Siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Siamesisk algätare

    Hej!
    Jag är inte säker på att det är en karpfisk, men jag har för mig det...
    Det är så att jag fick hem en siamesisk algätare på ca 14cm idag/kväll. Den har bara varit här ett par timmar nu efter en lång transport (2 timmar). Det som bekymrar mig är att den mest ligger stilla på ett blad eller en sten, har läst här i artbeskrivningen att det är vanligt, så det är ingen fara med honom?
    Jag blir lite orolig för honom när han bara ligger där.
    Han har inte tappat färgen som det stod att de brukade göra vid stress.
    En annan fråga är, det stod att de var växtätare, så mina neon/kardinaltetror kan alltså vara lugna? Och slöjstjärtarnas fenor får också vara ifred?

    Tack! MVH Denise
    Denise
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Har de mat i tarmen ligger de gärna o gäser en del... ju större de blir ju mer tid spenderar de till det

    De äter främst alger, och då toffsalger eller liknande som bildar trådar. De äter även annat foder och kan bli lite bortskämda. Ger sig knappast på småfiskar och är inga kända fenbitare direkt. Enda fallet då de kan vara lite småbråkiga är om man har flera vuxna i ett för litet kar.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Okey, nu vet jag ju inte om den har någon mat i magen, enligt förra ägaren så hade han inte ätit på någon vecka pga att de andra fiskarna var dumma mot den. Han kan ju vara stressad också får se hur han är om några dagar

      Tack för svaren!
      Denise

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hallå! Hur går det med den?

        jag har själv 2 siameser och jag kan säga att de ÄLSKAR halva, skalade, ärtor! (tinade). suger in en halv, lite mosad iofs, ärta i munnen.


        mina älskar även räkor.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        Arbetssätt...