klämma in en slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    klämma in en slöjstjärt?

    i mitt 160l med dessa fiskar:
    110L
    10 guppy
    3 blågurami
    6 pansarmalar
    1 blå antennmal, skäggsmunsmal
    8 pristellatetror

    skulle jag kunna klämma in en slöjstjärt?

    eller ska man ha mer än en slöjstjärt? skulle det gå ändå?
    t
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    1. Nej

    2. Det går inte, tänkt inte mer på det.
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Servant
      • December 2004
      • 315

      #3
      ok..
      beskriva varför?
      har du vaknat på fel sida kanske? vänt på dygnet?
      t

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej Servant! Anledningen till att du inte bör lägga ner en/två slöjstjärtar är att de bör ha 50l/fisk och bara 2 st går alltså på 100l, och dina övriga fiskar får då 60l att leva på vilket är lite lite.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • limpus
          • December 2003
          • 288

          #5
          kan bero på att en slöjstjärt gärna vill ha lite större akvarium
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            är akvariet 160l eller 110l?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • mattias89
              • December 2003
              • 316

              #7
              Slöjstkärt är en kalvattensfisk som vill ha temp under 20 medans dina andra fiskar vill ha 25-28.
              Mvh Mattias Nordfeldt

              Kommentar

              • LadyTiera
                • November 2004
                • 151

                #8
                Ursprungligen skickat av Servant
                ok..
                beskriva varför?
                har du vaknat på fel sida kanske? vänt på dygnet?
                nej, men dumma frågor får dumma svar, det finns en utmärkt länk längre upp som heter fiskar, klickar du på den så kan du söka på slöjstjärt och då ser du själv att det är olämpligt att skaffa den.

                jag är så trött på alla ignoranta människor som skaffar djuren bara för sin egen skull och egentligen skiter i hur de skall ha det bara de ser lite "balla ut"
                112l;snäcklekare+zebrafiskar
                pansarmalar
                80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                http://ladytiera.blogspot.com/

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Kära LadyTiera
                  Där har dui fel!!! det finns inga dumma frågor... bara massor otroligt dumma svar!!!
                  Alla är inte lika bra/duktiga och detta forum finns för att människor som är osäkra ska få sina frågor besvarade... dumma eller ej... bara för att du anser att någon är ingnorant så är det lika med att du måste inta attityd???
                  Är man ny har man kanske inte lärts sig att hitta runt på zoopet... tycker man inte om frågan eller frågeställaren ... Låt bli att svara då.... det finns andra som kan svara ... på ett trevligare sätt.....
                  Sedan så när slutade vi människor att skaffa djur enbart för vår egen skull???? hade det inte varit för MIN skull, för att JAG ska njuta av fiskarna så hade det aldrig kommit in ett akvarium i mitt hus.... givet är att de ska ha det bra.... men man skaffar abslout inte djur för någon annans skull eller för djurets skull!!!
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • Excido
                    • September 2003
                    • 144

                    #10
                    nej, men dumma frågor får dumma svar, det finns en utmärkt länk längre upp som heter fiskar, klickar du på den så kan du söka på slöjstjärt och då ser du själv att det är olämpligt att skaffa den.

                    jag är så trött på alla ignoranta människor som skaffar djuren bara för sin egen skull och egentligen skiter i hur de skall ha det bara de ser lite "balla ut"
                    Jag börjar också tro att någon vaknat på fel sida.
                    Man behöver ju inte smyga in det tunga artilleriet bara för att man är så "trött på alla ignoranta människor". Man kan använda lite hyffs i svaret eller sk-ta i att svara alls.
                    //E

                    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                    Kommentar

                    • Servant
                      • December 2004
                      • 315

                      #11
                      lenis: 160l, jag råkade skriva fel.
                      tiera: hmm, ok. men ge fan i att skriva då.
                      du sliter ut dina fingermuskler.
                      och det hade väll varit bättre att säga varför, eller ge en länk till zoopets artbeskrivning, eller bara ta ett bett av ett äpple och säga: "oj, vad mycket klockan är" för dig själv, och skynda till antikvitetsaffären och köpa en klocka för 10000?
                      endel kan inte zoopet som i sin egen bakficka.
                      t

                      Kommentar

                      • Servant
                        • December 2004
                        • 315

                        #12
                        har nu ändrat, jag har 8 rosentetror, 3 blågurami, 2 ancistrus, och jag ska nog ge bort mina guppys. skulle det gå nu då?
                        t

                        Kommentar

                        • Z_Lawer
                          • September 2004
                          • 333

                          #13
                          <b>Servant skrev:</b>
                          har nu ändrat, jag har 8 rosentetror, 3 blågurami, 2 ancistrus, och jag ska nog ge bort mina guppys. skulle det gå nu då?
                          Nej, jag tror inte det. Slöjstjärt är ju för det första som redan påpekats en kallvattensfisk, en fisk som är nästan gjord för utedammar där vattnet är mycket kallare än i ett akvarie. För det andra, så behöver denna fisk ett lååångt akvarium för att sträcka ut sig - det är alltså inte bara akvarievolym i liter som räknas, utan även längden på karet. Den minsta rekommenderade akvarielängd här på zoopet är ca 250 cm, gärna längre. Det du kan göra istället är att skaffa svärdbärare: de passar dina övriga fiskar, ditt temperatur i karet, och ser mycket ballare ut i färgen än en slöjstjärt. Skaffa också en kampfiskhane om du vill ha cool stjärt på en fisk.
                          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            Den minsta rekommenderade akvarielängd här på zoopet är ca 250 cm, gärna längre.
                            där har du fått lite om bakfoten, men nästan rätt är det. PÅ artbeskrviingen här på zoopet står det att guldfiskar därna vill ha minst 120 cm långt, och 250 LITER stort akvarium. Detta inte bara på grund av att de simmar mycket och snabbt (vilket väl snarast gäller guldfisk i sin grundform, ingen kan väl direkt anklaga slöjstjärtar för fortkörning) utan även på att de skitar ner en jekla massa och blir rejält stora. vilket borde avsluta den här dissuksionen, 160 liter med tropiska fiskar är kanske nog för att en slöjstjärt ska överleva tt tag, men knappast för att den ska trivas och utvecklas naturligt.
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • laxxxen
                              • April 2004
                              • 45

                              #15
                              Angående längd av akvarium.

                              Hur stort akvariumet måste vara beror väl på hur stora fiskarna är?

                              Mina slöjstjärtar är ca 5 cm och det krävs knappast ett akvarie på 250L till dem. Tänk lite själva också innan ni fnyser åt frågvisa nybörjare!
                              180L, under uppstart...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...