Vi vill föda upp ynglen, hur stort akvarie behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Vi vill föda upp ynglen, hur stort akvarie behövs?

    Hej! Jag har skrivit förut om våra kära slöjstjärtsyngel. Tack för er hjälp, nu har de blivit större och de är runt 100 stycken.
    De bor nu i ett 30-liters akvarium där de har växter, stock och en sytesten. De har inget bottenmaterial.
    Vår avsikt är att föda upp alla fiskar tills det att de blir så stora att djuraffären vill ha dem (vilket är kring 2 månader om jag har förstått saken rätt?). Vi har pratat med dem och de är intresserade.
    Frågan är nu, hur länge räcker vårat 30-litersakvarium? Vi byter 1/3 av vattnet varje dag, och de får flytande föda i 1,5 veckor till. Hur snart och hur stort akvarium vi måste ha när ynglen blir större? När kan man börja använda pump? Just nu simmar de ganska slumpartat så en pump skulle nog vara en dödsfälla.

    Tacksam för svar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tog upp diskussionen en gång tidigare:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26211
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Okej, enligt de där beräkningarna är det alltså inga problem att ha kvar alla 100 fiskar tills det att de blir 2 cm stora.

      Men det låter orimligt. Jag ställer frågan såhär istället: Är det någon som fått problem med för trångbebodda akvarier vad gäller yngel? Jag vill veta på en höft hur stort akvarie vi måste köpa för att fiskarna ska må bra.

      Tacksam för svar

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        100 Guldfiskyngel som är 2 cm, tja, ca 1 kubik vatten om allt ska vara ok.
        Byter du 50 % vatten varje dag och har ett pH på ca 7 då kan du ha mindre mängd vatten, men 100 yngel avger mycket ammoniak.
        Risken är stor att de förgiftar sig själv om de är för många, naturen är så fiffigt inrättad att blir det för många fiskar så dör de, några kommer att klara sig.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Vala
          • April 2004
          • 73

          #5
          Okej, tack för ditt svar Kramfors. Vet du hur stora fiskarna ska vara när grossisten är beredd att ta emot dem? Jag frågade bara om de kunde ta emot dem, och det kunde de, men jag glömde att fråga när.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Slöjstjärt och Guldfisk ca 5 cm kostar mellan 10-20:- st hos grossisten.
            Du kan få några kronor mer av en butik som säljer fiskar.
            När jag jobbade i en butik så vågade man inte ta mot fiskar av okända "odlare" då man inte visste om fiskarna var friska.
            Även när någon tröttnat på sina "fisksopp" fiskar och ville lämmna den i butiken så bröt jag nacken av dem för man vågar inte sälja okända fiskar till en kund.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...