Gälparasiter på slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe
    • October 2002
    • 228

    Gälparasiter på slöjstjärtar!

    Vi har två små nyinförskaffade slöjstjärtar (red cap) varav den ena inte mår bra... Fiskarna går tillsammans med några Guppys och Ancistrus i ett 80 liters, välplanterat, öppet kar med god cirkulation, det går trots cirkulationen lätt för fiskarna att finna "lä". Tempen ligger på ca 23 grader och nitrithalten är noll.
    Den ena av slöjstjärtarna mår urdåligt, den äter knappt något och den andas bara med en gäle... därför misstänker jag gälparasiter. Fisken kommer nu att flyttas till ett eget 40 l sjukkar, vi tillsätter ca 0,5 dl salt till vattnet och funderar även på sterazin. Låter detta ok?

    Jag undrar också över tempen! Ska man höja tempen till dessa fiskar när de mår dåligt, det känns nämligen helt fel?

    Tacksam för svar och ytterligare förslag på vad man kan göra för det lilla livet!
    Man kan inte ha för många malar...
    Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


    Tobbe
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har båda gälarna samma färg, om det är någon parasit på ena gälen så borde den vara mörkröd.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag svarar här nu då... trots att min man startade tåten... Jag kan inte se någon färgförändring på den sjuka gälen... men den används inte... Bägge slöjorna har slutat äta också... har testat allt från hackade pellets, flingor och Dr Basselers granulat... Bägge går nu i sjukkaret med salttillsats... men den sjukaste får nog snart åka till fiskhimlen, den ligger bara på botten nu...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det är inte ovanligt att det är sjuka, de har ofta haft en lång väg innan de kommer i ditt akvarium.
        Det är allt för många butiker som säljer fiskar som är nyhemkomna.
        Det är svårt att hitta svenskodlade Slöjstjärtar.
        Kolla i butiken hur de andra mår.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Det finns en kvar i butiken och den äter också dåligt men visar inga andra symtom ännu. Eftersom dessa var så pyttesmå (ca 4 cm) när vi tog hem dem, så undrar man om de ska ha någon sorts specialfoder... vad får de hos odlarna???
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Hej:-)
            Det är viktigt att alltid titta på hur fiskarna mår när man köper dom.Den ska vara pigg och aktiv.Simma mycket och gärna leta mat(simblåseproblem kan komma senare).
            Har haft både en mycket liten slöjstjärt(kom samma dag från akvariegrossist) och en något medtagen som jag ville ha eftersom den var fin(båda överlevde).
            Jag vet inte vad det är som är fel.Friskt vatten och mycket kärlek kanske:-) eller mycket "skit" på botten-ett inarbetat akvarium:-)
            Prova att ha dom i det akvariet ni har nu och byt vatten ofta.
            Man ger slöjstjärtar olika foder.Pellets i olika storlek beroende på hur stor slöjstjärten är!!
            En liten slöjstjärt kan inte äta stora pellets.
            Ps Jag skulle vara försiktig med matningen tills jag såg hur dom mådde!!
            MVH Marta
            Senast redigerad av martal; 22 February 2005, 22:15.
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Tack för råden marta!
              Fiskarna var pigga när vi tog hem dem, de åt bra också, mest flingor och granulat.
              Jag matar ytterst försiktigt nu, eftersom de inte tar maten... släpper bara ner några korn för att se om de fått tillbaka aptiten. Har Malaysiska sandsnäckor som tar hand om resterna på botten tack och lov...
              Den sjukaste, som låg på botten tidigare... gjorde sig några ordentliga repor i akvariet i dag, såg helt pigg ut och verkade kanske leta mat... men inget jag bjöd på dög... Nu ligger den på botten och dräller igen... verkar som om den är orkeslös helt enkelt... Inte så konstigt kanske, med tanke på att den inte äter.... dessutom har de väl väldigt jobbigt med simningen eftersom stjärtfenan är så missbildad...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Hej:-)
                Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
                Jag tycker ni ska byta vatten ofta minst 2 ggr/vecka och inte ha för hög temperatur.Hellre för kallt vatten.
                Försök att låta bli att matat dom tills dom blir bättre(slöjstjärt klarar sig ganska länge utan mat-även om dom alltid är hungriga:-).
                Det är möjligt att dom fiskar som var kvar var dom som andra ratat.
                Att det skulle vara missformade stjärtfenor som är problemet tror jag inte på.
                Har haft slöjstjärtar som inte fungerat men det är oftast när dom blir större(för stora).
                Unga slöjstjärtar har inte simproblem pga av stjärtfenor.
                Sedan skulle jag nog köpt mer konventionella slöjstjärtar som inte är så deformerade.Tycker inte om red cap Eftersom dom är så uppenbarligt deformerade.Dessutom växer denna "cape" och ger sämre simförmåga när dom blir större.
                MVH Marta
                Senast redigerad av martal; 23 February 2005, 20:39.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  En liten men viktig sak att tänka på vid köp av Guldfisk/Slöjstjärt är att kolla vilken salthalt butiken har i sitt vatten, ofta går de fiskarna i 0,2-0.3 " saltvatten och vid en omställning till vatten utan salt räcker det inte med en vanlig inkoppning på en timme eller mindre.
                  Det är påfrestande för en fisk att gå från saltat vatten till osaltat och fisken blir stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.

                  Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår kan uppkomma och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
                  De "lärde" räknar med att fisken behöver 10-12 tim för att utjämna en flytt från 0,1 % salthalt till saltfritt vatten.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Tyvärr får jag meddela att bägge slöjstjärtarna dog, även den på djuraffären strök med, så förmodligen var de sjuka redan när de kom. Det kan finnas en annan anledning också... nämligen den som Kramfors beskrev... nästan... Jag kollade om fiskarna hade salt i vattnet på affären, och det hade de inte... så långt väl, men frågan är ju om leverantören till butiken har salt i vattnet, förmodligen är det så! Affären ska kolla upp detta och isåfall får de ju se till att ha salt i vattnet och upplysa kunderna, eller så får de helt enkelt långsamt vänja av dem i butiken, så att inte fiskarna drabbas av kraftig osmosverkan!
                    Anledningen att vi hade fiskar med cap är helt enkelt att vi är "fodervärdar" till butikens fiskar. Vi vill ha slöjstjärtar tillfälligt för att bli av med andmaten i karen, och då lånar vi hem några, och butiken får sedan tillbaka större exemplar att sälja. De går hos oss tills de blir för stora för att passa i våra kar helt enkelt. Detta är alltså inte de första slöjstärtar vi har hemma, men det är första gången vi hade lite mera "brutalodlade" exemplar, får bli "vanliga" hädanefter...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Gud bevare Tsaren
                      • April 2004
                      • 276

                      #11
                      Jag beklagar, Tant Nancy. Det sliter väldigt på guldfisken att anpassa sig till ett vatten med mindre salt, omställningen tar tid och rör det sig om stora variationer kan cellerna ta stor skada. Kanske det just du har drabbats av.

                      Högaktningsfullt
                      Gud bevare Tsaren

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                        Jag beklagar, Tant Nancy. Det sliter väldigt på guldfisken att anpassa sig till ett vatten med mindre salt, omställningen tar tid och rör det sig om stora variationer kan cellerna ta stor skada. Kanske det just du har drabbats av.

                        Högaktningsfullt
                        Gud bevare Tsaren
                        Jo, det är nog nära att misstänka det! Ska bli intressant att få reda på om leverantören har salt till Slöjorna... förmodar att det är så...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...