paket är för små ofta är tom. 2 sådan filter för lite filtermaterial
        Jag tycker inte man ska blanda dem med andra fiskar än "kallvattenfiskar" då de inte har något gemensamt över tiden med tropiskafiskar.
        Även att blanda dem med vanliga Guldfiskar kan innebära problem då de inte hinner med vid matningen.
        Som foder ska man ha ett bra foder för Guldfiskar eller ett Koifoder.
        Frystfoder som tinats äter de också som tex mygglarver.
        Prova också med små bitar apelsin.

        Det är viktigt att du inte utsätter dem för ammoniak/nitrit någon gång då de kan få skador på gälarna som äventyrar deras framtid.

        Om du köper fler Slöjstjärtar köp då någon variant som har ett namn och inte det som butikerna kalla mix.

        Växter innebär problem med att sköta dem, det går lika bra med plastväxter eller att vara utan.
        Sten till att pynta med kan man ta släta stenar i naturen som tvättas i varmt vatten.

        Har du läst den här sidan http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html
        Där finns också förslag på växter.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          jag gillar inte mammut zoo.. de har sålt bubble eye som är olagligt och är otrevliga ibland.. jag har aldrig fått pengarna tillbaka av dem..

          jag avrundar till 50 liter slöjsjärt för att de blir ganska stora.. 25 cm långa och då är de ganska runda också... mina fiskar blir 25 cm.. och då räknar man 200 liter per fisk... fast.. mina är mer aggressiva...

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av Triana
            jag gillar inte mammut zoo.. de har sålt bubble eye som är olagligt och är otrevliga ibland.. jag har aldrig fått pengarna tillbaka av dem..
            Pratar vi om samma butik? För min del har det aldrig varit nåt problem att byta en vara, eller få pengarna tillbaka, eller lämna tillbaka en fisk vid eventuellt felköp. Och dom tre som jag har pratat med där har varit hur trevliga som helst. Men men. Dom har väl bra och dåliga dagar som alla andra, och jag har bara råkat vara där på bra dagar...
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              ligger alldeles bredvid drottninggatan i stockholm? tycker det är litet oseriöst att sälja bubbleeye... visste inte det då men nu vet jag att de är förbjudna att sälja i sverige.. typ djurplågeri..

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av Triana
                ligger alldeles bredvid drottninggatan i stockholm? tycker det är litet oseriöst att sälja bubbleeye... visste inte det då men nu vet jag att de är förbjudna att sälja i sverige.. typ djurplågeri..
                Ojdå. Kan inte påminna mej om att jag nånsin sett en bubble eye där. Jag kan inte påminna mej om att jag sett mycket slöjstjärtar där alls. Jo vänta, dom har en rätt stor skål på typ 50 liter (med filter) med en liten slöjstjärt framme vid disken förresten. Var det länge sen dom sålde bubble eye? Jag har inte shoppat där mer än kanske nio månader. Det låter verkligen oseriöst i vilket fall. Inte det intryck jag fått. Hm.

                Däremot Iguana Zoo på Tegnérgatan har mycket slöjstjärtsvarianter som definitivt inte ser ut att må bra. Dom flesta är typ bollar som flyter runt på ytan. Där har jag bara handlat en gång och aldrig mer.

                Vänta nu. Vid kritik mot affärer får man inte vara anonym va? Daniel Andréasson heter jag.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Hexx
                  • March 2005
                  • 11

                  #9
                  Ok. Tack för olika synpunkter om Mammut Zoo, verkar som om jag får bilda mig min egen uppfattning. Kunskaperna var i alla fall väldigt varierande hos personalen, från novis till väldigt kunnig och tydlig.

                  Kramfors, tack för att du delade med dig av dina enorma kunskaper. Bara för att förtydliga min ambition här; jag är inte intresserad av att skaffa en"120-liters guldfiskskål utan underhållsbehov".
                  Alltså, jag är seriöst intresserad av att skapa ett vackert, väl fungerande akvarium där våra fiskar stortrivs, och där gärna några nya bosättare får slå sig ner. Hade inte nuvarande boendeförhållanden omöjliggjort det, så hade jag säkert kastat mig ut i ett 1-kubiks hemmabygge direkt. Grejen är att jag vill veta vad jag gör och varför, och bästa sättet att börja är oftast att utnyttja expertisens kunskaper.
                  Du nämnde pumpar/filter och deras kapacitet. Om vi nu leker med tanken att vi har ett 120-liters med 4-5 små slöjstjärtar, ev några fler fiskar av annan art, lite levande växter, vad skulle då vara ett exempel på en bra "set-up" vad gäller pumpar/filter?

