Guldfisk påväg att dö??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Guldfisk påväg att dö??

    Vi hade strömavbrott från i lördags kl:17.00 till söndag kl:11.00 o då funkade ju inte pumpen till mina guldfiskar. Vi hade ju inte heller nåt vatten, en tanke jag hade va att byta lite vatten. Det blev ju rätt så kallt inne ner till 16 grader. När stömmen kom tillbaka märkte jag att en fisk inte verkade som vanligt o så är det fortfarande. Den äter inte, simmar mest för sej själv o ibland ligger den still en lång stund för att sedan simma lite och så håller den på. Det är precis som om den inte riktigt har nån balans, den simmar inte rakt utan vajar från sida till sida. Vad kan det vara med den??? Vad kan jag göra för att hjälpa den???

    Tacksam för snabbt svar!!!
    Senast redigerad av Sulan; 12 January 2005, 18:42.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sköljde du filtret när/innan strömmen kom tillbaka?
    Testade vattnet.
    Gjorde ett delvattenbyte.
    Tempen ska inte vara något problem för en Guldfisk.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sulan
      • October 2003
      • 105

      #3
      Jag gjorde ett delvattenbyte o sköljde filtret när strömmen o vattnet kommit tillbaka. Jag har ju haft dem några år nu och gjort delvattenbyten en gång i veckan och just denna fisken har jag innan aldrgi sett att den mått dåligt, utan varit pigg o så.

      Kommentar

      • Gustav
        • February 2004
        • 377

        #4
        Har blivit av med ett par fiskar p.g.a. strömavbrott tyvärr. Det bästa att göra nu är väl bara att försöka hålla optimalt vatten (gärna testa det om det går), undvika att stressa fisken och eventuellt tillsätta salt om man tror att det funkar (själv vet jag inte... har använt salt flera ggr, men det är svårt att veta om saltet hjälpt då man oftast gör fler saker på samma gång).
        http://www.svekub.se
        Min Zoon

        Kommentar

        • Sulan
          • October 2003
          • 105

          #5
          Okej det e väl bara så det är......
          Men om jag ska prova med salt, hur mycket ska man hälla i då???
          Vanligt salt eller????

          Tack på förhand!!!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ja, om nyttan av salt tvistar de "lärde", min inställning är att vissa för fiskarna mindre bra organismer trivs sämre i salt än vad fisk gör.
            Det är en av orsakerna till att man kan använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre.
            Dessutom utsöndrar fisk mer slem vid högre salthalt som stärker slemhuden vilket gör att parasiter fastnar sämre.
            100 gram till 100 liter vatten i "förebyggande" syfte, 300 gram till 100 liter vatten under en tid som medicin.
            Många växter tycker inte om salt.
            I ett välskött vatten är det som regel inte nödvändigt med salt i vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              Tack för så bra svar ;o). Men det verkar inte som att det finns nåt hopp för min fina fisk, snyft..... Han ligger bara still nu o det ser ut som att han inte kan simma riktigt. Får nog hjälpa honom upp till fiskänglarna.... Hur gör man det på bästa sätt???
              Har aldrig behövt göra det innan.

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #8
                Det bästa är att ta mod till sig och ta en vass kniv och snabbt skära av huvudet bakom gälarna. Om fisken inte är för stor kan det vara bekvämare med en sax. När det har behövt göras har jag håvat upp fisken och kagt den i en genomskinlig plastpåse och sen klippt igenom plastpåse och fisk. Är inte alls kul, men jag tycker ännu mindre om att se dem plågas till döds. Fiskar som har gått långt i sin sjukdom verkar inte ens märka att man håvar upp dem... inte det minsta motstånd
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • Sulan
                  • October 2003
                  • 105

                  #9
                  Tack för det snabba svaret!!!! Nä denna fisken kunde innan ta hur långt tid som helst att få i håven, nu gick det utan några problem alls....
                  Jag får ladda nu o göra det, hemskt att se den såhär.

                  Tack, tack för svaren!!!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Sulan
                      • October 2003
                      • 105

                      #11
                      Då va tiden ute för min finaste guldfisk. Min sambo hjälpte mej som tur va, bara tanken tycker jag va jobbig.

                      Tack Kramfors för den fina länken, du har ett gott hjärta.

                      Kommentar

                      • figo
                        • October 2004
                        • 480

                        #12
                        Jag hade 2 Slöjstjärtar ett akvarium utan filter och pump och doppvärmare(i somras) i en månad och sen en resa i en hink på tåg i 6 timmar! Och den ena lever fortfarande!
                        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...