sebrafiskyngel (larver) på glaset, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    sebrafiskyngel (larver) på glaset, vad göra?

    hej!

    vilken löööve-boom det måste ha varit i mitt 100l akvarium de senaste dagarna, först lekte ancitrusarna och nyss såg jag att där satt sebrafiskyngel på glasen. Såg endast 2 men av erfarenhet anar jag att det finns måååååånga fler. Ynglen är väldigt små och kanske bara nåt dygn gamla.


    Fråga är, vad ska jag göra? Ska jag ta ut mina 5 sebrafiskar och min black molly, då definitivt skulle käka upp ynglen om de såg dem? I akvariet går förutom 2 siameisksa algätare och 5 ancistrusar, men jag tvivlar på att de kan få tag på ynlgen när de väl börjar simma. Sebrafiskarna är glupska!

    Tidigare då har jag fött upp nån kull sebrafiskar har alla ynglen blivit missbildade, kröka fenor typ. Frågan är, bör jag låta dessa ynglen växa upp? hur vet jag att de inte blir missbildade? Har nog köpt alla sebrafiskar i samma affär vid samma tillfälle, dvs är det risk för inavel? (syskon?) Då ynglen blev missbildade kom alla fiskar från samma affär första gången men andra gången från olika affärer vid olika tillfällen (dvs förmodligen ej inavel men ändå missbildade.)

    I karet finns en fluval3+ pump, kan det vara för starkt för ynglen? kan strömmen i vattnet vara för stark så att fenorna blir missbildade?

    mycket tacksam för svar, måste nog bestämma mig idag om jag ska ta ur fiskarna eller inte.


    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Ursprungligen postat av lenis3
    ...Ska jag ta ut mina 5 sebrafiskar och min black molly...
    Ja, det måste du om de skall klara sig. Det är mycket sällan att något yngel från en frilekare klarar sig i ett sällskapsakvarium. Jag hade inte litat på någon av de andra fiskarna heller förrän ynglen har varit frismmande några dagar.

    Ursprungligen postat av lenis3
    ...sebrafiskar har alla ynglen blivit missbildade, kröka fenor typ. Frågan är, bör jag låta dessa ynglen växa upp? hur vet jag att de inte blir missbildade?
    Det syns rätt tidigt om de blir missbildade om du verkligen letar efter det. Om du skall låta dem växa upp? Det beror på om du så gärna själv vill ha ett stim egenodlat att du står ut med missbildade fiskar. Någon annan vill knappast ha dem.

    Ursprungligen postat av lenis3
    ...risk för inavel? (syskon?)...
    Det brukar sällan vara något problem med fiskar. Det kan vara många orsaker, t.ex. för dålig mat när de är små. D-vitaminbrist lär vara vanligt och det ger just sådana symptom. Tror man måste prova flera olika sorters foder första dagarna för att de skall bli bra.

    Ursprungligen postat av lenis3
    ...kan det vara för starkt för ynglen? kan strömmen i vattnet vara för stark så att fenorna blir missbildade?...
    Strömmen skapar inte missbildningar, däremot äter filtret yngel. Jag rekommenderar luftrivet bubbelfilter med skumgummipatron första 3 veckorna.

    Ursprungligen postat av lenis3
    ...måste nog bestämma mig idag om jag ska ta ur fiskarna eller inte.
    Jag hade inte gjort det. Istället hade jag flyttat över sebrafiskhonorna till andra akvariet och låtit dem gå ensamma där en vecka, sedan bytt en massa vatten och flyttat dit hanarna. Dagen efter har de nästan garanterat lekt och du har alla yngel på rätt ställe.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm ok. .tack för svaren

      ska ner till zooaffären och höra vad de har att erbjuda för mat där, som sagt, tror att de tidigare missbildade ynglens missbildningar berodde på dålig mat och förmodligen också dåliga vattenvärden.

      Det är ju iofs inte ens säkert att där finns några yngeln kvar i mitt kar när jag kommer hem men jag chansar! Tog iaf bort den allra glupskaste av fiskarna, black mollyn.

      Ska ev köpa luftdrivet bubbelfilter också (ska bara ta reda på vad det är heh)


      Lena Maria
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        ...luftdrivet bubbelfilter också (ska bara ta reda på vad det är heh)...
        Typ http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=759

        Kommentar

        Arbetssätt...