                  Alltså, mina två slöjstjärtar är såvitt jag kan bedöma en Black Moore och en Fantail. Båda är efter vad jag har föstått väldigt små (3-5cm från mun till bakre slöjans början) De är båda väldigt vackra och de utstående ögonen hos den svarta är ännu inte särskilt tydligt utstående(vilket jag gillar för jag är inte så förtjust i de extremt utstående ögonen).
                  Jag kommer självklart att köpa fler fiskar av samma typ, (och inte nån "Mix).

                  Vad gäller växter, så har jag inget emot lite jobb med detta, tvärtom, jag vill gärna ha växter som kräver lite omsorg, de behöver ju i alla fall inte vattnas... Finns det växter som går bra ihop med slöjstjärtar och som även ger blommor?

                  Vad gäller kallvattenfiskar, finns det någon sort, liten till växten, gärna stimfisk, som går speciellt bra ihop med slöjstjärtar(jo jag har läst vittnesmålen om glupska och bråkiga slöjstjärtar som äter upp alla växter och trakasserar andra fiskar....eller inte, här på forumet...men ändå, nåt allmänt tips?).

                  Återigen, tacksam för svar.

                  Henrik
                  Senast redigerad av Hexx; 11 March 2005, 19:32.

                  Kommentar

                  • Gud bevare Tsaren
                    • April 2004
                    • 276

                    #10
                    Ah, bäste Hexx ! Jag blir alldeles rörd när jag läser dina inlägg ! Varför är inte alla som börjar med Carassius Auratus som dig; människor med den rätta nyfikenheten, de rätta frågorna och den rätta törsten efter kunskap !

                    Välkommen till Zoopet och guldfiskdelen av forumet !

                    Kramfors från Kramfors är vår mest kände mogul, en guldfiskexpert av rang med ofantlig kunskap. Att lyssna på honom har hjälpt mig många gånger, det är alfa och omega.

                    Egentligen finns det inte mycket för mig att tillägga till det Kramfors redan skrivit men två mycket viktiga saker, nämligen filtreringen och fodret, kan jag väl ändå orda litet om:

                    * När det gäller filtrering finns mycket att säga om just guldfiskar. De är nämligen litet speciella på just det området. Precis som vår Kramfors säger så är det otroligt viktigt att undvika nitritspikar, något som är direkt dödligt för akvariefiskar i allmänhet och guldfiskar i synnerhet. Detta gör du bäst genom att välja ett innerfilter (för akvarier upp till ungefär 150L) med en så stor filtermassa som möjligt. Bry dig inte så mycket om cirkulationen (som bör vara ungefär 3-4 gånger akvariets volym) utan fokusera på filtermassan. De filter som ofta följer med mindre akvariepaket (Fluval o.dyl.) fungerar säkert till mindre krävande tropiska fiskar men är oftast olämpliga för guldfiskar som har en tendens att belasta filtersystemet bra mycket mer än andra fiskar. Det är direkt nödvändigt att filtersystemet klarar av att rena vattnet både mekaniskt och biologiskt. Lyckas du med det sistnämnda håller du i nyckeln till åratal av problemfritt hållande av guldfisk

                    * Fodret bör vara varierande och litet spännande. Utgå från ett torrfoder anpassat för just guldfiskar (foder för tropiska fiskar innehåller en annan sammansättning och kvantitet av proteiner och är olämplig för kallvattensfisk). Pellets eller kulor (gärna Sera Goldy Royal) är idealiskt och de förstnämnda bör läggas i blöt några minuter innan servering för att inte svälla upp i guldfiskens innandöme. Någon eller några gånger i veckan kan du också med fördel servera tinade, skalade och hackade ärtor, dessa har en lätt laxerande effekt som har en mycket välgörande funktion i matsmältningssystemet. Räkmix, mygglarver, apelsinbitar och litet annat smått och gott innebär också en välkommen variation i dieten.

