Ensam Slöjstjärt, ledsen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figo
    • October 2004
    • 480

    #16
    Jag hade en Slöjstjärt som var ensam i cirka 2 dar och då låg han på botten hela tiden
    men när han fick en vän...Ja då blev det fart på honom.
    Han hette figo,det är därför jag kallar mig det!
    m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

    Kommentar

    • Egalia
      • December 2004
      • 20

      #17
      Jag tycker inte ett liv i en skål är ett värdigt liv för någon fisk överhuvudtaget. Släng skålen eller plantera växter i den eller vad som helst men skaffa inga fler fiskar om du inte kan ge dom ett bättre liv än så! Sen får ni döpa dom till hur gulliga namn som helst och "bry er om dom". Fiskar är inga dekorationsföremål, dom är levande varelser.

      "We who have a voice must be a voice for the voiceless!"
      Senast redigerad av Egalia; 23 January 2005, 02:43.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=337480

      *****************************************

      "We, who have a voice, must be a voice for the voiceless"

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #18
        Det är faktist inte formen utan storlelen på ett akvarium som spelar roll.
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • haggan
          • October 2004
          • 246

          #19
          Hej, Amalia, hur är det med dina fiskar nu? Läste att din guppyhona dött. Hur många kompisar har din slöjstjärt? (har själv guldfiskar, gillar den sortens fisk).
          Fortfarande en dum nybörjare
          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #20
            2 guppy. 1 hona 1 hane.
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #21
              hur stor är den där skålen ungefär?

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #22
                25-30 liter.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #23
                  det är för litet för En slöjstjärt.. femtio liter vill den nog ha.. dags att börja spara ihop till något större.

                  Kommentar

                  • rennicke
                    • November 2003
                    • 335

                    #24
                    En trehundring för ett 63 liters kar på Bromma zoo, sambon köpte ett själv idag. Lägg till en tvåhundring och du har filter, doppvärmare och lite andra grejer med. Det är ett schysst paketpris och en schysst tillvaro för dina djur.

                    Låt bli lördagsgodiset några helger så har du råd.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                    Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #25
                      Triana: JAG VET! hela denna tråd går nästan ut på de.
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #26
                        okej.. ta det lungt.. förlåt.. jag vet hur det är att bli påhoppad..

                        Kommentar

                        • koppartetra
                          • March 2014
                          • 1

                          #27
                          Jag har två slöjstjärtar som jag köpte från fiskaffären där båda mådde otroligt dålig och affärsförsäljaren ville bli av med dem, med trasiga fenor, muggiga fjäll och andra stressymtom tog jag hem dem till mitt fluval chi 25liter, på två veckor är det helt återställda otroliga färger, pigga glada och fenorna är större, hela och svårt att förstå att den ena endast hade 1cm strimlor till fena.

                          Det jag vill säga till alla där ute som läser överallt att en slöjstjärt oavsett storlek ska ha 250 liter annars är det djurplågeri, ingenstans i djurskyddslagen står det om detta krav, däremot finns ett råd inget lag krav utan ett råd att akvariet ska helst vara större än 40liter. Annars är en riktlinje ca 60 liter per 10cm kroppslängd.

                          källa:



                          Har du ett balanserat akvarium med rätt miljö utan vassa föremål och rätt pH och temperatur i kommer dina fiskar att trivas, min förra slöjstjärt levde i 10 år i 30 liters akvarium han dog av lång ålder då han levt 7 år i mitt brors studentkorridor innan jag hade honom i en vanlig skål.

                          Anledningen att vi har ett fluval chi är att det står på högkant eftersom vi var tvungna att flytta från 85 kvm till 20kvm insåg vi att vi måste minska storleken på akvariet. Så att fiskarna skulle ha ett akvarium som skulle ge dem dubbel boyta än vad vi två vuxna människor delar på är ganska orimligt.

                          Det är alltså summa sumarum upp till dig att se till att dina fiskar har det bästa möjliga du kan erbjuda oavsett storlek så kommer dian slöjstjärtar att leva och må bra.

                          Lycka till och känd dig inte värdelös för att du inte har en 5cm fisk i 250 liter vatten.


                          Ursprungligen postat av Amalia
                          2 guppy. 1 hona 1 hane.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...