Blir så arg (algätare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katarina S
    • August 2003
    • 32

    #16
    Se där! Nu börjar allt få en förklaring!
    Min "siamesiska algätare" har självklart en sugmun!!

    Så trist att man inte kan mer utan litar blint på försäljarna i akvarieaffärerna...
    Man nickar ivrigt" Jasså, en siamesisk algätare säger du? Äter som bara den , alla alger.. även tosfsalger? Toppen den tar jag!" Så åker man hem förnöjd och släpper ner de söta små liven... ! = ) " Nu ska här ätas alger! Se så de jobbar på..."

    Nåja, man lär sig ständigt nya saker, ibland mer eller mindre dyrköpta...

    Jag tackar för tipsen och ska kasta några extra getögon på den rackarn som är kvar, får hoppas att det går vägen ett tag så att jag hinner hitta en lösning.

    Mvh Katarina S

    Kommentar

    • Katarina S
      • August 2003
      • 32

      #17
      Eh, hrm... Man är ju allt bra snabb ibland....

      Har nu kikat på den som går kvar och kan man tänka sig.... Den har ingen sugmun!! Så nu är det väl bara att hoppas att det kommer att gå bra och att den som var aggressiv bara var en ovanligt sur individ... eller så hade den sugmun.. Nu är jag bara så förvirrad , har bara varit tvärsäker på att de har sugmun, man kan ju tro att jag aldrig tittar in i akvariet men det gör jag , tro det eller ej!

      Mvh Katarina S som skäms något över vilken "stenkoll" hon har på saker och ting....

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #18
        Det är nog lite halvt osannolikt att akvarielagret skulle sälja en firre under fel namn !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #19
          jag skulle ge tillbaka den.
          min flickvän har två kinesiska algätare som är förhållandevis små(5cm max) och de jagar runt alla andra fiskar, inklusive palettciklider om de kommer för nära.
          ta tillbaka till djuraffären, de blir inte snällare.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Kinesisk algätare, Gyrinochelheilus aymonieri: http://www.schmerlen.de/fische/f-pic/gy_aymonieri.jpg
            En otäck rackare som frågeställaren förmodligen har.

            Siamesisk algätare,Crossocheilus siamensis: http://www.aqua-global.de/Bilder/Cro..._siamensis.jpg
            En mycket trevlig algätare som lever i grupp.

            Flying fox, Epalzeorhynchus kallopterus: http://home.swipnet.se/pomad/epalzeo...allopterus.jpg
            Den fisk som Katarina med största sannolikhet har. Den kan vara otroligt aggresiv mot artfränder. Med åldern kan den ge sig på andra fiskar också, men det är inte vanligt.

            Att sedan akvariebutiker säljer siamese flying fox gör det hela mycket mera komplicerat. Fråga därför alltid om det latinska namnet. Dock finns inga garantier efterssom även duktiga handlare och grossister tar fel på ungdjur.

            Som ni ser så har ingen av dom två sista sugmun, så det är ingen garanti för att den inte är aggresiv.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #21
              Jag har en kinesisk i mitt akvarium (64L) och han har aldrig gett sig på mina andra fiskar, bara om dom har kommit in under hans kruka, men han har aldrig skadat dom.
              Visst han är värdelös på alger men han är så vacker! (guld)
              Han är strax över 1dm stor.
              Senast redigerad av Maethor; 27 February 2005, 17:35.
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #22
                Akvariet e på 37l.

                Ja okej, Jag förstod nästan att jag skulle få mina misstankar besvarade.
                Den har nu (Efter att jag tagit bort grottan) grävt alla mina växter så snacka om att jag är arg på den. Den bor ihope med en (Ja en sådan mal ni rekomenderade) och 3 räkor kanske för mycket fisk? Den fick flytta in där för att den var elak mot fiskarna i det större karet.
                Hur ska jag avliva den då? jag menar en guppihanne är det ju "bara" att lägga i ett papper och klämma till men en som är cirka 10-12 cm och hård är ju inte lika lätt....

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #23
                  Lägg den i ett papper och dräm till med en hammare eller kanske en stekpanna. Snabb och "smärtfri" död. Slå HÅRT och kanske flera gånger.
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #24
                    varför inte lämna den till zooaffären!!??

                    du får förmodligen inget för den men dom lär ju ha plats för den.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...