Nya slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Nya slöjstjärtar

    Jag införskaffade två nya slöjstjärtar igår. Jag misstänker att det är något fel på dem men tänkte höra vad ni andra säger. De är hela tiden vid ytan och deras bakdelar verkar flyta upp. Det är inte syrebrist för mina tidigare slöjstjärtar simmar omkring i hela akvariet och syresättningen är god. Är det normalt att nya fiskar har svårt att anpassa sig i början? Eller ska jag gå tillbaks till djuraffären med fiskarna?
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Slöjstjärtar är tyvärr så hårt avlade så de finns många som inte kan simma ordentligt. Men det kan också vara så att du har för lite syresättning i ditt kar. Om dom är nya kan de också vara väldigt stressade.

    Simma dom så i affären med?

    Hur stort akvarium har du och hur stor pump har du i den. Hur många grader? Vad har du för fisk i den innan?

    Lättare att svara på frågan om man får lite mer uppgifter.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Nej de simmade inte vid ytan i affären, det är det som är skumt. Däremot kollade jag inte om bakdelen flöt upp. De simmade så fort.

      Akvariet är 60 liter, akvariefiltret är AquaEl TYP FAN 1 för 60-100 liter, helt ny. Den tidigare fisken är en 6 cm cyklopöga. De två nya är 3 cm. Temperaturen är 23 grader. Tilläggas bör att jag är väl medveten om att 60 liter är för litet för 3 fullvuxna slöjstjärtar. De ska få ett stort akvarium i sommar.

      Kan verkligen stressen få fiskarna att simma sämre?

      Kommentar

      • Vala
        • April 2004
        • 73

        #4
        Jag hade en kompis till cyklopögat förut, en blue oranda, men den mobbade cyklopögat. Så orandan har jag gett bort och de nya köpte jag som sällskap.

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Ursprungligen postat av Vala
          Kan verkligen stressen få fiskarna att simma sämre?
          Nej men dom kan gå upp mot ytan eller ett hörn för att få lov att vara ifred och det inte finns någonstans där de kan gömma sig. De kan ju liksom inte fly.

          Är det dålig syresättning så kan de snappa luft på ytan.

          Har du pumpens utflöde nära vattenytan så du får tillräckligt med cirkulation där uppe så du får en god syresättning i karet?
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Vala
            • April 2004
            • 73

            #6
            Ja det har jag. Jag ser hur ytan rör sig hela tiden. Dessutom finns det en luftslang kopplad till pumpen så att den "sprutar ut" luftbubblor på dagen. På natten stänger jag av den funktionen, då pumpar den bara vatten.

            Den äldre fisken andas normalt och simmar som sagt omkring i hela akvariet, den uppehåller sig inte vid ytan. De nya andas också i normal takt, men de är vid ytan och liksom letar efter mat. Det kan ju vara syre de vill åt, men jag finner det osannolikt. De har varit i akvariet sedan igår klockan 17. Det kanske är en vana som sitter i, att de alltid letade efter mat vid ytan i djuraffären? I såna fall vänjer de sig förhoppningsvis vid att de ibland får man som sjunker.

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              Dum fråga nu men har du kollar nitriten??
              Hade du bara en fisk i karet innan och nu sätter i två till och då det är konstaterat att slöjstjärtar är rätt "grisiga" av sig så kan det faktiskt vara så att nitrithalten i karet har höjts..... kan vara en orsak till att de är uppe vid ytan.
              Har du inte ett nitrittest.. så börja med att byta 50% vatten.... märker du då att fiskarna blir bättre då är det troligen nitrit i vattnet.
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Det är några saker att tänka på som ägare/köpare av Slöjstjärt
                Utsätt aldrig en slöjstjärt för höga nitritvärden fel pH någon gång. (nåja, det gäller alla fiskar) men den är väldigt känslig.

