Blir så arg (algätare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Blir så arg (algätare)

    Jag har en "vanlig" algätare och h*n flyger ut ur grottan så fort en av de tre fiskarna simmar förbi.

    1. Varför anfaller den?
    2. Den är cirka 10 cm hur stor blir de?
    3. Vad kan jag göra för att förhindra skador på de andra fiskarna?
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    #2
    menar du "vanlig algätare guld"?
    titta i sådana fall på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ja det var just den jag menade... Men hur får jag bort "beteendet"? Eller jag kanske borde avliva den innan den har ihjäl fler fiskar... (Den har haft ihjäl 3 guppihanar)

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        hur stort akvarie har du??
        ja har själv haft sånna o min erfarenhet var att dom var väldit aggresiva av sej döda en av mina svärdbärarhanne(5 årsen) men endå.
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag har också haft en sådan. Fast min var snäll. Lite nervös och ville helst ha en rot att vara under. Jag har hört att de kan bli agressiva så tyvärr så rekomenderar jag avlivning. Jag tyckte han var söt med sina pepparkorns ögon. Den var lugnare i 100l än i 35l karet. Jag sålde med min när jag sålde mitt 35l. Han skulle få gå i deras 720l kar med mycket grottor.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Håven
            • September 2004
            • 180

            #6
            Gör dig av med algätaren! Vid den storleken går den gärna över till fiskfoder och glömmer äta alger! Dessutom bitsk och störig. Köp gärna en ancistrus i stället. Riktigt go fisk. Älskar alger.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Vanlig/Kinesisk algätare är helt enkelt en mycket aggressiv och otrevlig fisk. Den är en rätt bra algätare som ung, och då är den också fredlig, men med tilltagande ålder blir den mer och mer aggressiv, och går mer och mer över till kött-diet.
              Den kommer så småningom att ge sig på dina fiskar; jag har haft kinesiska algätare som dödat små ciklider t.ex. Den blir dessutom i längden för stor för de flesta akvarier (fast få har kvar dem så länga).

              Enligt mig är kinesisk algätare en helt olämplig akvariefisk. Den borde inte säljas, och jag kan inte komma på nån fisk den i längden skulle fungera ihop med. Vill man ha en bra algätare rekommenderar jag ancistrus eller siamesisk algätare ALDRIG kinesisk.

              Kort sagt: avliva eller sätt upp ett artakvarium för just kinesisk algätare.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                det e ju synd att den säljs under namnet "algätare" oftast också.
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  När jag köpte den för ett år sedan fick jag reda på att den passade bra i ett litet akvarium, med mindre fiskar. Jag frågade sedan i akvarieaffären när jag läst här på zoopet att den blir aggressiv och då sa hon att den kan ge sig på större fiskar som den ser som hot inte mindre.
                  Jag har haft denna fisk med guppy som har fått yngel (i 35l) och den har varit snäll.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Solbacka: din fisk var fortfarande en bebis. De börjar bli elaka när de vuxit till cirka decimetern. Guppy-yngel går nog säkra, men vuxna guppis får det hett.
                    Vad gäller storlek... I akvarium växer kinesiska algätare till 15 cm utan problem. Med massor av utrymme & mat kan de bli upp till 30 cm.
                    Senast redigerad av Azur; 08 February 2005, 17:19. Anledning: Meh, såg inte att Solbacka redan sålt sin kines.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Katarina S
                      • August 2003
                      • 32

                      #11
                      Hej!

                      Kan inte låta bli att tillägga att jag nyligen varit tvungen att ta bort en siamesisk algätare som var ca 10 cm lång. Den gav sig på både slöjstjärtar och den andra siamesiska algätaren. Bet i fenorna och även på kroppen.

                      Så även de kan nog "härskna till". Har nu extra mycket koll på den som är kvar och hoppas att den kommer att kunna stilla sitt humör.

                      Mvh Katarina S

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Det finns ytterligare en algätare som är ruskigt lik siamensis, det är garanterat en sån du haft, Katarina. Den vanliga crossicellis siamensis är aldrig agresiv, en väldigt trevlig fisk faktiska.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Katarina S
                          • August 2003
                          • 32

                          #13
                          Ok! Det kan förklara saken! = )

                          Jag köpte dem på Akvarielagret i Bromma som siamesiska algätare men då var det antagligen inte det!

                          Ska nog allt hålla lite extra koll på den som går kvar då! = )

                          Mvh Katarina S

                          Kommentar

                          • Håven
                            • September 2004
                            • 180

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katarina S
                            Hej!

                            Så även de kan nog "härskna till". Har nu extra mycket koll på den som är kvar och hoppas att den kommer att kunna stilla sitt humör.

                            Mvh Katarina S
                            De stillar inget humör - blir bara värre med tiden! Byt in den med glädje mot en ancistrus!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hej

                              Ja, det stämmer att kinesiska algätare blir stora och aggressiva, vilket affärerna så klart "glömmer" att berätta. Men varför avliva den? Ta tillbaka den till affären i stället. Den kan ju inte hjälpa att den sålts till "fel" person. Vad det gäller den äkta siamesiska algätaren, Crossocheilus siamensis, så är den fredlig, och gillar att gå i grupp. Den är mer rörlig än den kinesiska algätaren, och har inte en sugmun, som den kinesiska har. Den äter dessutom penselalger.

                              MVH Micke
                              Senast redigerad av Shepard; 08 February 2005, 19:18.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...