Kuhliål lever rövare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Kuhliål lever rövare!

    Ser här ikväll att en av mina kuhliålar är ute och simmar som en galning fram och tillbaka. Har aldrig sett något liknande innan. Alla andra fiskar försöker sova, men den lille simmar fram och tillbaka, upp och ner... funderade på om han var sjuk eller nåt, men inga andra fiskar visar symptom på förgiftning el.dyl.
    Finns det någon annan som har sett detta märkliga beteende? Det kanske är normalt? Eller ska jag fortsätta oroa mig?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Jag har en malawi ciklid som simmade upp och ner längs glaset hela tiden när den var ny inköpt. Varför är en helt annan femma.Har ingen aning med andra ord. Den kanske tycker det är kul vem vet.
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Ursprungligen postat av Lenita
      ...Finns det någon annan som har sett detta märkliga beteende? Det kanske är normalt?...
      Varje gång jag byter mer än 30% vatten, eller om temperaturen sjunker mer än 4 grader vid vattenbyte, eller om jag sänker vattennivån med 1/3, eller om jag tänder en ficklampa i mörkret och lyser på dem, eller... Ja, mina uppför sig ofta så, för övrigt är det nästan bara då jag ser dem. Jag uppfattar det som typiskt kuhli-uppförande och tror inte du behöver oroa dig. Ibland är det bara en som får frispel, ibland alla. De andra fiskarna verkar vänja sig. Kuhli är väldigt snälla och min erfarenhet är att de t.o.m. låter icke frisimmande malyngel vara ifred.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det är ett beteende jag tror den delar med flera av sina närmaste släktingar (grönlingar).
        Jag har för mej att någon av släktingarna även kallats väderfisk för att den reagerat på det sättet vid väderomslag. Läst om beteendet i Nordstedts akvariebok (1949-1953). Så vad är ett vattenbyte om inte ett häftigt väderomslag i akvariet.
        Bottomline: Don't worry - be happy..
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Gud så skönt! Jag började bli riktigt orolig... som ni säger man ser ju dem inte så ofta annat än i förbifarten och så "flippar" en fullständigt! Men bara han har kul så är det ok med mig
          Tack för hjälpen.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          Arbetssätt...