Alla barber fenbitare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Alla barber fenbitare??

    Hej

    Funderar på att prova guramisar igen.Men som sällskap är jag lite sugen på någon form av barb.Va inne på akvarielagret idag och dom hade någon form av barb som är lite rund om magen och grön.I vanligt ordning så är artnamnet bortglömt i samma sekund som jag gick därifrån.Någon som kan tänkas veta vilken sort det är??Skulle dom funka ihop med dvärgguramisar??
    Fredrik
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har olika guramis med koppar, purpurhuvud och linjebarb utan fenbitning.
    Tigerbarben är ju känd fenbitare, kan det varit en grön dito du såg
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tigerbarben är i en klass för sig. Har inte stött på någon annan barb som varit i närheten. Undvik tigerbarb så är det troligen lugnt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Jag har fembandsbarber, de är både vackrare och snällare än tigerbarber. Kostar dock mer.
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jag har 11 tigerbarber ihop med 3 guldgurami och det går hur bra som helst. Inga problem alls med fenbitning. Guramis är faktiskt betydligt elakare än tigerbarben....
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            OK.Verkar vara lite individ baserat verkar det som.Kjell kanske vet vad uppgiften i arbeskrivningen för tigerbarb kommer ifrån,eftersom det står att citat "Den är en fenbitare och därför skall man inte hålla denna fisk ihop med gurami, skalarer och andra fiskar med långa fenor" .Scalare kan jag fatta dom är lite små fega iaf mina.
            Fredrik

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Rent generellt så är tigerbarben (oavsett odlingsform) en fenbitare och ger sig ofta på fiskar med långa fenor.
              Dock skall direkt sägas att deras fenbitaraggressivitet ofta står i direkt relation till antalet - ju fler man har desto mindre aggressiva är de.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                ok.Man kanske skulle köpa ett litet stim så är dom upptagna med att jävlas med varandra istället för dvärg guramisarna.Är ju synd om det blir fel.Risken är att barberna blir avrättade i så fall
                Fredrik

                Kommentar

                Arbetssätt...