Mager botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    Mager botia

    köpte fyra praktbotior, fina och mulliga. Men nu har två börjat bli magra så att an ser bröstkorg. Får mygglarver 2 ggr om dan.

    Är dem sjuka????



    Irvig nybörjare
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Matar du med något annat än mygglarver? Det låter annars lite torftigt med endast larver. Det kan göra dem sjuka. Testa annan mat och se om det hjälper. Antar att de inte visar några andra tecken på sjukdom? Vad har du för temperatur i akvariet? 27-28 grader brukar vara lagom till praktbotior. Om de är sjuka kan man t.o.m. höja tempen en grad...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Prova med räkpellets, mina praktbotior är galna i det!

      Kommentar

      • Conny_B
        • October 2002
        • 132

        #4
        dom är sjuka jag har sätt flera Botia Kubotaï Botia sp Myanmar dö i denna sjukdom på Herkuleszoo i Göteborg ,är på arbetet nu men kommer att återkomma till dig . naturligt vis kan det vara så att andra fiskar tar all mat å dina botier svälter men jag tror inte det




        gå till länken nedan .



        kan ju tilläga att Botier har en mycke liten mage och är derför ibehov av att äta 3 fyra gånger om dagen så jag rekomenderar dig att även köpa mal tablätter gröna sådana gillar dom . det är bra att ha en Grotta så dom kan jömma sig lite när dom vill känna trygghet där brukar dom ochså hamstra lite mat .
        Senast redigerad av Conny_B; 27 January 2005, 05:13.
        Conny.Bergstrand

        Kommentar

        • bissen
          • November 2004
          • 46

          #5
          Hej, jag har lite samma problem. Jag har två praktbotior varav den ena är rund och fin på alla sätt och vis medan den andra är jätteliten och mager. De var ungefär lika stora när jag köpte dem men nu är den lilla typ 1/3 av den storas storlek. Och ändå är den mest aktiv vid matdags och suger nog i sig mest mat i akvariet och ändå växer den inte alls.

          Läste länken om parasiter, finns det någon som har några bra tips på vad man kan prova för medicinering som finns relativt lätt tillgänglig här i Sverige?
          Och kan det vara så att bara den ena av de två har en parasit infektion? (förlåt om jag lånar ämnet Jaanu, men jag tror att vi har liknande problem)
          Den som frågar mycket får veta mycket

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Jag hade för mig att jag läst om detta i någon annan tråd, så jag gjorde en snabb sökning och lånar ett citat från Ola Åhlander:

            "Botior som magrar och får "knivrygg" är ofta drabbade av tarmparasiter av typen spironucleus (samma typ av parasit som ger hålsjuka på ciklider).

            Den vanligaste medicinen är Metronidazole som finns i Flagyl. Detta är dock receptbelagt och kan vara lite svårt att få tag i. Det finns en fiskmedicin i tablettform från JBL som heter Spirohexol som också fungerar bra fast med en annan aktiv substans, och som finns i zoohandeln. Jag har med gott resultat använt det blandat i foder. Krossa och lös upp en halv tablett i lite vatten och blanda med t.ex. diskusgranulat och låt det dra i en kvart eller nåt, så fodret drar åt sig medicinen. Man bör nog upprepa detta dagligen i en vecka för att bli av med parasiterna. Undvik att ge annat foder under behandlingen för att få bästa effekt.

            Om Sterazin hjälper har jag ingen aning om, men det är om jag kommer ihåg rätt en parasitmedicin det också, så det är väl inte omöjligt".

            Hoppas det kan hjälpa...
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • bissen
              • November 2004
              • 46

              #7
              Tack så mycket Lenita, då vet jag vart jag kan börja leta iaf!
              Den som frågar mycket får veta mycket

              Kommentar

              • Conny_B
                • October 2002
                • 132

                #8
                bra jag hadde också läst den artickeln av Ola Åhlander men kunde inte hitta den .
                tackar Linita nu är man uppdaterad igen "L"

                tycker dena Artickel är så bra att jag lägger upp en länk .

                Senast redigerad av Conny_B; 17 June 2005, 03:18.
                Conny.Bergstrand

                Kommentar

                Arbetssätt...