kan jag göra något för att eldstjärten ska acceptera algätarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    kan jag göra något för att eldstjärten ska acceptera algätarna?

    hej

    har 2 akvarium på 100l och i ett av dom var eldstjärten o i det andra var 2 siamesiska algätare.

    nu har jag släppt ihop dessa i mittt nya 200l kar och det verkar inte gå bra. eldstjärten jagar algätarna hela tiden.. så nu undrar jag; finns det något jag kan göra för att få eldstjärten att sluta jaga dessa 2 stackare? Eldis jagar inte sina kompisar praktbotiorna men ändå jagar hon just dessa på siamesiska algätare..

    Löser ett större akvarium problemet? Eller kommer eldis ändå ha hela akvariet som sitt revir? Eller bör jag göra mig av med dessa underbara fiskar?

    Akvariet är intrett med mycket grottor och jag tycker nog det finns många gömställen.


    ps. har haft eldstjärten ca 8 år och även fast hon (tror jag) är en riktigt bitch kan jag inte göra mig av med henne. har haft algätarna säkert 3-4 år.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Har själv en eldstjärt i mitt 540-liters kar tillsammans med siamesiska algätare (lr siamensis som jag kallar dom). Precis som du lagt märke till så jagar eldstjärten siamensisarna rätt ofta men dessa hinner undan genom att bla gömma sig i det täta valesneria-buskaget.

    Mina praktbotior blir heller inte jagade av någon anledning. Tvärtom så brukar eldstjärten simma sida vid sida med dom utan något som helst tecken på grupp. Jag tror personligen att en av enledningarna till eldstjärtens jakt på siamensis kan vara den ganska lika kroppsformen de har. Har inte en aning om det kan vara så men det kan vara en tanke... *ler*

    Gör dig inte av med någon av dina kompisar, ge dem möjligheter att komma undan istället, precis som du säger att du har. Skulle de mot förmodan leda till skador osv så är det en annan femma. Då får du nog fundera på om du vill ha dom i samma kar eller inte.

    Lycka till!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    Arbetssätt...