Slöjstjärtsplågeri?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marlin
    • January 2005
    • 156

    Slöjstjärtsplågeri?!

    Jag har en vän som länge haft en "guldfiskskål" på 16 liter där åtskilliga slöjstjärtar mött sitt öde. Jag har påpekat många gånger att skålen är för liten och att det är djurplågeri att ha dem där. Jag har antagligen inte rätt pondus för jag blir bemött med "men varför heter det guldfiskskål då? De kan ju inte simma ändå så de behöver inte större. De är ju inte så stora. Ja, jag vet att du tycker så" osv. Men visst behöver väl också slöjstjärtar större även om de inte blir lika stora eller kan simma lika bra som guldfiskar?

    Nu är det så att den ena av hennes slöjisar nu håller på att dö. Hon vill skaffa en ny kompis till den överlevande för att den inte ska bli ensam. Jag tycker att hon inte ska skaffa några fler eftersom de uppenbarligen inte trivs och då det blir ännu trängre för stackaren som är kvar, men då tycker hon att det måste vara värre för fisken att vara ensam. Vad säger ni som är pålästa och erfarna?

    Alltså:

    1) Slöjstjärtar som blir mindre än guldfiskar, hur stort behöver de?
    2) En eller två i en 16-litersskål, vad är värst?
    Mvh,
    Malin
  • Devvie
    • October 2004
    • 97

    #2
    Du har helt rätt, i lagen står det att fisk ej BÖR hållas i guldfiskskål. Det kommer säkert ett citat när som helst.
    En slöjstjärt blir mindre än guldfiskar 10-15cm men det varierar.
    Fisk 9-13cm (fullvuxen) behöver minst 3L/cm
    2 slöjstjärtar = 2x10x3 = 60L
    Detta är dock inte beräknat på fisk som blir så pass kompakt så man får nog räkna med 4L/cm, och du är då uppe i 80L för 2st.

    Mao. 16L är definitivt djurplågeri och du bör verkligen försöka övertala din vän om att omedelbart sluta med detta.

    Det går inte ens ha ett litet stim med neontetror i en sådan skål.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

    Kommentar

    • Marlin
      • January 2005
      • 156

      #3
      Tack för svaret! Ska framföra ovanstående.
      Mvh,
      Malin

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm.. i annat fall kan du ju be henne titta här om hon inte tror dig.. jag håller med Devvie.. med hennes mått... Skulle nog ha avrundat till 50 liter per slöjstjärt för att folk ska fatta hur mycket vatten de behöver... 16 liter är djurplågeri, hon kommer aldrig få dem att överleva i det... de blir sjuka och kan inte växa. En heldre än två, defenitivt.. den enda är så plågad att en kompis att dra ner i fördärvet aldrig kan trösta.

        Kommentar

        • Marlin
          • January 2005
          • 156

          #5
          Tackar återigen för svar. Ska försöka övertala henne att ha några växter i skålen istället.
          Mvh,
          Malin

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            mm.. eller skaffa ett riktigt akvarium...

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Triana
              mm.. eller skaffa ett riktigt akvarium...
              Varför inte både och? Växter i skålen och fiskar i akvariet.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                Här är en trevlig länk som ger en del vettiga svar angående bryderiet gudfiskskålar.

                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Växter eller inte är en sekundär och inte primärt den viktigaste frågan.

                  Det är alltid vattenvolymen som är a och o, alfa och omega.

                  Den eminente guldfiskkännaren Kramfors brukar hålla med mig om standardregeln, att aldrig ha guldfiskar i kar på 100L eller mindre. Oavsett antal eller storlek så är helt enkelt akvarium vars volym understiger 100L inte något bra hem för en guldfisk, och en skål på 16L är nog att betrakta som djurplågeri. Att ägaren sedan så gott som alltid är en okunnig amatör (vilket kan förklara köpet av skålen) och inte förstår något om vattenkemi, filtrering eller foder gör saken så mycket sämre.

                  Guldfisken är en stryktålig akvariefisk och kan ta en hel del stryk innan den villkorslöst kapitulerar och skulle säkert klara några månader i en sådan skål (har faktiskt hört talas om folk som haft guldfiskar i skålar i åratal) men den trivs inte och mår alldeles avgjort inte bra. Det är inget hem för en guldfisk. Punkt och slut.

                  Att guldfiskar överhuvudtaget saluförs i skålar har med tradition att göra, traditioner som går århundraden tillbaka. Akvarier i glas, stora volymer och limmade med silikon är i det avseendet något alldeles nytt.

