upphetsad praktbotia??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    upphetsad praktbotia??

    hej!
    förra veckan knöt jag fast en räka i en sytråd och sänkte ner i akvariet. Den största praktbotian fick nåt ryck och simmade på räkan och SLET och SLET, den hyperventlierade verkligen, sen iväg och viladre lite och sen tillbaka till räkan och slet igen och igen!

    Nån som vet varför den hyperventilerade? Blev den kanske förbannad för att jag knutit fast räkan? Kanske ska skippa snöret nästa gång? (jag knyter fast den för att fiskarna inte ska dra iväg med den så jag slipper rota runt i akvariet om de inte äter upp den..)
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm inget svar.. prövar att uppdatera tråden lite då ihopp om svar
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Hm, mina praktbotior brukar hyperventilera om de blir skrämda, så kanske är det så att de gör så när de blir upphetsade. Jag vet inte, men kanske någon annan vet *bump bump*
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Inget vetenskaplig svar men....
        Du säger att den slet och slet. Jag tolkar det som att den har en mycket högre aktivitet än vanligt. Själv blir jag andfådd och andas häftigt när jag aktiverar mig mer än normalt. Skulle det bli riktigt mycket kan det också leda till att jag måste sätta mig ner och vila innan jag kan fortsätta. Kan detta ha något samband med din praktbotia? Ju mer den rör sig desto mer syre förbränner den. Sen äter den ju också, matsmöltningen kräver ytterligare syre.

        Egentligen har jag ingen aning, är inte särskilt bra på fiskanatomi, men visst låter det logiskt?
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av Tropfrog; 17 January 2005, 14:26.
        min zoon

        Kommentar

        • Nikmatts
          • November 2002
          • 31

          #5
          Matfrenesi

          Din Praktbotia fick kanske matfrenesi när han såg din räka. Mer om Praktbotia på denna länk som beskriver just matfrenesi.
          Senast redigerad av Nikmatts; 18 January 2005, 14:09.

          Kommentar

          • feb
            • October 2002
            • 148

            #6
            ot: Alla har väl hört talas om begreppet "Räkfrossa" ?
            Bergman
            http://www.vaxjodyksallskap.se

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                haha ja det måste ha varit räkfrossa fisken fick! vet inte varför, men jag fick intrycket av att han var arg..! men å andra sidan är det väl rätt svårt att se på en fisk om den är arg eller glad...
                tack för svaren!

                tropfrog: din förklaring låter faktiskt väldigt... logisk.

                förresten en grej, läste tidigare att botian har en tagg precis under ögat. är det någon som har sett den? jag har iaf inte sett den.. inte ens när jag flyttar fiskarna från akvariet (tänkte ifall den fäller ut vid hot). Såg taggen på praktbotia-sidan
                Kan man i värsta fall göra sig illa på den där taggen? ser ju rätt vass ut...
                Senast redigerad av lenis3; 19 January 2005, 18:21.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                Arbetssätt...