Praktbotia som biter sönder växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MotorShip
    • October 2004
    • 75

    Praktbotia som biter sönder växter?

    Som rubriken antyder kommer frågan varför?

    Är det ngn som vet svaret?

    Har en fundering på om jag skall lägga i sallad el gurka el dyligt?

    Än så länge har de bara gett sig på en lite kraftigare växt. Men det är så irriterande för det är en av de växter som jag tycker är finast.
    mvh
    Stefan


    Min Zoon
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Praktbotian är känd för sin glada aptit på allt ätbart oavsett om det är en av ägaren älskad växt. Du kan testa att ge salladsblad, skalade ärtor o.dyl, men det är troligt att den fortsätter att tugga på "sin favoritväxt". Det gäller att komma på vad de inte gillar och sen hålla sig till de sorterna. Anubias verkar vara en sån växt som får vara i fred, likaså Javamossa, Javaormbunke, Hornsärv och Hygrophilia. Det finns säkert fler.
    Lycka till!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Anne Grete
      • January 2004
      • 94

      #3
      Her hos meg spiste de opp alle mine Hygrophila... Plantene var fulle av 2-3 mm store hull - og måtte til slutt bare fjernes. Har også sett dem nappe litt i Vallisneria'ene mine. Men der lever nå plantene enda - selv om jeg av og til finner en og annen bladbit flytende i overflata.. :-/
      "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
      ( Lars Saabye Christensen )

      Kommentar

      • Conny_B
        • October 2002
        • 132

        #4
        annars är det u inte en Botia u ;-)"Blink"
        vill man Ha Botier Får man nog nöja sig med Näckros blad o Flytväxter allt annat sliter dom upp o leker med eller käkar upp ,bara robusta växter eller plast Växter klarar deras framfart.
        har gett upp det där med Växter mina 32 st Boter får som dom vill .
        Conny.Bergstrand

        Kommentar

        • MotorShip
          • October 2004
          • 75

          #5
          Ja då har man lärt sig lite till då. Jag skall prova med sallad och ärtor..

          Tack för alla svaren!

          mvh
          Stefan
          mvh
          Stefan


          Min Zoon

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Ursprungligen postat av Anne Grete
            Her hos meg spiste de opp alle mine Hygrophila... Plantene var fulle av 2-3 mm store hull - og måtte til slutt bare fjernes. Har også sett dem nappe litt i Vallisneria'ene mine. Men der lever nå plantene enda - selv om jeg av og til finner en og annen bladbit flytende i overflata.. :-/
            Skulle tro att det inte var praktbotiornas förtjänst. Hålen låter för små för det - de är ju inte heller kända för sitt bordsskick... de snarare sliter sönder växter än tuggar små hål. Troligare är att det är små sniglar/snäckor som har gjort hålen.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Anne Grete
              • January 2004
              • 94

              #7
              Selvsagt kan det ha vært snegler også - selv om jeg ikke har sett en eneste en etter at praktbotiaene flyttet inn ! Det jeg imidlertid så flere ganger var praktbotiaene som gikk til angrep på Hygrophila-plantene. Lenita har rett i at god bordskikk ikke er deres varemerke.. De gikk rett og slett til angrep på planten - noen ganger i samlet flokk - og herjet og rev ut hull ( av og til også "hele" blad ). Jeg tror heller ikke at de alltid spiste det ødela - jeg fant mange ganger små bladbiter flytende i vannoverflata.. M.a.o. - rent hærverk !
              "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
              ( Lars Saabye Christensen )

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Låter precis som mina praktbotior
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                Arbetssätt...