Vita prick eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Vita prick eller inte?

    Hej

    Upptäckte idag att min black moor fått en liten vit prick, ca 1 mm stor. Runt pricken fanns något som såg ut som ludd. Några timmar senare upptäckte jag en till, precis brevid den första. Båda prickarna sitter på vänster gäle.
    Fisken tar mycket luft vid ytan men det gjorde den i affären också. Ingen av de andra fiskarna har prickar, än så länge. Den 'smittade' fisken är ungefär 6 cm med fenorna inräknade, den kan väl inte vara könsmogen redan??
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Kanske är temperaturen det är fel på? Jag har ca 23-25 grader, ska jag höja den? Läste att black moore behöver varmare vatten men jag har en vanlig slöjstjärt i också, går det bra för den eller blir den sjuk om det är varmare?

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Berätta mer om ditt kar. Vad är en black moor? Hur stort kar? vad har du för filter?

      Det kansker lite tråkiga svaret på frågan är att om du är osäker så är det inte vita prick. Om det är vita prick så vet du att det är det.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Black moor är en form av slöjstjärt, svart med utstående ögon.
        Karet är på ca 22 liter, litet jag vet. Byter vatten och slamsuger var 5:e dag, eller när jag tycker det ligger för mycket skit i vattnet. Häller i aquatan efteråt.
        Pumpen är en Fluval 1+ med inbyggt filter som jag också rengör vid vattenbytet.
        Temperaturen ligger för närvarande på 24 grader, vet inte om jag vågar höja?

        Nu har jag också läst om en massa olika svampsjukdomar som kan drabba fiskar och jag börjar bli orolig eftersom jag inte har någon aning om vad det är eller vilken medicin jag ska köpa.

        Förutom att den andas mycket vid ytan verkar fisken må bra. Den har stor aptit och simmar runt mycket. Kliar sig aldrig. Det ser ut som om den har blivit lite gråaktig men det kanske är ljuset som gör det?
        Senast redigerad av Insomniac; 11 January 2005, 07:14.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om du tvättar filtret med jämna mellanrum så kommer nerbrytningen aldrig igång. Detta ger ostabila amonium och nitritnivåer och skadar dina fiskar på lång sikt. Det leder till svagare motståndskraft mot sjukdommar och en känsla motsvarande av "att inte få luft" hos oss mäniskor. Filter skall aldrig tvättas förrän det har avsevärt minskad cirkulation. För att det skall vara långsiktigt hållbart (dvs för att fiskarna skall leva, växa och må bra) skall man ha ett filter som inte sätter igen snabbare än 6 månader. När man då efter 6 månader tvättar det så skall man tvätta mycket försiktigt så att filterbakterierna inte skadas.
          Med rätt filter skulle dina fiskar i allafall överleva i det lilla karet, man knappast må bra. Som det är nu så lider dom och dör lång innan dom blivit fullvuxna. När dom gör det snälla köp fiskar som kan leva långsiktigt i ditt kar, det du gör nu klassar jag som djurplågeri.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Till en Slöjstjärt kan du ha 2 g jodfritt salt per liter vatten.
            det är inte vanligt med vitaprick på Slöjstjärtar.
            En frisk Slöjstjärt ska inte snappa luft vid ytan.
            Rengör inte filtret samma dag som du byter vatten, med ett så litet akvarium kan du byta vatten oftare, kolla bara så inte pH går upp mot det ditt kranvatten har som brukar vara, om du har kommunalt vatten på över 8.

            Det är några saker att tänka på som ägare/köpare av Slöjstjärt
            Utsätt aldrig en slöjstjärt för höga nitritvärden eller fel pH någon gång. (nåja, det gäller alla fiskar) men den är väldigt känslig.

            Slöjstjärt kan ofta ha problem med simblåsan, därför är det viktigt att noga studera den fisk man tänker köpa.
            När du köper en Slöjstjärt ta tid på dig, be butiken mata lite så du ser att den är snabb att ta maten.
            Kontrollera att den utan besvär kan simma till botten och upp igen, inte flyter upp utan simmar upp.
            Ta fisken i en håv men lyft den inte ur vattnet låt fisken vara i håven så den måste ligga stilla och kolla så den inte vill vända sig med magen upp.
            Ge aldrig Slöjstjärten den typ av pellets som du kan smula sönder mellan fingrarna, använd ett foder som är anpassat till guldfisk.
            Blöt gärna fodret i några minuter före matningen.
            Använd gärna ett foder som har en mindre mängd protein, det ger mindre föroreningar.
            Ha alltid fisken i karantän i 0,2 % jod fritt salt minst en vecka gärna längre, om du har Slöjstjärt tidigare kan du ta en av dem till karantänen dels som sällskap om du köpt en enstaka fisk och du kan då se om de smittar varandra med någon parasit/bakterie.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Tropfrog: Du får tycka vad du vill om djurplågeri, jag har bara det här karet och jag försöker göra det bästa av det. Jag har lagt ner nästan alla mina pengar på att köpa pump och allt möjligt så jag har inte råd att köpa ett större just nu. Jag kommer naturligtvis att skaffa ett större senare, men än så länge är de små så det är inte så bråttom. Vi som råkar ha lite pengar och inte kan köpa lyxkar till våra fiskar på 100 liter från början blir visst hatade här på forumet har jag märkt.

