Vad tycker ni om praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi_Johan
    • January 2005
    • 36

    Vad tycker ni om praktbotior?

    Hej
    Har lite problem med sniglar o snäckor och funderar på ett par praktbotior i mitt 310 liters ciklidkar. Hur tror ni det skulle funka? hade tänkt o köpa ungefär 4-6 stycken har läst att de inte vill vara ensamma förresten hur mycket kostar dom ungefär kanske nån som vet nån affär som har dom i lkpg? hinner inte åka runt till alla.
    By Johan

    Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047
  • kragg_hack
    • December 2004
    • 58

    #2
    Tytcker de är väldigt trevliga, speciellt när de är i grupp då de alltid har något för sig då Här uppe i Umeå kostar de normalt sätt 85 kronor.

    Kommentar

    • Conny_B
      • October 2002
      • 132

      #3
      Botior gillar vi .
      i Göteborg kostar dom 65kr till 75kr


      Conny.Bergstrand

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        bara inte cikliderna nafsar sönder fenorna

        övertog nyligen några ancsitrus vilka bott med ciklider, deras fenor av väldigt avbitna på bla stjärtfenan
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Jag skulle vilja slå ett slag för botia striata, de blir inte så stora (praktbotia < 30cm), jag har dessa och de har gjort mitt akvarium i stort sett snigelfritt.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Egalia
            • December 2004
            • 20

            #6
            Fel med viltfångat

            Eftersom alla Praktbotior är viltfångade (eller hur?) tycker jag att det är fel att ha dom. Jag tycker inte det finns någon anledning oavsett om arten är hotad eller inte, att fånga in fria fiskar för att ha som akvariefiskar.

            Jag har 5 Pakistanbotior och dom är supertrevliga och äter snigelägg.

            Vet inte om ämnet handlade om detta men jag ville ändå ha det sagt.
            Vad tycker ni?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=337480

            *****************************************

            "We, who have a voice, must be a voice for the voiceless"

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              Conny B, vart handlar du?..
              jag hittar ifrån 38:- iaf. (hornbash)

              men jag har botia striata.. >50:-/st
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Conny_B
                • October 2002
                • 132

                #8
                de va det priset jag såg sist men dom va ganska stora 7 eller 8 cm .
                hmm såg du PraktBotier på Hornbash i göteborg ?
                Conny.Bergstrand

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Egalia
                  Eftersom alla Praktbotior är viltfångade (eller hur?) tycker jag att det är fel att ha dom. Jag tycker inte det finns någon anledning oavsett om arten är hotad eller inte, att fånga in fria fiskar för att ha som akvariefiskar.
                  Vi lever i en komplicerad värld där det inte alltid är så enkelt att veta vad som är rätt eller fel. Läs gärna denna artikeln som Kjell har skrivit, den belyser frågeställningen på ett utmärkt sätt.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Eftersom alla Praktbotior är viltfångade (eller hur?) tycker jag att det är fel att ha dom. Jag tycker inte det finns någon anledning oavsett om arten är hotad eller inte, att fånga in fria fiskar för att ha som akvariefiskar.
                    Jag har 5 Pakistanbotior och dom är supertrevliga och äter snigelägg.
                    Och varifrån tror du dina Pakistanbotior kommer ifrån, antagligen är de inte odlade. Den enda Botian som odlas i några större mängder är Dvärgbotian, praktbotian odlas nog en del i dammar i Thailand.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Egalia
                      • December 2004
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Eftersom alla Praktbotior är viltfångade (eller hur?) tycker jag att det är fel att ha dom. Jag tycker inte det finns någon anledning oavsett om arten är hotad eller inte, att fånga in fria fiskar för att ha som akvariefiskar.
                      Jag har 5 Pakistanbotior och dom är supertrevliga och äter snigelägg.
                      Och varifrån tror du dina Pakistanbotior kommer ifrån, antagligen är de inte odlade. Den enda Botian som odlas i några större mängder är Dvärgbotian, praktbotian odlas nog en del i dammar i Thailand.

                      Guy
                      Du har nog rätt där, hade för mig att jag sett dom på Simontorps lista och i affären sa jag att jag inte ville ha viltfångade fiskar...
                      Men att det ska vara så provocerande att ta ställning, (Även om jag var inkonsekvent i det här fallet...) så tar många det personligt om man har en ståndpunkt t ex vegetarianism...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=337480

                      *****************************************

                      "We, who have a voice, must be a voice for the voiceless"

                      Kommentar

                      • Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

                        #12
                        Det är klart man får ta ställning. Många (säkert inte du) baserar dock sitt ställningstagande i olika frågor på lösa antaganden och spekulationer, då kan det vara lämpligt att bidra med lite fakta och mer information...
                        mvh Hasse
                        Det man inte vet, har man ingen aning om.

                        Kommentar

                        • Naura
                          • January 2005
                          • 22

                          #13
                          Jag har 4st praktbotior, o jag måste säga att jag ser dom knappt nånsin.... De gömmer sig hela tiden, o om de nångång är framme skyndar de sig in i gömstället när man går förbi eller pratar för högt eller nåt....Hemskt skygga. Men jag tror de är väldigt unga, iaf två av dom för de är mindre o det är dom som är mest skygga...kanske beror på det, vet inte.

                          Men annars tycker jag dom är jätte fina o har läst på många ställen att de är snälla o funkar bra ihop med de flesta sorter.

                          Kommentar

                          • Emotional
                            • January 2004
                            • 475

                            #14
                            Hej!

                            Jag har 6st praktbotia,mina är inte det minsta skygga. När de kommer alla 6 på en gång ser det för sött ut. De är galna i mat (vilka fiskar är inte det?) och är snälla mot övriga invånare i karet. Gillar denna fisk starkt!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                            Kommentar

                            • pansarlasse
                              • September 2004
                              • 15

                              #15
                              jag hade oxå problem me sniglar så jag köpte 6 st men jag tror inte att de är så bra snigelätare för mina sniglar försvann inte. men sen köpte jag 4 zebrabotior de tog inte 2 dagar innan alla sniglar var borta. men praktbotian brukar kosta cirkus 50 kr lycka till
                              jy89

                              Kommentar

                              Arbetssätt...