                  Högaktningsfullt
                  Gud bevare Tsaren

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Guldfisken är en stryktålig akvariefisk och kan ta en hel del stryk innan den villkorslöst kapitulerar och skulle säkert klara några månader i en sådan skål (har faktiskt hört talas om folk som haft guldfiskar i skålar i åratal) men den trivs inte och mår alldeles avgjort inte bra. Det är inget hem för en guldfisk. Punkt och slut.
                    Det där är en intressant angreppsvinkel. Jag har sett och hört folk som sagt att "mina fiskar trivs minsann för dom lever i två till tre år i min skål."
                    Den intressanta biten är att ingen tycker det är dåligt utan ser det som en bedrift.
                    Vad skulle folk säga om någon sa att "jag vet nog vad hundar behöver för jag har haft massor och dom har alla blivit minst två till tre år, någon har t om blivit så gammal som fyra".

                    En guldfisk som trivs kan med lätthet leva längre än alla idag kända hundraser men det är ytterst ovanligt att dom tillåts att göra det.

                    Min Chef sa något tänkvärt. "Om fiskar kunde skrika så skulle fiske vara förbjudet."
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • Marlin
                      • January 2005
                      • 156

                      #11
                      Ha! Ha! Nu får jag mer vatten på min kvarn. Solklar länk att vidarebefodra. Ett redigt akvarium har jag redan propagerat för utan framgång...
                      Mvh,
                      Malin

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        jo.. en guldfisk kan bli över ett tiotal år om den mår bra...

                        *suckar.. nu hade den där eviga medömkan vaknat i mig.* be henne att antingen skaffa ett ordentligt akvarium eller skänka bort fiskarna.. de plågas med all sannolikhet ihjäl.. sakta och stressat.

                        det är som att vara instängd i en liten cell... det är svårt att andas, väggarna är av glas och saker står och bankar på utsidan. det är smutsigt, luktar illa, för litet, du är instängd, kommer aldrig ut.. får mat som kanske inte är det bästa... du överlever.. men kommer tillslut bli sjuk av dålig hygien och dö...

                        förresten.. jag har hört en teroi om att en skål skulle bli konstigt och stressande eko i.. stämmer det?

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Värdens älsta kända Guldfisk ”Tish” avled i London i aug -99 43 år gammal.
                          Det finns sex och åttakantiga små akvarium att köpa som är lika olämpliga till de flesta arter fiskar som "Guldfiskskålar".
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Gud bevare Tsaren
                            • April 2004
                            • 276

                            #14
                            Ja, dra mig baklänges, Kramfors ! Jag tror annars den generella maxåldern brukar ligga på 20-25 år för fiskar av det gyllene och tillika ädla släktet Carrassius Auratus, men visst händer det att något enstaka exemplar blir äldre än så !

                            Fantastiskt !

                            Åldern på mina egna fiskar är litet oklar, jag har inte fött upp dom själva, men min största krabat har jag i alla fall haft sedan jag var 18 år gammal (faktiskt en födelsedagspresent. Jag fick en guldfisk och en bil i 18-års present. Ibland är det bra med föräldrar) vilket alltså innebär att jag haft den i sju års tid nu. Och så min Red Cap Oranda, en fisk som besitter en alldeles underbar personlighet och som på senare tid döpts om till Nemo, som numera simmat runt i mitt 350L i fem års tid. Han har varit med om det mesta, min bäste Nemo, men jag har lyckats rädda livet på honom två gånger. Det började med vita pricken så gott som direkt efter att jag tog hand om honom, alldeles säkert till följd av stressen den nya miljön innebar, och för något år sedan svullnade hans kropp upp, fjällen stod utåt och jag drog slutsatsen att det var dropsy och gav honom en rejäl kur med Sera Bactopur Direkt.

                            Jag hade flax där, hade varit till sjöss med Halland och landkrabborna som skulle sett efter honom i min frånvaro hade glatt matat på utan att observera de utstående fjällen och hans (jag är rätt säker på att det är en han) alltmer apatiska beteende. Min lilla Nemo svävade mellan liv och död i bortåt två dygn innan han visade klara tecken på att må bättre, svullnaden minskade, Nemo återfick sin sprallighet och inte minst sin aptit och nu är allt precis som vanligt igen.

                            Ja, vad vore livet utan Red Cap Orandas !

                            Hmm...

                            Nå, Kramfors, har du vägarna förbi Muskö (ligger en bit från Nynäshamn) någon gång så får du titta in. Vi skulle kunna svinga ett par bägare och tala guldfiskar en hel kväll !

                            Högaktningsfullt
                            Gud bevare Tsaren

                            Kommentar

                            • figo
                              • October 2004
                              • 480

                              #15
                              Om man täker efter lite grann så är nog en "guldfiskskål" för en guldfisk likadant
                              som Alcatraz.
                              Senast redigerad av figo; 18 February 2007, 16:10.
                              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...