                    När det gäller växter brukar Vallisneria och Anubias nästan alltid fungera, inte så spännande kanske men guldfiskarna brukar åtminstone inte äta upp dem. Var också pedantisk med vattenbytena, 30% var sjunde dag är vedertaget och lämpligt. Sist men inte minst: Carassius Auratus är oberoende av odlingsform sociala djur. De behöver sällskap och helst av samma art och typ som de själva.

                    Lycka till och återkom gärna till oss och berätta hur det går !

                    Högaktningsfullt
                    Gud bevare Tsaren

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      dinajel:
                      det var inte alls länge sedan.. jag har handlat där bara detta år och det var sist jag var där vilket var i förra månaden.. då hade de ett stort antal bubbleeye i ett akvarium... jag tyckte de såg konstiga ut och därför mindes jag dem senare när jag läste och såg bilder på dem som förbjudna.. slöjstjärtar är annars inte min grej...

                      Iguana zoo tycker jag är ganska bra.. jag vet en sak - de hade inte gett mig fel fiskar! jag fick några jävla elakingar från asien istället för de afrikanska jag beställt.. jag kollade inte på det i affär.. dumt av mig... de har sålt mig två p.septhembradiatus på två olika tillfällen när jag beställt barbarus... jag frågade dem, nån sade barbarus och det stod barbarus på informationsbladet..

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Om du ska fortsätta att ha Guldfiskar så tycker jag att du ska ha ett akvarium större än 250 liter med 2 stora ytterfilter.
                        Sjäv har jag tyckt att det var intressant att låta en Guldfiskvarianter (enkel fena) leka med Slöjstjärt och försöka få en fisk jag tycker är snygg, det tar antal år men det går att skapa det utseende man vill ha på fisken, tex kropp som en Guldfisk fast med stora fenor och lång dubbel bakfena.

                        Är du nybörjare på akvarie hobbyn så råder jag dig att till en början ha ett akvarium med bara fiskar och ett växtakvarum med några små fisker till du lärt dig sköta växterna, det är mycket med ljus, gödnig, osv.
                        Växter och Guldfiskar är svårt att förena då de delvis är växätare och föredrar finbladiga växter.
                        De bökar i gruset för att komma åt växternas rötter de flyttar också omkring gruset när det äter alger som finns på gruset.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Triana: Där ser man. Ditt intryck av Mammut är som mitt av Iguana, och tvärtom. Haha. Märkligt.

                          Hexx: Jag kan bara instämma i Gud bevare tsarens ord. Jag blir rörd! Om bara fler kunde uppvisa den vetgirighet, öppenhet och nyfikenhet du visar prov på.

                          Sen vill jag tillägga till det jag skrev i första inlägget att jag inte tänkte på att det var guldfiskar det gällde. Det Fluval-filter som följer med lär inte funka bra då. (Dock funkar det bra till mina tropiska små firrar.) Men Kramfors och Gud bevare tsaren skred in och ställde allt till rätta. Hatten av!
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • Triana
                            • January 2005
                            • 840

                            #14
                            mm... dock är iguana litet bättre på de fiskar jag håller på med... mammut visste tydligen inte vad de sålde... det var litet av ett skräckexempel för mig.. först säljer de mig en septembradiatus för priset av en barbarus.. sedan dubblar de priset och jag får en septembradiatus och en barbarus.. när jag tydligt och klart sade att jag skulle ha barbarus.. jag var där tre fyra gånger och sade det tydligt... fick dem att slå upp det.. septemb honan fick jag inte byta.. hannen fick jag byta men då måste jag lämna in den och vänta.. och jag blev varnad för det av folk som arbetar med detta att det var mycket möjligt att de tog emot fisken men inte fann någon ny.. och då skulle ja förlorat pengarna för en septemb hanne, och ändå ha en elak septembhona kvar med min barbarus som jag inte kan byta för det var ju en sådan jag beställt.. *suck*

                            ursäkta att det blev rörigt.. är bara litet uppriven av det där ännu.. jag ville så gärna ha barbarusar.. men nu har jag en av vardera art jag inte kan bli av med...
                            Senast redigerad av Triana; 11 March 2005, 21:30.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Jag föreslog inte innerfilter då jag fick intrycket att Hexx ville ha mer perfekt i sitt akvarium.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...