              Jag försöker bara få reda på vilken sjukdom min stackars fisk har och vad jag kan göra åt det, att bli av med sjukdomen innan alla fiskar dör är det viktigaste just nu.


              Kramfors: Tack för svaret om saltet, har länge funderat över dosen.
              Jag var väldigt noga med val av slöjstjärt, och läste allt jag kunde om dem innan, så det var inget fel på den när jag köpte den.
              Jag tror att det är sammetssjuka, men jag är inte helt säker. Hur länge vågar jag vänta? Det har gått ungefär ett dygn sen den första "pricken" uppstod.
              Senast redigerad av Insomniac; 11 January 2005, 07:49.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Här kan du läsa om salt och vitaprick. http://www.home.no/telekort/fisk/viktig3.html
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • martal
                  • May 2004
                  • 618

                  #9
                  Hej!!
                  Andra fiskar????
                  Vita prick beror ofta på stress.
                  Slöjstjärtar kan få vårtor på gälarna eller tom på stjärtfenan men inte med "ludd" runt om.
                  Slöjstjärt är en kallvattensfisk varför skulle du höja temperaturen i akvariet??
                  MVH Marta
                  Det här behöver du veta
                  www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Sätt till salt, ta upp fisken, lägg den en våt mjuk handuk ta en våt tops och och "känn" på prickarna.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Tropfrog: Du får tycka vad du vill om djurplågeri
                      Tack!

                      jag har bara det här karet och jag försöker göra det bästa av det.
                      Nej det gör du inte. Hade du gjort det bästa av det hade du haft kampfisk,snäcklekare eller guppi i karet. Att stoppa i för stor fisk för karet är INTE att göra det bästa av situationen.

                      Vi som råkar ha lite pengar och inte kan köpa lyxkar till våra fiskar på 100 liter från början blir visst hatade här på forumet har jag märkt.
                      Du behöver inte ett lyxkar för att dina fiskar skall må bra, det räcker med ett standardkar, men det bör vara större än 100 liter om du skall ha slöjstjärtar. Jag hatar INTE folk som inte har råd med stora akvarium från början. Jag hatar inte ens folk som har små akvarium och inga planer på att köpa större. Däremot så tycker jag lite illa om folk som skaffar fiskar som blir för stora till sina små kar. Och så tycker jag inte om djurplågeri. Det får du ta.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Insomniac
                        Tropfrog: Du får tycka vad du vill om djurplågeri, jag har bara det här karet och jag försöker göra det bästa av det. Jag har lagt ner nästan alla mina pengar på att köpa pump och allt möjligt så jag har inte råd att köpa ett större just nu.
                        Ett litet tips är ju annars att kolla på Blocket efter billiga akvarium. Där brukar man kunna hitta kar på 50-100 liter inklusive alla tillbehör för runt 500 pix.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Nu är det som det är och det hjälper inte fiskarna att racka ner på en som inte visst hur det bör vara, utan i stället kan de med mer erfarenhet ge råd så det blir det bästa av de förhållanden som fiskarna har nu.

                          Samtidigt förstår jag Topfrogs frustration att gång på gång behöva behöva läsa om små akvarium med för många/fel fiskar.
                          Det verkar inte som en del av de som får kritik för sitt sätt att förvara/sköta sina fiskar, att de tar till sig av de råd de får.

                          23-25 grader är en bra temp för Slöjstjärt om man ser till att ha en bra syresättning av vattnet, det är en temp då fisken kan tillgodogöra sig den näring den den får med fodret och den temp som möjliggör att immunförsvaret ska vara på topp.

                          Det förutsätter att det inte finns fasta föroreningar fritt i vattnet, att man fördela fodret på flera gånger under dagen så fisken kan tillgodogöra sig fodret och inte större delen kommer ut som "osmält" och förorenar vattnet.

                          Byt gärna en mindre mängd vatten varje dag det skapar en jämn vattenkvalite och små förändringar för fisken.
                          Använd ett foder med låg (ca 30 %) protein det förorenar mindre (mindre nitrat).
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Tack för alla svar!
                            Prickarna försvann mystiskt av sig själva, men jag är rädd att de kommer tillbaka. Jag har blandat i salt nu, ska man alltid ha det eller är det bara när de är lite krassliga?
                            Tjejen i djuraffären sa att vattnet hade för hög temperatur, att den skulle vara under 23 grader. Stämmer detta? Jag tycks aldrig få något riktigt svar på den frågan.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              En Slöjstjärt kan gå i 12-25 grader.
                              20-25 är bra se till att pumpen plaskar lite i ytan.
                              Du kan ha 1 g väl upplöst grovsalt per liter vatten.
                              Du ska bara tillsätta salt fär den mängd vatten du byter.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...