                Slöjstjärt kan ofta ha problem med simblåsan, därför är det viktigt att noga studera den fisk man tänker köpa.
                När du köper en Slöjstjärt ta tid på dig, be butiken mata lite så du ser att den är snabb att ta maten.
                Kontrollera att den utan besvär kan simma till botten och upp igen, inte flyter upp utan simmar upp.
                Ta fisken i en håv men lyft den inte ur vattnet låt fisken vara i håven så den måste ligga stilla och kolla så den inte vill vända sig med magen upp.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Vala
                  • April 2004
                  • 73

                  #9
                  Jag bytte vatten i onsdags. Men jag ska byta vatten senare idag så kan jag meddela hur de beter sig då. De har börjat söka sig ner mot botten emellanåt, men är fortfarande mycket vid ytan. När de ska upp så simmar de, men det är svårt att avgöra om de skulle flyta upp om de inte rörde fenorna, för de rör sig hela tiden. Jag har inget nitrit-test ännu. Jag har rätt mycket växter i akvariet (3 olika sorter). Jag önskar att jag hade en filmkamera så skulle ni få se. Men det har jag inte. Digitalkamera har jag, men då ser ni ju inte hur de simmar.

                  Kommentar

                  • Gud bevare Tsaren
                    • April 2004
                    • 276

                    #10
                    Ptja, Kramfors ord, omsorgsfullt kopierade från denne norrländske magnats koi- och guldfisksida, innehåller idel klokheter. Jag tycker också att Maya kommer med ett klockrent inlägg. Du lider nästan säkert, bästa Vala, av hög nitrit till följd av ett överbelastat akvarium i kombination med ett riktigt uselt innerfilter (vilket just ditt verkligen är).

                    En kortsiktig lösning är täta vattenbyten, nästan dagligen, rejäla doser Nitrivec och mycket sparsam matning. Den längre, slutliga, lösningen innebär större kar och ett seriöst filter. Lyckligtvis verkar du vara på väg i den riktningen.

                    Vad jag, mycket ödmjukt då jag inte sysslar med akvariefiskar professionellt, vill fästa verklig vikt på är matningen. Håll verkligen igen på käket tills du fått ditt nya, stora kar. Genom sparsam matning och täta vattenbyten kan du hålla nitritnivåerna på en acceptabel nivå tills du får ditt större kar till sommaren. Guldfiskar äter instinktivt så mycket de bara kan, eftersom de i naturen inte vet när de kan äta därnäst, och till följd av detta verkar de alltid vara väldigt glupska och kommer alltid att tigga mat av dig när du går förbi akvariet. Låt dig inte luras. Kom alltid ihåg att en hungrig fisk är en frisk fisk.

                    Lycka till !

                    Högaktningsfullt
                    Gud bevare Tsaren

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Maten kan vara en bov enligt mina erfarenheter. Tidigare matade jag mina slöjstjärtar med nån sorts pellets för guldfiskar, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke. Efter varje matning så fick de svårt att simma nedåt. Jag tolkade det som att pelletsen svällde i magen på dem eller att de svalde alldeles för mycket luft när de glupskt satte i sig pelletsen och därför fick svårt att simma nedåt. När jag hade blötlagt pelletsen en stund innan matning så uppstod inte dessa problemen. Vet inte om det kan vara en liten vink...

                      Hoppas de inte är sjuka och varmt lycka till,
                      Maria
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Det var en bra vink.
                        cri gav det tipset.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Det var en bra vink.
                          cri gav det tipset.
                          Men cri har väl inte svarat i denna tråden? Eller missade jag det?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Det var länge sedan i ett inlägg.
                            cri kan mycket om Slöjstjärt men är sällan på furumet nu.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Vala
                              • April 2004
                              • 73

                              #15
                              Tack för era svar. Den ena nya fisken verkar normal nu, men den andra är vid ytan onormalt mycket, även efter vattenbytet. De får olika slags flingfoder och pellets, men jag har inte blötlagt dem. Jag ska prova med det och se vad det får för resultat. Men nu är det som sagt bara den ena som beter sig onormalt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...